AGENTI FILMOVÉHO PRIEMYSLU (KINEČKO) |
AGENTI FILMOVÉHO PRIEMYSLU (KINEČKO) |
Prezentácia filmu v zahraničí
S nakrútením, postprodukciou a vytvorením filmového diela, sa začína ďalšia etapa procesu a tou je distribúcia filmu alebo to, akou cestou sa film dostane k publiku. V tejto fáze sa o exploatáciu stará distribútor, ktorý správne zvolí cestu, akou sa film bude distribuovať a zvolí tie správne distribučné okná aj na inú ako kinodistribúciu. Ale čo, ak má film potenciál na to, aby sa dostal za hranice krajiny, v ktorej bol vyprodukovaný? Producent nemá čas venovať sa zahraničnému predaju, lebo je vo väčšine prípadov zaťažený prípravou nových filmových projektov alebo len jednoducho nemá kontakty na správnych distribútorov v zahraničí. V tomto prípade môže producent osloviť zahraničného sales agenta, ktorý mu so zahraničným predajom filmu môže veľmi pomôcť.
Kto je to vlastne zahraničný sales agent a ako môže fungovať jeho spolupráca s producentom?
Sales agentúra je spoločnosť, ktorej dá producent právomoc nakladať s právami k filmu v určitých teritóriách. Jedná sa sublicencovanie práv k filmu, a to ku kinodistribúcií, k šíreniu filmu v TV, na internete, VOD platformách alebo k vydaniu filmu na DVD. Sales agent sa stará o zahraničné PR, marketing a o to, aby sa o filme dozvedelo čo najviac potenciálnych nákupcov. Jedným z nástrojov prezentácie filmu, je správne zvolenie festivalovej stratégie. Festivaly častokrát znamenajú odrazový mostík k tomu, aby sa film dostal do povedomia filmových profesionálov, ktorí nakoniec zvážia, či je daný film vhodný pre ich lokálne publikum a či sa nakoniec rozhodnú licenciu od sales agentúry odkúpiť.
SA môže súhlasiť s reprezentovaním filmu na základe scenára, réžijnej úvahy a renomé tvorcov (najmä režiséra alebo producenta). Začínajúci, alebo málo známi režiséri získajú SA na základe takmer, alebo úplne dokončeného diela. Častokrát sa stáva, že SA vstupuje do projektu pred jeho dokončením a vnáša doň nadčasové nápady, ktoré budú fungovať aj u medzinárodného publika. Od momentu vstupu do projektu vyvíja marketingovú stratégiu filmu.
Úspech predaja filmov spočíva v tom, že SA dokonale pozná filmový priemysel, od vývoja scenára, cez financovanie filmu až po jeho postprodukciu. Mal by mať dobrý odhad na vyhľadávanie nových talentov a poznať súčasné, ale aj budúce trendy v kinematografii. Entuziazmus a šarm sú dobrou vlastnosťou a uľahčujú komunikáciu s klientmi, či samotný predaj filmov. Efektívny SA musí vedieť vyjendávať, pripravovať zmluvy a byť schopný podriadiť sa rozmanitosti svojich medzinárodných klientov, či požiadavkám distribútorov. Samozrejmosťou sú jazykové schopnosti, istá dávka diplomacie, vôľa cestovať a podmaniť si odlišné svetové kultúry. Práca sales agenta zahŕňa tieto aktivity:
• príprava medzinárodných materiálov k predaju
• festivalová stratégia a umiestenie filmu na medzinárodných trhoch
• komunikácia so zahraničnými novinármi
• zmluvy s medzinárodnými distribútormi
• „shipping“ filmového materiálu
• monitorovanie návštevnosti filmov a výsledných tržieb
• dohadovanie minimálnej garancie ( MG ) a poplatkov za licencie
Ak sa producent filmu domnieva, že práve jeho film by mohol zaujať publikum v zahraničí, mal by určite začať oslovovať sales agentov už vo fáze keď je hotový scenár. Najlepšie je vycestovať na jeden z filmových trhov (EFM Berlin, Marche du Film, Asian Film Market, American Film Market) a dohodnúť si osobné stretnutie s potencionálnymi sales agentmi. Ideálne je sales agentovi poslať dva týždne pred festivalom aj scenár, aby stretnutie bolo plnohodnotným a malo aj efektívny výstup a to vo forme uzavretia dohody alebo zamietnutia.
V ojedinelých prípadoch môže sales agent poskytnúť producentovi aj tzv. minimálnu garanciu, ešte pred tým, ako si film na seba začne zarábať, a teda predtým, ako je dokončený. Bohužial, vďaka momentálnej situácií na trhu, producent s takouto finančnou injekciou nemôže počítať, pokiaľ nejde nakrúcať film s hviezdami zvučných mien.
V prípade, že producent neuspeje v prvom „výberovom“ kole na základe scenára, je stále dosť veľká šanca, že nájde sales agenta po nakrútení filmu. Prvým krokom, je rozposlanie hrubého strihu filmu takým sales agentom, ktorí majú v katalógu filmy podobného žánru alebo s podobnou tématikou. Je nielen stratou času, ale aj peňazí, keď pošle producent rodinný film sales agentúre, ktorá má v katalógu len hororové a erotické filmy. Ak je producent úspešný, je pravdepodné, že sales agent sa postará o launch filmu na niektorom z významnejších filmových festivaloch. Ak však producent ani v tejto fáze neuspeje, je nutné, aby sa postaral on sám o úspešný štart filmu na filmovom festivale. Toto býva väčšinou poslednou šancou, ako sa môže film dostať do povedomia sales agentov. Vo väčšine prípadov sales agenti považujú film za starý, akonáhle sa odbije jeho medzinárodná premiéra. V tejto fáze má producent možnosť, buď sa vzdať svojich snov o prerazenie u zahraničného publika, alebo si môže zaplatiť za servis, ktorý poskytujú niektoré sales agentúry, alebo jednotlivci, ktorí vďaka svojim znalostiam a času, film aspoň alternatívne distribuujú na filmových festivaloch a získavajú tak poplatky za premietanie, o ktoré sa delia s producentmi.
Z vyššie uvedeného textu vyplýva, že nie je film ako film a zároveň nie je pravdou, že len filmy úspešné na festivaloch, ktoré vyhrávajú ocenenia, sú tie jediné, ktoré sa predávajú. Špecialitou sú filmy žánrové. Tie sa predávajú častokrát omnoho lepšie ako filmy ocenené na Ačkových festivaloch. Avšak, treba podotknúť, že žánrové „niche“ filmy sa predávajú omnoho lepšie do televízie a na DVD release ako do kinodistribúcie.
Vo všeobecnosti však platí, že filmy ovenčené cenami sa distribujú do oveľa ľahšie ako filmy bez prezentácie na festivaloch. Porovnať môžeme dva české filmy: „Kolja“ a „František je děvkař“. Oba filmy mali tú istú sales agentúru – Intramovies. „Kolju“ vďaka Oscarovi za najlepší zahraničný film poznajú diváci takmer na celom svete (Severná a Južná Amerika, takmer celá Európa, niektoré ázijské krajiny), kdežto „František je děvkař“ neuspel takmer na žiadnom festivale a aj napriek tomu, že je to komédia- film poznajú len diváci v Poľsku ,Taliansku a na Slovensku.
Distribúcia filmov do zahraničia nie je jednoduchá a záleží len na producentoch, do akého projektu vstúpia. Je nesmierne dôležité, aby mali producenti sebareflexiu a nemysleli si, že každý film, ktorý nakrútia má šancu súťažit v Cannes, Toronte, Sundance či Berlinale. Prvým krokom, ktorý by mali producenti uskutočniť, je zúčastniť sa takýchto festivalov a napozerať si filmy, ktoré sa v programoch festivalov objavujú. Tým môže každý producent získať prehľad o súčasných trendoch v kinematografii a pokúsiť sa o nájdenie takého námetu, ktorý sa tomuto trendu aspoň vzdialene podobá. Zároveň nemôže zabúdať na vlastné tradície a identitu krajiny, z ktorej pochádza a nesnažiť sa vytvoriť univerzálny príbeh. Pretože to, čo formuje naše okolie je to, čo môže odovzdať odkaz aj zahraničnému publiku.
Pre lepšiu orientáciu v problematike pripájam aj užitočné linky:
https://www.screendaily.com/
https://www.variety.com
https://www.efm-berlinale.de/
https://www.marchedufilm.com