TRI FILMOVÉ ZÁŽITKY ROKA PODĽA... |
TRI FILMOVÉ ZÁŽITKY ROKA PODĽA... |
...Roberty Tóthovej
Tento výber troch najsilnejších filmov, ktoré sa tento rok dostali do našich kín, alebo sa v nich aspoň mihli v rámci festivalov, spája nesmrteľná téma lásky a slobody, ktoré sú najspoľahlivejším zázemím pre vytvorenie silného príbehu opantávajúceho zmyslové receptory a emócie diváka. Divoký Django, Laurence Anyways a Život Adéle sú filmy zaručene umelecky vysoko hodnotné.
O mnoho poschodí nad nimi je dokonalá Veľká nádhera. Film je vizuálnou hypnózou režiséra Paola Sorrentina, ktorý dokazuje, že talentovaný tvorca vyťaží z filmového média absolútnu podstatu, dokáže spojiť všetky výrazové prostriedky do harmonického umeleckého diela, kde nič nechýba ani neprevyšuje. Sorrentinovi neuniká nič podstatné a aj napriek mozaikovitému rozprávaniu je vyvážený a komplexne zachytáva všetky odtiene života. Každá sekunda ohuruje, nie len obrazom, ale najmä nesmrteľnou láskou k svetu, dokáže byť kritický bez toho aby súdil, či hanobil, miluje bez príkras, odhaľuje ľudskú mizériu, strach aj slabosť, avšak s nádejou a optimizmom. Trúfam si považovať Veľkú nádheru za jeden z najlepších filmov vôbec, preto ju do tohto výberu nezaradím.
Mladý Kanaďan Xavier Dolan nakrútil v minulom roku tretí film, ktorý je jeho autorským dielom. Realizuje sa scenáristicky i režijne, no na rozdiel od dvoch predchádzajúcich, kritikou cenených filmov, v Laurence Anyways necháva stvárnenie hlavnej mužskej postavy na Melvilovi Poupaudovi, ktorý sa úlohy ujal s najvyšším nasadením, rovnako ako Dolanova osvedčená herečka Suzanne Clément.
Príbeh filmu zobrazuje priebeh dlhoročného vzťahu dvoch milencov, ktorí aj napriek vzájomnej láske čelia závažnému problému, Laurence sa rozhodne zmeniť svoje pohlavie a oslobodiť sa od dlhoročnej pretvárky. Zmena pohlavia predstavuje krok ku dokonalému šťastiu. Dolanovi sa podarilo preniknúť do hĺbky, našiel silný konflikt, ktorý nepôsobí manieristicky (čo je typickým prívlastkom vyjadrujúcim obrazovo-výtvarnú zložku jeho filmov, režisér sa s obľubou zameriava na vintage módu a predmety tak nadobúdajú až fetišistický význam), láska na plátne je autentická, vierohodná a cítiť ju z každého hereckého gesta, pričom ani na moment nevydiera diváka, necháva nás splynúť s emóciami postáv a utopiť sa v ich komplikovaných, čistých citoch. Autor je senzitívny, jeho filmy sú veľmi osobnými výpoveďami. Dolan sa odovzdane obnaží donaha reflektujúc sklamania a rany lásky zažité na vlastnej koži. Perfekcionizmus a barokovo bujará obraznosť kladie dôraz na detaily, kostýmy, tváre, ale i hudbu, to všetko sa mieša v zreteľný a rozpoznateľný autorský štýl. Laurence je neobyčajným príbehom so silnými charaktermi a Dolan omamujúc emocionalitou a výraznou výtvarnou odlišnosťou povyšuje vzťahovú drámu na intenzívne doznievajúci filmový zážitok.
Život Adéle, francúzskeho režiséra Abdellatifa Kechicheho, je novým odtieňom modrej. Modrá je sloboda, modrá je láska, ktorá je zradná a prináša sklamanie, modrá je absolútno citov. Život Adéle je komplexným ľúbostným príbehom, opäť ide o dlhoročný vzťah dvoch žien, zobrazujúc ich životnú lásku, vzájomné formovanie sa a ovplyvňovanie na ceste životom. Na pozadí kontrastných charakterov sa zrkadlia rozdiely v spoločnosti. Život Adéle je analýzou vzťahu, latentne poukazuje na temnú stranu lásky, na vzájomné pojedanie sa, pričom homosexualita je len druhoradým prvkom.