SKONČIL SA 8. MFF BRATISLAVA |
SKONČIL SA 8. MFF BRATISLAVA |
Grand prix za najlepší film 8. Medzinárodného filmového festivalu Bratislava 2006 získala snímka 4:30. Festival sa konal od 1. do 9. decembra v 7 kinosálach multiplexu Palace Cinemas v bratislavskom Auparku. Na záverečnom ceremoniáli boli vyhlásené a odovzdané štatutárne ceny, ale i ocenenia ďalších troch porôt. Mimoriadne ocenenie festivalu osobne prevzal aj herec Jan Tříska, ktorý 6. decembra prebral z rúk prezidenta festivalu Milana Kňažka ocenenie za umeleckú výnimočnosť vo svetovej kinematografii.
Hlavnú programovú sekciu – Medzinárodnú súťaž prvých a druhých hraných filmov posudzovali štyri poroty. Hlavná medzinárodná porota, porota FIPRESCI (zložená z členov Svetovej federácie filmových kritikov), Ekumenická porota a Študentská porota. Do súťažnej sekcie bolo zaradených 19 filmov z 20 krajín.
Hlavné ocenenie GRAND PRIX za najlepší film 8. Medzinárodného filmového festivalu Bratislava 2006 si odniesla snímka 4:30 (Singapur, Japonsko) za prenikavé zobrazenie osamelosti človeka, ktorý si napriek tomu dokáže uchovať ľudskú integritu. Cenu do rúk režiséra Roystona Tana odovzdal Jan Tříska.
Cena pre najlepšieho režiséra putuje do rúk Amata Escalanteho (Krv/Blood; Mexiko, Francúzsko) za majstrovské zobrazenie úpadku ľudskej dôstojnosti. Cenu za najlepší ženský herecký výkon si odniesla Hermila Guedes (Suely na nebi/O Céu de Suely, réžia Karim Ainouz; Brazília, Nemecko, Portugalsko, Francúzsko) za bravúrne stvárnenie dilemy mladej ženy, ktorá sa rozhodne vyriešiť zložitú existenčnú situáciu mimo rámca tradičnej morálky a uchovať si vlastnú dôstojnosť.
Herec Antoni Pawlicki získal Cenu za najlepší mužský herecký výkon vo filme Z kaluže do blata /Z odzysku, réžia Slawomir Fabicki; Poľsko/ za skvelé stvárnenie morálnej dilemy muža, ktorého okolnosti nútia rozhodovať sa medzi dobrom a zlom. Herec si po ocenenie prišiel osobne.
Film Khadak (réžia Peter Brosens a Jessica Woodworth; Belgicko, Nemecko, Holansko) dostal Zvláštne uznanie poroty za univerzálne posolstvo o ľuďoch, ktorí si dokážu ubrániť hodnoty zmysluplnej existencie i nádej do budúcnosti. Cenu prevzala produkčná manažérka Od Howell z rúk člena hlavnej poroty Eugena Gyndla.
Ekumenická porota udelila cenu filmu Trebárs aj libero (Anche libero va bene; Taliansko) réžiséra Kim Rossi Stuarta), ktorý v snímke zároveň stvárňuje postavu otca. Dobre vyprofilované a zahrané postavy príbehu rodiny s neprítomnou matkou poukazujú na význam súdržnosti rodiny, kde sa vo vzájomnom a neľahkom rozhovore formujú základné ľudské hodnoty. Cenu prebral Vincenzo Carpineta z rúk Michala Otrísala, člena Ekumenickej poroty.
Zvláštne uznanie Ekumenickej poroty získal film Khadak (Khadak, réžia Peter Brosens a Jessica Woodworth; Belgicko, Nemecko, Holansko) za citlivé stvárnenie príbehu mongolských pastierov, ktorí boli režimom násilne presídlení do priemyselného centra. Čistá a hlboká filmová reč poukazuje na túžbu človeka nájsť si svoje miesto v živote, vytvoriť si vyvážený vzťah k prírode a pochopiť duchovnú podstatu ľudskej bytosti. Členka poroty Roxana Rotaru odovzdala cenu produkčnej manažérke Od Howell.
Filmy zaradené do súťažnej sekcie – Sekcia prvých a druhých hraných filmov posudzovala aj porota FIPRESCI. Cenu tejto poroty – Cenu FIPRESCI dostal film Z kaluže do blata (Z odzysku, réžia Slawomir Fabicki; Poľsko). Cenu prevzal hlavný protagonista filmu Antoni Pawlicki.
Na slávnostnom ceremoniáli bola vyhlásená aj Divácka cena Zlatý Bažant za najúspešnejší film festivalu podľa hlasovania návštevníkov MFF Bratislava. Diváci zvolili za najlepšiu snímku film Z kaluže do blata (Z odzysku, réžia Slawomir Fabicki; Poľsko). Aj túto cenu prevzal hlavný protagonista filmu Antoni Pawlicki.
Druhýkrát je na festivale udeľovaná aj Cena Študentskej poroty. Tento rok cenu dostal film Čerstvý vzduch (Friss levegö, réžia Ágnes Kocsis; Maďarsko) za nebanálne využitie štylizácie pri zachytení aktuálnych generačných rozporov a svieži pohľad na prekonávanie komunikačných bariér. Cenu odovzdávala členka poroty Ewa Maria Ciszewska. Po cenu si prišiel scenárista Andrea Roberti.
Počas 8. Medzinárodného filmového festivalu Bratislava 2006 bolo v kinosálach Palace Cinemas v bratislavskom Auparku premietnutých celkovo 216 filmov z 54 krajín, z toho 14 slovenských. Z celkového počtu filmov bolo 119 hraných filmov. Na 263 festivalových projekciách sa zúčastnilo viac ako 23 tisíc divákov.
Záverečný ceremoniál MFF Bratislava moderovala Jana Nagyová a o oficiálne ukončenie sa postarali programový riaditeľ Peter Nágel a výkonný riaditeľ Vladimír Krajniak.
Slovenská filmová a televízna akadémia v rámci festivalu po prvý raz udeľovala Národné filmové ceny Slnko v sieti. Súťažilo sa v 14 kategóriách. Najviac - 11 nominácií mal film Martina Šulíka Slnečný štát, 9 sa ušlo filmu Šílení Jana Švankmajera a 7 ich dostali Príbehy obyčajného šialenstva Petra Zelenku. Snímka s najväčším počtom nominácií napokon získala šesť národných filmových cien Slnko v sieti. Medzi nimi aj tú najcennejšiu – za najlepší film. Okrem toho- za najlepší zvuk, hudbu, strih, scenár a réžiu. Najlepšie herecké výkony podľa akademikov predviedli Anna Geislerová a Jan Tříska vo filme Šílení. Pavol Barabáš si odniesol cenu za najlepší dokumentárny film Amazonia vertical. Ocenení boli aj Ivana Zajacová a Jozef Mitaľ - tvorcovia animovaného filmu Na zdravíčko. Najlepší kameramanský výkon podal Juraj Galvánek v snímke Šílení. Za celoživotnú tvorbu akadémia ocenila filmového publicistu Pavla Branka a kameramana Stanislava Szomolányiho. Záznam programu odvysiela verejnoprávna televízia STV na svojom druhom programe 16. decembra 2006.
Cenu Kinema film roka MFF Bratislava 2006 získala snímka Oldboy, ktorú na Slovensku distribuuje Asociácia slovenských filmových klubov (ASFK). Najnavštevovanejším filmom v našich kinách je v tomto roku Doba ľadová 2. Najúspešnejším jednosálovým kinom na Slovensku sa stalo kino Capitol v Košiciach a filmovým klubom podľa návštevnosti Cinefil Košice. Cenu za preklad a dialógy filmu Doba ľadová 2 získala prekladateľka Dana Farkašová. Najlepšiu reklamnú kampaň mal film Ružový panter distribučnej spoločnosti Tatrafilm. Cenu Filmová udalosť roka si prevzal režisér a scenárista Marko Škop za snímku Iné svety. Zvláštne ocenenie Palace Cinemas si ako najnavštevovanejší film tohto multiplexu vyslúžila Doba ľadová 2.
V súťažnej sekcii Azyl krátkometrážnych jedno a päťminútových snímok bolo zaregistrovaných 214 filmov z 13 krajín. Do finálovej projekcie sa prebojovalo 40 z nich. Medzi päťminútovými filmami získala prvú cenu animovaná snímka Martina Snopka Pik a Nik. Druhú cenu má film Jano režiséra Miroslava Rema zo života bratislavských bezdomovcov a tretí skončil animovaný videoklip k piesni Andreja Šebana s názvom Dom pec z dielne dvoch 13-ročných Adamov - Kubicu a Kulíška. Spomedzi jednominútových filmov získala najvyššie ocenenie Umelá inteligencia Ashota Haasa o tom, ako sa preniesol boj o prežitie zo živočíšnej ríše do sveta robotov. Druhú priečku obsadila Samoľúbosť Radoslava Bieleka, ktorý si vystrelil sám zo seba a tretie Hypertrofia Francúza Duong Dang-Thaia.
Druhýkrát v histórii MFF Bratislava bolo na jeho ôsmom ročníku udelené aj mimoriadne ocenenie za umeleckú výnimočnosť vo svetovej kinematografii (Award for Artistic Excelence). Cenu z rúk prezidenta festivalu Milana Kňažka prevzal osobne český herec žijúci v USA Jan Tříska. Herecká legenda, uviedla film režiséra Jana Švankmajera Šílení, v ktorom stvárnila postavu markíza de Sade.
Návštevníci festivalu počas 8. MFF Bratislava mohli okrem spomenutého Jana Třísku ,,naživo“ stretnúť aj mimoriadne úspešného dokumentaristu Pavla Barabáša, ktorý uviedol svoju novú snímku z objavovania najstarších jaskýň sveta vo Venezuele Tepui. Ďalej tu bol režisér Dušan Trančík, ktorý sa filmom Zima kúzelníkov po 15 rokoch opäť vrátil k nakrúcaniu hraných filmov. Spomedzi zahraničných účastníkov festivalu treba spomenúť festivalovú hviezdu – českého herca Karla Rodena, ktorý si prišiel uviesť a tiež si pozrieť poľský western Letná láska. Prišiel aj režisér filmu Iné svety Marko Škop, herec Martin Huba – ktorý si zahral vo filme Šílení, režisér krátkeho filmu Kam zmrzlinári odchádzajú na zimu Michal Uhrín, režisér slovenského filmu Ľudia na Trati Arnold Kojnok, argentínsko-francúzsky režisér Santiago Amigorena ktorý uviedol súťažnú snímku Pár dní v septembri, maďarský režisér Gyula Nemes, ktorý prišiel uviesť film s názvom Moje jediné. Ďalší dokumentarista, Čech Karel Vachek, uviedol svoj najnovší film s nekonečným názvom Záviš, knieža pornofolku pod vplyvom Griffithovej Intolerancie a Tatiho Prázdnin pána Hulota alebo Vznik a zánik Československa. Divákom sa predstavil aj producent ruskej súťažnej snímky Eufória Alexander Shein, či strihač nemeckého filmu Ping pong Florian Miosge. Na festival prišiel aj Loris Curci – producent Bal-can-can, Emily Atef a Esther Bernstorff – scenáristka a režisérka filmu Mollyina cesta.
Osobne stretnúť na festivale sa dalo s kameramanmi Dodom Šimončičom, Richardom Krivdom, Lacom Krausom, Jurajom Benčíkom a Tomášom Zednikovičom, režisérkami Kristínou Herczegovou, Martou Ferencovou, Marianou Čengel- Solčanskou, Mátyásom Priklerom či Tinou Diosi, režisérmi Stanislavom Párnickým, Miroslavom Lutherom, Jurajom Nvotom, Martinom Repkom, Dušanom Vicenom, Milošom Karáskom, Pavlom Korcom, Jaroslavom Vojtekom. Nechýbali slovenskí herci Zuzana Fialová, Jana Hubinská, Stano Dančiak, Ady Hajdu, Roman Luknár, Monika Hilmerová, Bibiana Ondrejková, Táňa Pauhofová, Ľubomír Paulovič, Štefan Kožka a mnohí ďalší.
Súčasťou MFF Bratislava sú už tradične aj sprievodné podujatia. Generálny partner Zlatý Bažant realizoval súťaž Zaži dotyk slávy o najlepší amatérsky reklamný spot na pivo Zlatý Bažant. Celkovo sa do súťaže prihlásilo 148 autorov. Presne 101 z nich dodalo spoty a 95 scenáre. Reklamné spoty posudzovala odborná porota v zložení: predseda súťaže a režisér Jasen Jannini, dramaturgička Scarlet Čanakyová, Senior Copywriter Vladimír Kurek z Mayer McCann-Erickson, Art Director Andrej Krátky z CD Ogilvy and Mather, redaktorka časopisu Stratégie Renata Môciková a dvaja zástupcovia spoločnosti Heineken Slovensko Andrej Sloboda a Monika Kottmanová. Víťazom v kategórii o najlepší reklamný spot, Zlatú trofej a 1000 EUR získal Miroslava Hlpka. V kategórii o najlepší námet na reklamný spot zvíťazil a 500 EUR dostal Michal Pastier. Najlepšie spoty si môžete pozrieť na internetovej stránke www.zlatybazant.sk.
Generálny partner festivalu Zlatý Bažant zorganizoval aj tzv. Papučovú noc. Diváci mali možnosť medzi polnocou a šiestou hodinou rannou vidieť dve trojice filmov – buď Pes Bombón, 13 a Princezná, alebo Nonstop párty, Capote a Ďakujeme že fajčíte. Aby sa cítili skutočne ako doma, pred vstupom do kinosály dostali papuče a plechovku piva Zlatý bažant. Spestrením filmového festivalu boli tiež Živé sochy slávnych filmových postáv. Zlatý Bažant priniesol filmové lahôdky nielen do Palace Cinemas, ale aj na vysokoškolské internáty, kde sa premietali filmy ešte pred začiatkom filmového festivalu. Z náročnejších podujatí treba spomenúť dvojdňový medzinárodný seminár Arista Special – Žánre, určený predovšetkým pre režisérov, scenárostiv a producentov.
Pozornosť odbornej verejnosti zaujala tiež prezentácia pripravovaných hraných, dokumentárnych a animovaných filmov pod názvom Nové slovenské filmy 2007-2008. Účastníci mali možnosť uvidieť 38 projektov, zväčša celovečerných hraných filmov. Vlani sa v rámci premiéry Panelu filmových projektov predstavilo 36 snímok, z ktorých sa v roku 2006 podarilo dokončiť osem. Štyri z týchto ôsmich filmov sa premietali aj na MFF Bratislava 2006 - Iné svety, Tepuy, Smäd, Pik a Nik.
V rámci MFF Bratislava 2006 sa konala tiež odborná „Podlampová diskusia“ moderovaná Štefanom Hríbom na tému budúcnosť slovenského filmu, alebo prečo sa na Slovensku nenakrúcajú hrané celovečerné filmy. Vyplynulo z nej, že na rozdiel od Českej republiky nám chýbajú divácky žánrové snímky, ktoré by do kín pritiahli divákov, čo by určite inšpirovalo režisérov i sponzorov k nakrúteniu ďalších filmov. Hoci štátny rozpočet na Slovensku dotuje vznik nových filmov väčším balíkom peňazí (150 miliónov Sk/2006), ako je to v Čechách (40 miliónov Čk/2006), podpora zo strany štátnej a komerčných televízií, ako aj sponzorov, je podstatne nižšia.