NA FILMY BOHATÝ JÚL V LETNOM KINE SNG |
NA FILMY BOHATÝ JÚL V LETNOM KINE SNG |
Amfiteáter Slovenskej národnej galérie, ktorý v minulom roku ožil pod značkou Letné kino SNG, priniesol divákom unikátny filmový priestor v centre mesta s atmosférou otvoreného premietania prepojeného s novým Letným pavilónom SNG. V roku 2013 v tomto projekte Slovenská národná galéria pokračuje, dramaturgom Letného kina SNG je opäť Peter Konečný, šéfredaktor portálu Kinema.sk . Hlavný filmový partner Letného kina SNG je mediálna spoločnosť Film Europe.
PROGRAM NA MESIAC JÚL
2.7. 4 dni v máji / 4 Tage im Mai (Nemecko/Rusko/Ukrajina, 2011, 97 min.)
r. Achim von Borries
Nemecký režisér Achim von Borries (Láska v myšlienkach, 2004) nakrútil autentický portrét jednej krutej doby. Vrúcne, bez pátosu a s neskutočnou vierohodnosťou preniesol na strieborné plátno príbeh o návrate ľudstva k temným časom. Príbeh o odpustení, úcte, prekonávaní predsudkov, o priateľstve a láske. Štyri dni pred koncom 2. svetovej vojny v Nemecku sledujeme sovietskeho kapitána, ktorý so svojou jednotkou okupuje sirotinec pri mori, ďalej nemeckú armádnu jednotku, ktorá táborí na pláži, a rovnako i tajnú lásku, ktorá kvitne napriek všetkým dohodám. Všetci sú unavení po vyčerpávajúcich bojoch, len 13-ročná sirota Peter, ktorý chce byť silou mocou hrdinom, sa pokúša klamstvami a silou dráždiť nepriateľské vojská proti sebe. Až kým si neuvedomí, že skutočný nepriateľ číha niekde inde, a že v údajnom nepriateľovi má skutočného milujúceho kamaráta.
6.7. Banícky chlebíček – Ja som baník, kto je viac (SR, 2013/2012, 60 min./ 51 min.)
r. Roman Fábian
V roku 1909 bol v banskej oblasti Horného Gemera v okolí Rožňavy vybudovaný jeden z najmodernejších banských závodov v Európe, kde v sedemnástich baniach pracovalo takmer šesťdesiatpäť percent miestnych obyvateľov. Po páde komunizmu bola ťažba železnej rudy z ekonomických dôvodov ukončená, v prevádzke zostal len jeden banský komplex. Film Banícky chlebíček sa sústreďuje na obyvateľov gemerskej dediny Rakovnica a cez sériu portrétov jej obyvateľov podáva obraz myslenia celého kraja. Ten sa spája v názore, že počas komunizmu boli šťastnejší a ich život bol kvalitnejší.
Spokojný a bezstarostný mladý človek na periférii Slovenska dostane na osemnáste narodeniny od svojho otca dar – prácu v bani. Spustí sa séria situácií, v ktorých sa snaží vyhnúť tradičnej práci a hľadá rôzne iné možnosti. Jeho snaha je v konflikte s charakterom prostredia a sociálnymi možnosťami. V závere prichádza k nevyhnutnému poznaniu, ktoré ho – napriek jeho vôli – stavia na prah dospelosti.
9.7. - Pozícia dieťaťa / Pozitia copilului (Rumunsko, 2012, 112 min.)
r. Calin Peter Netzer
Režisér Călin Peter Netzer vo svojom treťom celovečernom hranom filme sústredene rekonštruuje udalosti jednej noci. Dokumentárnym štýlom mapuje nielen dni nasledujúce po tragédii, ale poskytuje nekompromisný pohľad na morálnu malátnosť buržoázie v Rumunsku. Tvrdo a bez škrupulí odhaľuje bezútešný a skorumpovaný stav štátnych inštitúcií, ako sú polícia a súdnictvo. V jeden studený večer uprostred marca sa Barbu rúti ulicami a prekračuje povolenú rýchlosť. Vzápätí zrazí malé dieťa a chlapec krátko po nehode umiera. Vinníka čaká trest odňatia slobody od troch do pätnásť rokov. Vtedy vstupuje na scénu Barbuho matka Cornelia, rozhodnutá zasiahnuť a pomôcť svojmu synovi vyhnúť sa väzeniu. Blahobytne zariadený byt – dielo známeho architekta z vyššej spoločenskej triedy Rumunska – zdobia police s neprečítanými románmi Herty Müllerovej a dokresľuje Corneliina kabelka, plná kreditných kariet. Corneliina kampaň za záchranu svojho apatického syna nepozná hraníc. Verí, že úplatky sú tou správnou cestou, ako presvedčiť svedkov, aby nesvedčili v neprospech jej syna. Dokonca aj rodičia mŕtveho dieťaťa sa upokoja, keď dostanú nejakú tú peňažnú hotovosť. Film hneď po svojej medzinárodnej premiére získal Zlatého medveďa a Cenu FIPRESCI na MFF Berlín 2013.
13.7. Taliansky kľúč / The Italian Key (Fínsko/USA/Taliansko/UK, 2011, 95 min.)
r. Rosa Karo
Hraný debut fínskej herečky, scenáristky a režisérky Rosy Karo oslovil už mnoho divákov i filmových profesionálov a získal veľké množstvo ocenení na väčších i menších filmových festivaloch, na ktorých rôzne filmové poroty oceňovali najmä scenár a hudbu. Navyše v roku 2011 Taliansky kľúč získal cenu za Najlepší film na Feel Good Film Festival, kde absolvoval svoju svetovú premiéru. Film Taliansky kľúč rozpráva príbeh 19-ročnej ženy - siroty - ktorá dostane, ako svoje jediné dedičstvo, starožitný kľúč, vďaka ktorému odomkne starú vilu v Taliansku, a zároveň aj záhady jej vlastnej rodiny. Snímka Rosy Karo vyniká vizuálne prepracovanými zábermi, vytvárajúcimi idylickú atmosféru letného talianskeho vidieka, a podmanivou sprievodnou hudbou fínskeho skladateľa Tuomasa Kantelinena, ktorý získal už dve národné filmové ceny Jussi Awards za prácu s fínskym režisérom Ollim Saarelom.
16.7. Toto nie je Kalifornia / This Ain’t California (Nemecko, 2012, 90 min.)
r. Marten Persiel
Prvý celovečerný dokument nemeckého režiséra Martina Persiela je dynamickou a sviežou hymnou protispoločenskej revolty mladých a takmer zakázaného športu – skejtovania, v komunistickej NDR. Režisér tu pracuje s archívnym materiálom, konkrétne s reálnymi videozáznamami, ktoré si v tom čase nahrala partia troch kamarátov, fascinovaných týmto športom, na 8mm kameru. Persielova snímka sleduje troch predstaviteľov od ich detstva v 70. rokoch cez obdobie vzdoru v rokoch osemdesiatych až do pádu komunizmu na jeseň 1989, kedy sa im zásadne zmenili podmienky na život. Divákom sa tak odkrýva skutočný obraz života mladej komunity skejterov v NDR, ako ho ešte nikdy predtým nevideli. Dokument už od svojho uvedenia v roku 2012 získal viacero medzinárodných filmových cien. Okrem diváckej ceny na MFF vo Varšave získal Zvláštnu cenu poroty na MFF v Nashville i cenu Dialogue En Perspective za jeho vizuálnu silu a originálne miešanie osobných spomienok s kolektívnou pamäťou obyvateľov bývalej NDR. Navyše sa film na MFF vo Varšave uchádzal o hlavnú cenu v kategórii Najlepší dokument.
20.7. Trainspotting (UK, 1996, 94 min.)
r. Danny Boyle
Hrdina kultového románu Irvina Welsha a jeho rovnako úspešnej filmovej adaptácie Mark Renton (Ewan McGregor) je z vlastného presvedčenia feťák a heroínu holduje aj skupinka jeho „kamošov": Spud, Sick Boy, Tommy i sociopat Begbie. A nech už je ich revolta proti hodnotám meštiackej spoločnosti akokoľvek čudná a sebadeštruktívna, užívajú si ju naplno, pričom si nepripúšťajú nevyhnutný koniec. Mark sa však v jednej chvíli rozhodne s heroínom skončiť... Dokáže mu „normálny život" poskytnúť rovnaké vzrušenie ako dávka drogy? Edinburghská drogová scéna 80. rokov, postihnutá ekonomickou krízou sa do druhého celovečerného filmu Dannyho Boylea (Pláž, Milionár z chatrče) premietla s autentickou surovosťou, ktorú však režisér dokonale vyvažuje čiernym humorom a surrealistickými situáciami. Neprehliadnuteľný je aj soundtrack filmu, na ktorom spolupracovali také hviezdy britskej gitarovej a elektronickej hudby polovice 90. rokov ako Blur, Primal Scream, New Order, Pulp. Skladba Born Slippy (Underworld) sa stala manifestom celej "trainspottingovej" generácie. Mozaikovitý portrét jednej stratenej generácie sa vracia na plátna kín, okrem iného aj preto, že i po 16 rokoch dokáže strhnúť originalitou, ktorú sa od jej vzniku mnohí snažili napodobniť, ale nepodarilo sa ju prekonať.
23.7. – Prekvapenie Letného kina
27.7. Vojdi do prázdna / Enter the Void (Fra./Nemecko/Taliansko, 2009, 162 min.)
r. Gaspar Noé
Film enfant terrible súčasnej francúzskej kinematografie Gaspara Noého sa pohybuje na pomedzí halucinácie a reality. Snímka Vojdi do prázdna z prostredia tokijských nočných klubov rozpráva o láske, živote i smrti. Noé o svojom filme, nominovanom na MFF Cannes na Zlatú palmu, povedal: „Vojdi do prázdna bude divákov desiť, rozplače ich i zhypnotizuje." Po tragickej smrti rodičov pri autonehode súrodencov Oscara a Lindu rozdelia. Stretnú sa až po čase v Tokiu - v rušnom, tajomnom a pre dvoch mladých ľudí nebezpečnom meste. Oskar pracuje ako drogový díler, Linda v striptízovom bare. Obaja si sľúbia, že sa už za žiadnych okolností nikdy neopustia. Počas jednej noci je však Oscar pri policajnej razii zastrelený. Lenže sľub, ktorý dal sestre mu nedovolí opustiť tento svet. Jeho duch blúdi nočným Tokiom a realita stráca pevné obrysy. Prítomnosť sa začína miešať s minulosťou i budúcnosťou a vytvára vizuálne úchvatný a zároveň desivý koktejl.
30.7. Miznúce vlny / Aurora (Litva/Francúzsko/Belgicko, 2012, 120 min.)
r. Kristina Buožytė, Bruno Samper
Vizuálne podmanivý romantický sci-fi príbeh ocenený na filmovom festivale v Karlových Varoch. Mladý vedec Lukas, plne oddaný svojej práci v oblasti neuroinformatiky, sa zapojí do neobvyklého experimentu. Prostredníctvom nervového prenosu sa vydáva na cestu do mysle neznámej ženy, ktorá sa nachádza v kóme. S pomocou Aurory, ako Lukas pre seba neznámu pomenuje, so vnorí do sveta, ktorý mu prináša nové zážitky a emócie. Zároveň však tieto výpravy začnú zásadným spôsobom ovplyvňovať jeho reálny život.