10 PODMANIVÝCH SCÉN V HMLE |
10 PODMANIVÝCH SCÉN V HMLE |
Po scénach v daždi a snežných filmoch prinášame ďalší „filmovo-meteorologický“ zoznam. Tentoraz nás zaujímala hmla. Esteticky príťažlivá hmla, ktorú máme všetci tak radi na fotografiách, obrazovke či plátne, no už menej radi naživo na vlastnej koži. Zoznamu dominujú pochopiteľne filmy noir a horory.
Out of the Fog (1941)
Hmla spolu s dažďom patria k atribútom filmu noir. A preto nemôžeme obísť túto ranú noirovku, ktorá má „hmlu“ ešte aj vo svojom názve. Známi predstavitelia tohto filmového zákutia – Ida Lupino a John Garfield – účinkujú v pochmúrnych kulisách rybárskeho prístavu. Hmla tu figuruje aj ako metafora: vymanenie z nej predstavuje vyhliadky na lepší život.
Casablanca (1942)
Záverečná scéna slávnej romantiky na letisku. Rick (nezabudnuteľný Bogart) dobrovoľne necháva odísť svoju lásku so sokom. Hmla doslova padá na jeho klobúk. Na konci filmu hovorí policajnému kapitánovi: „Louie, I think this is the beginning of a beautiful friendship.“
Jana Eyrová (Jana Eyre, 1943)
Orson Welles a Joan Fontaine v hlavných úlohách klasickej adaptácie romantickej klasiky od Charlotty Bronteovej. Pochmúrne gotické kulisy a halda umelej hmly pridávajú na výnimočnej atmosfére filmového prepisu viktoriánskeho románu. Valiaca sa hmla na Fontaine bol údajne nápad Wellesa, ktorý sa na slávnom filme podieľal aj ako producent, no odmietol producentský kredit.
Secret Beyond The Door (1947)
Herečka Joan Bennett v atmosférickom a obrazovo nádhernom gotickom filme noir od Fritza Langa. V tejto scéne jej postava uteká cez záhradu z honosného sídla (s izbami venovanými známym vraždám) tajomného cudzinca, za ktorého sa nečakane vydala.
Gun Crazy (1950)
Záverečná scéna kultovej snímky o lúpežnom páre na úteku. Bart posadnutý zbraňami a jeho femme fatale Annie ako filmoví predchodcovia Michela a Patricie (z Na konci s dychom, 1959) a Bonnie & Clydea (1967) končia svoju púť v slepej uličke – v húštine plnej hmly. Končia neodvratne a tragicky. Zastrelení.
The Big Combo (1955)
Kamera Johna Altona, ktorá sa v uliciach nočného veľkomesta doslova hrá s tmou, je známa svojím krásnym noirovým vizuálom. A záverečná scéna tejto drsnej noirovky v hangári je vrcholom Altonovej celoživotnej práce.
Hmla (The Fog, 1980)
Jedna z hororových klasík Johna Carpentera. Malé rybárske mestečko oslavuje sté výročie. V časoch jeho založenia tu boli olúpení a zabití námorníci. Po 100 rokoch sa smrtiaca hmla vracia a s ňou aj pomstychtiví duchovia pirátov. Hmla tu vystupuje ako pomstiteľka dávnych zločinov...
Blade Runner (1982)
Mimoriadne finále futuristickej detektívky je pamätné z viacerých hľadísk: pre ten zvrat v konaní replikanta Roya Battyho, Hauerov precítený výkon, jeho filozofickú repliku („All those moments will be lost in time, like tears in rain. Time to die.“)... a tiež pre od neónov na modro podfarbenú hmlu, ktorá tejto scéne už len dáva povestnú korunku na hlavu.
Silent Hill (2006)
Jedna z najlepších videoherných adaptácií priniesla viacero vizuálne príťažlivých scén, ktorým dominovala hmla či padajúci popol. My vyberáme scénu, v ktorej spolu s hlavnou hrdinkou vstupujeme do na pohľad ospalého mestečka menom Silent Hill...
Hmla (The Mist, 2007)
David Drayton (Thomas Jane) sa dáva so svojím synom a troma ľuďmi na útek z mestečka, ktoré zahalila hmla. Hmla ukrývajúca monštrá pachtiace po ľudskej krvi. Jedna z tých rozhodne lepších hororových adaptácií Stephena Kinga a jeden z „najhmlistejších“ filmov vôbec!