TOP 10: ROAD MOVIES |
TOP 10: ROAD MOVIES |
Nasadať, vyrážame! Za zábavou, slobodou, poznávaním nového či útekom pred všednosťou. Aspoň také sú synonymá spájajúce sa so subžánrom road-movie. Leto je v plnom prúde a ak momentálne nie je ste na dovolenke, zacestujte si s našimi filmovými hrdinami. V road-movie spravidla nie je dôležitý ani tak cieľ ako cesta, počas ktorej hrdinovia spoznávajú samých seba alebo nachádzajú zmysel života. Jednoducho, cesta je cieľ! Tento zoznam prinášame aj pri príležitosti práve prebiehajúceho experimentálneho projektu Move On. A nezabúdajme, že tento rok nás čaká filmová adaptácia slávneho románu beatnika Jacka Kerouaca – Na ceste (On the Road).
Obchádzka (Detour, r. Edgar G. Ulmer, 1945)
Odkiaľ kam: z New Yorku do Los Angeles.
Účel cesty: dostať sa k svojej priateľke a potenciálnej snúbenici.
Al Roberts (Tom Neal) sa predstavuje ako jeden z najväčších smoliarov strieborného plátna. Pracuje ako klavirista v obyčajnom newyorskom hudobnom podniku. Jeho priateľka – speváčka z miestneho klubu, odchádza za príležitosťou do Hollywoodu. Zamilovaný mladík sa za ňou neskôr vydáva stopom. Solventný chlapík, čo ho zviezol, však nešťastne a záhadne zomiera. Al stojí pre dilemou a robí jedno nešťastné rozhodnutie: osvojí si identitu mŕtveho boháča a pokračuje na ceste do Kalifornie za svojou láskou. Smola sa mu však i naďalej lepí na päty. Priberá k sebe stopárku Veru... Na konci ich spoločnej cesty sú len dve možné cieľové stanice: väzenie alebo smrť! Noirová road-movie so svižnou minutážou a s jednou z najkrajších fatalistických bodiek tohto čierno-bieleho cyklu.
Bezstarostná jazda (Easy Rider, r. Dennis Hopper, 1969)
Odkiaľ kam: z Los Angeles do New Orleans.
Účel cesty: sex, drogy, karneval.
Sloboda, spontánnosť, drogy, politické debaty, chvíľkové priateľstvá, nezáväzný sex, (bezstarostné) jazdenie na motorkách naprieč krajinou. Najmä takto vyzeralo obdobie hippies v USA na konci 60tych rokov. Motorkári „kapitán Amerika“ alebo Wyatt (Peter Fonda) a Billy (Dennis Hopper) cestujú z miesta na miesto, stretávajú nových priateľov (nezabudnuteľný je najmä právnik v podaní Jacka Nicholsona), spolu s aktuálnymi spoločníkmi sa kúpu nahí v prírode, vysedávajú pri ohni, pofajčievajú marihuanu a filozofujú o živote. Väčšina si však o tomto spôsobe života myslí svoje a tolerancia odlišnosti je u niektorých blízka nule. Viac o filme si môžete prečítať TU.
Duel (r. Steven Spielberg, 1971)
Odkiaľ: z Los Angeles.
Dejisko duelu: Arizonská púšť.
Účel cesty: dostaviť sa na jednanie so šéfom. Rutinné šoférovanie sa ale mení v súboj medzi osobným automobilom a nákladiakom s prívesom.
Pôvodne to mal byť iba televízny film, napokon sa z neho stal Spielbergov celovečerný debut nakrútený za cca 450.000 USD. David Mann (Dennis Weaver) je so svojím červeným Plymouth Valiant na obchodnej ceste za svojím nadriadeným. Pokojné cestovanie sa však mení v boj o holý život po tom, čo sa na ceste objaví cisterna so záhadným vodičom, ktorý sa Manna najprv snaží vytlačiť z diaľnice či neskôr dostať na vlakové priecestie... Tento kúsok možno nezapadá do klasickej koncepcie road-movie, ide prakticky o thriller s jednoduchou zápletkou boja o prežitie na horúcom asfalte, no už pre túto odlišnosť mu patrí miesto v našom zozname. Hravá, mysteriózna a napínavá jazda, ktorej dominuje precízna réžia, ktorú možno pozorovať na množstve pútavo a premyslene riešených záberov. Pre niektorých fanjšmekrov dokonca najlepší Spielberg!
Paríž, Texas (Paris, Texas, r. Wim Wenders, 1984)
Odkiaľ kam: z Texasu do Los Angeles a späť.
Účel cesty: 1. vrátiť sa späť do civilizácie, znovu nájsť samého seba a nadviazať vzťah so synom, 2. nájsť svoju bývalú manželku a bolestivo sa uzmieriť.
Neznámy muž, ktorého jeho rodina nevidela dobré 4 roky, blúdi púšťou a má čiastočnú stratu pamäte i reči. Keď z dôvodu vyčerpanosti skončí v nemocnici, prichádza po neho jeho brat. Po ceste do LA sa zanedbaného muža snaží priviesť k sebe a pripraviť ho na stretnutie s jeho 7-ročným synom. Silná dráma muža, ktorý sa po rokoch dokázal pozrieť realite do očí a napraviť isté rodinné vzťahy, aby ďalej pokračoval vo svojej ceste (v úteku). Európska koprodukčná artová snímka, kritizujúca americkú spoločnosť a rozpad jej rodinných hodnôt, získala na festivale v Cannes Zlatú palmu.
Thelma a Louise (Thelma & Louise, r. Ridley Scott, 1991)
Odkiaľ kam: z Oklahomy do Mexika.
Účel cesty: spočiatku doraziť na horskú chatu; neskôr dostať sa za hranice USA.
Dve ženy, ktoré nemali v živote veľa šťastia – zúfalá žena v domácnosti Thelma (Geena Davis) a osamelá čašníčka Louise (Susan Sarandon) – sa rozhodnú ozvláštniť svoj trpký život víkendovým výletom na chatu na zelenom aute '66 Thunderbird . Po tom, čo Louise viac-menej v sebaobrane zabije muža pokúšajúceho sa znásilniť mladšiu Thelmu, sa ich cesta za zábavou mení v útek po juhozápade za hranice USA. Úsmev a pocit slobody však nestrácajú ani po tom, čo ich o životné úspory pripraví príťažlivý drobný zlodejíček (mladučký Brad Pitt). Utekajú nielen pred políciou, ale aj pred nudným a všedným životom. Ich uletená cesta za slobodou sprevádzaná menšími zločinmi má však konečnú zastávku v Grand Canyon... Silne feministická dráma patrí medzi najobľúbenejšie road movies vôbec a zároveň medzi najlepšie filmy Ridleyho Scotta. Okrem skvelých hereckých výkonov, témy ženských strastí a priateľstva či krásnych obrázkov amerického vnútrozemia treba tiež podčiarknuť ikonický a adrenalínový záver, ktorý vstúpil do histórie!
Hlavná stanica (Central do Brasil / Central Station, r. Walter Salles, 1998)
Odkiaľ kam: z Rio de Janeiro na severovýchod Brazílie.
Účel cesty: nájsť chlapcovho odcudzeného otca.
Postaršia bývalá učiteľka Dora si privyrába podvodným písaním listov na hlavnej stanici v Riu. Jej služby využívajú ľudia, ktorí nevedia písať. Cynická a zatrpknutá Dora však listy v skutočnosti neodosiela, končia v koši. Jedného dňa ju prostá žena s chlapcom požiada, aby napísala list jej manželovi, ktorý ich pred rokmi opustil. Chvíľu na to je Dora svedkom nehody: ženu zrazí auto a malý Josué sa ocitá sám na ulici. Po niekoľkých dňoch túlania sa po stanici sa ho Dora ujme, no opäť sa o slovo prihlási jej egoizmus a neľudskosť – rozhodne sa privyrobiť si tým, že ho predá pochybnej agentúre na adopciu detí. Výčitky svedomia ju však prinútia uniesť chlapca z bytu priekupníkov, čím si narobí nemalé problémy. Aj preto sa rozhodne podstúpiť s Josuém dlhú cestu za jeho pravým otcom. Čím viac kilometrov majú za sebou a čím viac dopravných prostriedkov vystriedajú, tým viac sa prvotná nenávisť a nesympatie vytrácajú a medzi ženou a chlapcom vzniká silné citové puto. Krásna a dojímavá road-movie si vyslúžila dve nominácie na Oscara, a to v kategóriách Najlepšia herečka v hl. úlohe (Fernanda Montenegro) a Najlepší cudzojazyčný film.
Brazílsky režisér Walter Salles je v road-movie ako doma. S týmto žánrom nielenže debutoval (Foreign Land, 1996), ale o osem rokov neskôr nakrútil tiež klubové Motocyklové denníky. A tento rok uvidíme aj jeho očakávanú adaptáciu beatnickej biblie Na ceste od Jacka Kerouaca v hl. úlohách s Garrettom Hedlundom, Samom Rileym, Kristen Stewart, Kirsten Dunst či Viggom Mortensenom.
Mexická jazda (Y tu mamá también / And Your Mother Too, r. Alfonso Cuarón, 2001)
Odkiaľ kam: z Mexico City na pláž Boca del Cielo.
Účel cesty: Zábava, sexuálne prebúdzanie a sex.
Skutočná cieľová stanica: Dospelosť.
Dráždivý trip dvoch nadržaných 17-ročných mladíkov (neskutočne prirodzení Gael García Bernal a Diego Luna) a vydatej 28-ročnej Španielky Louisy za zábavou na pláž, o ktorej si ani nie sú istí, či vôbec existuje. Zrelá žena sa najprv spontánne vyspí s jedným, neskôr aj s druhým mladíkom. Súperenie o staršiu príťažlivú ženu vyvoláva medzi dospievajúcimi chlapcami rivalitu. V závere si však podnapitá Louisa berie na paškál oboch... Viac o erotickom dusne Mexickej jazdy nájdete v našich sexi scénach. Temperamentná, spontánna, ale predovšetkým úprimná jazda, na akú sa nezabúda! Recenzia TU.
Interstate (Interstate 60: Episodes of the Road, r. Bob Gale, 2002)
Destinácia: Danver.
Účel cesty: doručiť balík na meno Robin Fields.
Študent a nádejný maliar Neil Oliver žije prázdnym životom, ktorý mu do veľkej miery riadia jeho majetní rodičia. Na svoje 22. narodeniny si však praje odpoveď. Odpoveď na svoj život. Toto prianie mu je splnené a je svedkom sledu najrôznejších znamení, ktoré Neila privedú k tomu, aby prijal jednorazovú prácu: doručiť balíček, pričom cesta vedie po neexistujúcej diaľnici Interstate 60. Počas cesty stretáva množstvo bizarných postavičiek (podarené vedľajšie figúrky v podaní Garyho Oldmana, Chrisa Coopera, Christophera Lloyda či Kurta Russella) a prechádza množstvom absurdných mestečiek. Vkusne zábavný trip s dômyselným scenárom, ktorý sa nedostal do amerických ani našich kín. Veľká škoda!
PS: V otváracej scéne ide v televízore b-čkový film-noir Detour, ktorý rozoberáme v úvode.
Bokovka (Sideways, r. Alexander Payne, 2004)
Odkiaľ kam: z Los Angeles do vinárskej oblasti Santa Ynez Valley.
Účel cesty: užiť si posledný týždeň slobody pred svadbou, ochutnávka kvalitných vín a prekonanie krízy stredného veku.
Depresívny a introvertný Miles (Paul Giamatti) je rozvedený a neúspešný spisovateľ. Extrovertný a živelný Jack (Thomas Haden Church) zasa relatívne známym televíznym a reklamným hercom. A o týždeň v sobotu sa žení. Kým šarmantný Jack je úplne posadnutý nezáväzným sexom, zatrpknutý Miles má úplnú fixáciu na víno. Jednoducho nesúrodá dvojica sa vydáva užiť si spoločne posledný týždeň Jackovej slobody a ich program tvorí vínny výlet po viniciach a vinotékach. Ironická, no výsostne úprimná úvaha nad láskou, priateľstvom a vínom – jednoducho životom ako takým v pokročilom veku. Zároveň vynikajúca komédia s jemným, avšak trefným a inteligentným humorom. Kinema film roka č. 2 za kino rok 2005! Viac v našej v recenzii.
Malá Miss Sunshine (Little Miss Sunshine, r. Jonathan Dayton, Valerie Faris, 2006)
Odkiaľ kam: z Albuquerque, štát Nové Mexiko, do Kalifornie.
Účel cesty: dostaviť sa včas na súťaž Malá Miss Sunshine a popritom napraviť nefunkčné rodinné vzťahy.
Po Bokovke ďalší malý tragikomický film. Roztomilá 7-ročná Olive naivne túži po korunke detskej kráľovnej krásy. Má však okuliare a je mierne bacuľatá, no jej rodičia – neúspešný a premotivovaný motivačný rečník Greg a milujúca matka Sheryl – nemajú to srdce jej to vyhovoriť. Tak sa na žltom mikrobuse značky Volkswagen vydávajú na cestu za detskou súťažou krásy. Olive s rodičmi robí spoločnosť zvyšok podivnej domácnosti: jej homosexuálny strýko so samovražednými sklonmi, vulgárny a heroín šňupajúci dedo a protestne mlčajúci tínedžerský brat vyznávajúci Nietzscheho... Veľmi príjemná, nekonvenčná komédia s tragikomickým nádychom o jednej dysfunkčnej americkej rodine. Áno, komédie na prevarenú americkú tému dysfunkčnej rodiny sa dajú robiť aj ináč. Recenziu nájdete TU.
Vybrali ste si z nášho zoznamu alebo si váš obľúbený filmový trip predstavujete ináč? Preferujete klasické prázdniny v Európe, dobrodružný útek do divočiny, jízdu po susednom Česku alebo nebodaj nebezpečnú cestu do zatratenia? Radi cestujete lietadlom, vlakom, autom... alebo je vám to jedno, ak je po vašom boku príjemný pasažier? Alebo na svojich cestách v zajatí rýchlosti radšej konfrontujete minulosť s prítomnosťou so zlomenými kvetmi v rukách alebo so stopárom na zadnom sedadle?