10 SKVELÝCH KRÁTKYCH FILMOV MINULÉHO ROKA |
10 SKVELÝCH KRÁTKYCH FILMOV MINULÉHO ROKA |
10 mimoriadnych krátkych filmov minulého roka pre všetkých, ktorí majú málo času.
10.) HOW TO REMAIN SINGLE (r. Joan Wilson)
Rýdzo autorský amatérsky videofilm so sprievodným komentárom o všetrannosti a možných výhodách osobnostného statusu "byť single" na území dnešných Spojených štátov amerických. Vtipné, náučné a nie-do-seba-zahľadené. Vyžaduje sa nadpriemerná znalosť anglického jazyka.
9.) BLOOD PULLS A GUN (r. Bed Briand)
Technicky, produkčne a herecky najprofesionálnejší nezávislý krátky film minulého roka, a zároveň film, ktorému by rovnako vyhovovala aj celovečerná podoba. Od režiséra Bena Brianda dávam do pozornosti i jeho výborné predošlé krátkometrážne počiny (napríklad "Castor & Pollux" s odtlačkom Jima Jarmuscha, či atmosférickú lahôdku "Some Static Started").
8.) ONE-MINUTE TIME MACHINE (r. Devon Avery)
Princíp repetícií – opakovaní toho istého okamihu odznova, z ktorých sa hrdina z čohosi poučí, známy z filmov Na Hromnice o deň viac, Looper alebo Na hrane zajtrajška – pretavený do formátu heterosexuálnej „lavičkovej“ vzťahovky. Formálne síce nezaujímavá, no scenáristicky invenčná a vtipná päťminútovka, okrem iného aj o veľmi častých problémoch správneho nadviazania kontaktu s tým opačným pohlavím.
7.) NORMAL DOORS (r. Bradley Tangonan)
Dvadsať(niečo)ročný gay s obsesívno-kompulzívnou poruchou zvažuje začať si románik s problémovou herečkou na tematickej S&M párty. Nič viac už neprezradím. Nájdite si to a ihneď pozrite. Oplatí sa.
6.) ME & YOU (r. Jack Tew)
Nápadité formálne uchopenie statického pohľadu zhora (avšak s početnými strihmi) na izbu hlavného protagonistu, ktoré nám odosobnene odprezentuje útržkovitý príbeh jedného búrlivého vzťahu – od prvého oťukávania sa až po prvé nezhody a sklamania. Voyersky-emotívny vstup do jednej chlapčenskej izbietky s vhodne zvoleným hudobným podkresom.
5.) THE GIRLFRIEND GAME (r. Armen Antranikian)
Nevinná, ale zato zvrátená flirtovacia hra v nočnom podniku ako spúšťač nielen akýchsi žiarlivostných, ale aj iných v sebe potláčaných (aj psychosexuálnych) pohnútok, sa v tejto krátkometrážnej snímke vyvážene snúbi s vizuálnym stvárnením temného „erotického“ thrilleru.
4.) TECH NOIR (r. Lee Hardcastle)
Tento plastelínový hudobný film od skupiny Gunship vzdáva obrovský nostalgický hold (už) zašlej ére VHS filmov, prehrávačov a rovnako aj ich recipientom – televíznym povaľačom zo sedemdesiatych a osemdesiatych rokov, ktorí si mnohokrát priali byť priamo zosobnení v rolách hlavných hrdinov. Film tomu prispôsobuje jednak audiovizuálny „look“ a druhak štylistické postupy príznačné pre túto konkrétnu filmovú dekádu. Hlas rozprávača prislúcha ako-inak samotnému Johnovi Carpenterovi. Rozhodne lepší výber ako mnohými vyzdvihovaný Kung Fury od Davida Sandberga.
3.) YOUNG AMERICANS (r. Kevin Lacy)
Na ploche tridsiatich minút, klasicky odrozprávaná tínedžerská vzťahovka, do ktorej sú zakomponované také prvky, ktoré v rovnako ukotvených (aj celovečerných) indie vzťahovkách nie sú prítomné - a teda prvky heist thrilleru a sociálnej drámy. Byť to v celovečernej podobe - s navlas rovnakou dramaturgickou výstavbou - pravdepodobne by to nefungovalo. Esenciálna demonštrácia naplno zužitkovaného priestoru minutáže krátkeho filmu.
2.) WE'LL FIND SOMETHING (r. Casey Gooden)
Fantasticky zachytená atmosféra New York City, v ktorom sa ocitnú dvaja unudení tridsiatnici, hľadajúci vhodnú reštauráciu. We’ll Find Something je hravá dialógovka o tých vôbec najbežnejších témach, o ktorých už debatoval snáď každý, kto už bol v partnerskom zväzku. Mesto je tu akoby v pozícii dramaturga, udáva tempo a nasmerováva hrdinov tam, kam chce a ako chce.
1.) WU WU MIAN (r. Ming-liang Tsai)
Prvá priečka je vysoko nediváckou záležitosťou. Wu Wu Mian sa radí medzi kontemplatívne snímky s tzv. vyprázdnenou naráciou. Mŕtvolné tempo udáva postava mnícha so „slow-motion“ chôdzou a v kontraste s ním je tu kladený dôraz na okolité prostredie a skutočnosti. Akási meditatívna antitéza novodobých receptov na šťastie a vyrovnanosť. Jednoducho spomaľte, otvorte myseľ a pokúste sa vymaniť zo zažitého stereotypu.