TOP 10: 24. ARTFILM & 51. VARY |
TOP 10: 24. ARTFILM & 51. VARY |
Festivalové leto sme v našich geografických podmienkach lepšie ako týmto festivalovým „dvojprogramom“ odpáliť snáď ani nemohli. Kinema.sk má tak hlavné letné fest-filmovanie za sebou, a tak vám prinášame krátku ochutnávku z našich najsilnejších filmových zážitkov. Tu je subjektívny rebrík najväčších zážitkov z 24. Art Film Fest (Košice) & 51. Karlovy Vary IFF.
TONI ERDMANN
Malý veľký film. Malý témou, veľký minutážou a nápadmi. A srdcom! Asi ešte nikdy som sa v kine tak hlasno nesmial. Doslova som plakal od smiechu! Videli sme také veci, aké sme vo filme ešte nevideli (a celé to krásne fungovalo!). Kedy bola téma rodinného uzmierovania tak nenásilne dojemne a zábavne spracovaná? Minimálne komédia roku! Najväčšia pozitívna emócia oboch festivalov! (AFF, hodnotenie: 10/10)
SKÚŠKA DOSPELOSTI (Bacalaureat)
Rumunská vec presne tak, ako ju máme radi: herecky civilná, pointovo trefná, príbehovo neprezrádzajúca všetko. Slovom, zachádzajúca pod kožu. (AFF, 10/10)
MODRÝ ZAMAT (Blue Velvet)
Vidieť túto kultovú neo-noirovú pecku s remastrovaným obrazom na veľkom plátne vo Veľkom sále hotela Thermal, bol naozaj zážitok. Najviac sme si užili Hopperovho ultimátneho psychopata Franka: každý jeho úchylný pohľad, každú jeho jedinečne podanú „fuck“ hlášku. A zároveň docenili soundtrack! A celkom aj zabudli (alebo až s odstupom rokov zistili?), ako zároveň vtipný dokáže byť tento temný filmový voyerizmus. (KVIFF, 10/10)
JA, DANIEL BLAKE (I, Daniel Blake)
Zaujímavé, ako môže prebyrokratizovaný sociálny systém nebezpečne pripomínať Orwella. Nový Ken Loach reže do živého a na miskách váh svojej snímky ocenenej Zlatou palmou z Cannes šikovne vyvažuje sociálnu naliehavosť so sviežim, ironickým humorom. (AFF, 9/10)
SIERANEVADA
Geniálne zrežírovaná reflexia rodinných vzťahov na priestore jedného bytu a o úctyhodnej minutáži 173 minút. Rumuni znova triafajú do čierneho. Bravó! (AFF, 9/10)
JAMES WHITE
Zimomriavková a dusivá dráma búrlivého syna a jeho umierajúcej matky s vynikajúcimi, priam Oscara hodnými hereckými výkonmi. A kamera a lá Saulov syn potešila tiež! (AFF, 9/10)
ZĎALEKA (Desde allá)
Queer záležitosť z južnej Ameriky na tému citovej prázdnosti a manipulácie. Úsporne vyrozprávaný debut, pri ktorom sa oplatí byť trpezlivý, aby ste si ho napokon v plnom rozsahu užili. (AFF, 8/10)
PATERSON
Každý nový Jarmusch je na festivale povinnosťou. A táto povinná jazda bola príjemná. S typicky jemným, poetickým až absurdným humorom. Tento raz tu máme o čosi príbehovejšieho Jarmuscha. A vôbec, asi jeho najdiváckejší počin od Zlomených kvetov. Aha. (KVIFF, 8/10)
KOMORNÁ (Agasshi)
Život Adele stretáva Denník komornej. Chan-wook Park sa vracia s rafinovanou dejovou výstavbou a oku lahodiacou kamerou. Akurát by som privítal, ak by sa už beztak zbytočne dovysvetľujúci záver zostrihal o 10-15 minút, alebo ak by sa celá tretia kapitola rovno vynechala. Inak spokojnosť. (KVIFF, 8/10)
PÚŠTNA BÚRKA (Sufat Chol)
Postavenie žien v arabskom svete, nesloboda mladého človeka... tematicky veľmi blízke minuloročnému Mustangovi, oproti ktorému však táto prvotina mladej Izraelčanky pôsobí menej „vyčačkane“ a viac prirodzene. Herecky silné, príbehovo a prostredím maximálne priame a autentické. (KVIFF, 8/10)
Najlepší názov: SMETIARSKA HELIKOPTÉRA (Sophelikoptern)
Artová road-movie, za akú by sa nemusel hanbiť ani sám Jarmusch.
Poznámka: nevidel som víťazné filmy Stanica 48 (AFF) a Rodinné šťastie (KVIFF).