MELANCHOLIA NARAZÍ DO CINEMATIKU |
MELANCHOLIA NARAZÍ DO CINEMATIKU |
(Film je zaradený do prehliadky PROJEKT 100)
K Zemi sa blíži planéta, ktorá bola doteraz ukrytá za Slnkom. Je jasné, že dôjde k bezprostrednej kolízii a vesmírne teleso menom Melancholia vrhá tieň na životy dvoch sestier a ich blízkych, pričom na povrch vyplavuje hlboko skryté pocity zúčastnených.
Lars Von Trier predstavil svoj ostatný film na Medzinárodnom filmovom festivale v Cannes v máji tohto roku. Na tlačovke po premiére Trier vyjadril pochopenie pre Hitlera a utrúsil zopár vtipov na účet Židov a nacistov, za ktoré si vyslúžil vykázanie z festivalového areálu. Melancholia ostala v súťaži a stretla sa so zmiešaným prijatím zo strany divákov.
Filmy dánskeho režiséra sú známe vďaka svojim nepredvídateľným zápletkám, bezvýchodiskovej depresii a gradácii deja. Jeho vízie sa vo veľkej miere sústreďujú na postavy a ich charaktery. Je teda jasné, že Trierovo sci-fi bude apokalypsu využívať len ako kulisu k skúmaniu rodinných príslušníkov a miery ich odolnosti voči napätým situáciám. Veď ústrednú myšlienku mu vnukol jeho terapeut, ktorý mu vysvetlil, že hlboko deprimovaní ľudia ako on sám sú oveľa pokojnejší v stresových situáciách, nakoľko podvedome očakávajú, že zlé veci sa stanú.
Zrážka Zeme i s inou planétou ako hrozba na pozadí životov hlavných postáv je neodvrátiteľná a Trier nám koniec filmu predostrie hneď v prológu. Chcel tak odvrátiť pozornosť diváka od tipovania, či dôjde ku katastrofe alebo nie. „Vo filmoch o Jamesovi Bondovi očakávame, že hrdina prežije. O to sú jednotlivé scény zaujímavejšie, oslobodené od onoho nevedenia. Vieme ako sa to skončí, ale netušíme ako sa k očakávanému záveru dopracujeme,“ reagoval Trier na výčitku prezradenia osudu hrdinov Melancholie.
Presnejšie hrdiniek – sestry Justine aClaire sa musia postaviť svojim pocitom skôr ako tento svet zanikne. Citlivejšiu Claire si zahrala Charlotte Gainsbourg, ktorá už so svojským režisérom spolupracovala, v Trierovom Antikristovi stvárnila ženu traumatizovanú smrťou svojho dieťaťa. V Melancholii si rolu matky zopakovala. Spolu s manželom (Kiefer Sutherland) a synom Leom budú musieť čeliť blížiacemu sa koncu sveta. Takto ju vidí Trier: „Claire je úplne bežná ľudská bytosť, ktorá na rozdiel od svojej sestry má čo stratiť. V katastrofickej situácii proste spanikári.“ Justine je protipólom vystrašenej Claire. Trier v tejto postave zakódoval vlastné myšlienky – Justine je mladá, krásna a úspešná. V noc, keď sa na obzore objaví zlovestná planéta sa vydáva. Avšak práve vtedy si začne uvedomovať, že nie je šťastná a postupne prepadá depresii. Tá jej v konečnom dôsledku pomôže vyrovnať sa s novovzniknutými okolnosťami a postaviť sa svojej rodine.
Justine napísal Trier na telo Penélope Cruz. Tá však z projektu na poslednú chvíľu vycúvala kvôli nabitému rozvrhu. Nahradila ju Kirsten Dunst, ktorá nadšene prikývla, i napriek Trierovej povesti trýzniteľa svojich hercov a herečiek obzvlášť. Bezmála dvojmesačné nakrúcanie prebehlo v lete vo Švédsku. Ako obvykle i tento raz Trier vynechal skúšanie s vypnutými kamerami a nechal vzniknúť mnohým improvizovaným interakciám medzi hercami. Prvýkrát za svoju kariéru sa režisér nechal počuť, že jeho cieľom bolo nastoliť romantickú atmosféru, ktorá postupne začne súperiť s určitými formami reálna.
Kritici i diváci pri Melancholii vyzdvihujú magnetizujúcu vizualizáciu a skvelé herectvo všetkých zúčastnených. Naopak mínusy filmu vraj tkvejú v samotnom príbehu a rozpoltenom scenári. Aj Trier hovorí o práci na Melancholii ako striedaní pozitívnych a negatívnych rozpoložení: „Bol som nadšený, že nakrúcam film o zlých a smutných veciach. Niekedy ma prepadol smútok, pretože Justine aj Claire v sebe ukrývajú kúsok zo mňa. Ale nemohol som chodiť po pľace celý čas smutný len preto, že sme točili tragédiu. Okolo mňa bola hromada milých ľudí, a tak som si to celkom užíval.“ Film na Slovensku uvidíme v rámci prehliadky Projekt 100.