TV TIPY 9.10. - 14.10. 2018 |
TV TIPY 9.10. - 14.10. 2018 |
UTOROK 9.10.
Philomena (2013, VB/USA, Stephen Frears), JOJ Cinema, 16.45
Pojem „padlé ženy“ našincovi možno veľa nepovie, avšak ten, kto sleduje britskú kinematografiu už mohol naňho viackrát naraziť. Najznámejším filmom zaoberajúcim sa ženami, ktoré otehotneli v teenagerskom veku, dieťa im bolo po čase odobraté na adopciu a mladé slečny boli umiestnené do kláštora, je zrejme Philomena Stephena Frearsa. Príbeh sa odohráva 50. rokov po inkriminovaných udalostiach a sleduje cestu „padlej“ Philomeny (Judi Dench) a novinára Sixmitha (Steve Coogan) za svojím strateným synom do USA.
Smrtihlav (Dark City, 1998, USA/Austrália, Alex Proyas), Film+, 20.20
Štyri roky po prelomovej Vrane prišiel Austrálčan Alex Proyas ešte s ambicióznejším sci-fi projektom s názvom Dark City, u nás uvádzanom ako Smrtihlav. John Murdoch (Rufus Sewell) obýva gotické mesto neustále zahalené v tme a ako jeden z mála v noci neusína. Stáva sa svedkom čudesných udalostí, počas ktorých mesto každú noc mení svoj vzhľad. Je obvinený z vraždy a musí utekať pred políciou na čele s detektívom Bumsteadom (William Hurt). Neopakovateľný vizuálny štýl a desivá pointa urobili zo Smrtihlava ešte väčší kult, akým je Vrana.
Dvojitá hra (Duplicity, 2009, USA/Nemecko, Tony Gilroy), AMC, 22.00
Tony Gilroy patrí dlhé roky medzi najuznávanejších hollywoodskych scenáristov. Napísal okrem mnohých iných svenáre k snímkam Dolores Claiborneová, Diablov advokát a trilógii o agentovi bez minulosti Jasonovi Bourneovi. Režijne debutoval oceňovanou právnickou drámou Michael Clayton, s Dvojitou hrou sa ale vydal viac do komerčnejších vôd a ponúkol v nej svižnú a veľmi zábavnú hru na mačku a myš, respektíve komplikovanú hru tajných služieb a predstaviteľov kozmetického priemyslu s Juliou Roberts a Cliveom Owenom.
STREDA 10.10.
Ronin (1998, VB/Francúzsko/USA, John Frankenheimer), Jednotka, 20.30
Názvom Ronin býval kedysi v Japonsku nazývaný samuraj, ktorý sa ocitol bez svojho pána. V súčasnosti, po odoznení studenej vojny, to sú bývalí agenti tajných služieb pracujúci napríklad ako nájomní vrahovia. Jedna skupina roninov má za úlohu vo Francúzsku ukradnúť pre klienta kufrík s neznámym obsahom. Nie sú však jediní, ktorých tento obchod bude zaujímať. „Oldschoolové“ krimi legendárneho Johna Frankenheimera (Francúzska spojka 2, Vtáčnik z Alcatrazu) pripomenie zlaté časy konšpiračných thrillerov 70. rokov.
Já, Olga Hepnarová (2016, Česko/Poľsko/Slovensko, Tomáš Weinreb, Petr Kazda), ČT2, 22.00
Oľga Hepnarová, mladá Pražanka, sa jedného dňa roku 1973 rozhodla nasadnúť do nákladného auta a zabiť v centre Prahy 8 ľudí. Tento nepochopiteľný čin a vykreslenie motivácií frustrovanej Oľgy sa stali predmetom psychologickej drámy v česko-poľsko-slovensko-francúzskej koprodukcii. Oľga sa okrem tohto činu „preslávila“ aj tým, že sa stala poslednou popravenou ženou na území Československa. Poľská herečka Michalina Olszanska podáva v hlavnej úlohe pozoruhodný výkon a sugestívnu atmosféru snímky dotvára čiernobiela kamera Adama Sikoru.
Comeback (2014, Slovensko, Miro Remo), Dvojka, 23.20
Meno slovenského dokumentaristu Mira Rema sa v poslednom čase skloňovalo predovšetkým v súvislosti s kontroverzne prijatými snímkami Nepoznaný o Richardovi Mullerovi a Cooltúra o.... slovenskej kultúre. Jeho skromnejší dokument Comeback je však prostý lacnej senzáciechtivosti a vystačí si iba s kvalitnou filmárčinou a vhodne zvoleným námetom. Remo sleduje osudy dvoch kriminálnikov počas pobytu vo väzbe a neskôr ich pokusy o začlenenie sa do civilného života na slobode.
ŠTVRTOK 11.10.
Policajt v Beverly Hills (Beverly Hills Cop, 1984, USA, Martin Brest), Dajto, 20.15
Problémový detroitský detektív Axel Foley sa stáva svedkom vraždy svojho kamaráta Mikea. Vydáva sa na vlastnú päsť do Los Angeles vypátrať jeho vraha a bude poriadne liezť na nervy nielen podozrivým, ale aj dvojici miestnych detektívov. Dej ale nie je pri tejto ukážkovej akčnej komédii z osemdesiatych rokov tak dôležitý. Nesmrteľné hlášky, vlezlá ústredná melódia, Eddie Murphy na vrchole kariéry a na žáner nevídané celosvetové tržby vo výške okolo 300 miliónov dolárov.
Nell (1994, USA, Michael Apted), Film+, 16.10
Akási ženská, melanchlickejšia a psychologickejšia verzia dobrodružného Tarzana. Žena menom Nell (Jodie Foster) žila po dlhý čas iba s matkou s rečovou vadou. Nikdy sa tak nenaučila po anglicky a nerozumie ani bežnému spôsobu života. Po matkinej smrti sa jej ujíma lekár Alexander Payle (Liam Neeson) a začne ju spoločne s psychologičkou Paulou študovať v jej prirodzenom prostredí, v lese. V prirodzenom prostredí sa nachádza aj režisér Michael Apted, tvorca uznávaných Goríl v hmle.
Sila života (The Homesman, 2014, USA, Tommy Lee Jones), JOJ Cinema, 22.30
Tommy Lee Jones zabodoval na režisérskej stoličke už v roku 2005, kedy nakrútil podľa scenára Guillerma Arriagy (21 gramov) moderný western Tri pohreby. Sila života je ale western klasický, podobne ako pri Troch pohreboch ide o road movie. Jones je aj autorom scenára, stvárnil hlavnú mužskú úlohu a v tej hlavnej ženskej sa objavuje oscarová Hilary Swank. Sila života sa nespravodlivo nedostala na plátna našich kín, pretože ide o ďalší dôkaz, že western v skutočnosti nie je až tak mŕtvym žánrom, ako sa o ňom hovorí.
PIATOK 12.10.
Druhá strana nádeje (Toivon tuolla puolen, 2017, Fínsko, Aki Kaurismäki), Dvojka, 22.15
Trademarky fínskeho minimalistu Aki Kaurismäkiho, ako suchý humor, svojrázne postavičky stroskotancov a, ako napovedá názov, aj nádej v zúfastve nechýba ani jeho najnovšiemu filmu Druhá strana nádeje. Doňho síce prepašoval módnu tému utečencov pred vojnami na blízkom východe, v jeho podaní ale tento prístup nepôsobí ako podliezanie festivalovým porotám. Druhá strana nádeje je príbehom postaršieho bývalého podomového obchodníka Wikstroma, v súčasnosti majiteľa reštaurácie v Helsinkách. Objaví sa pochopiteľne aj Kati Outinen.
Kasíno (Casino, 1995, USA, Martin Scorsese), Jednotka, 22.25
Monumentálna freska Martina Scorseseho o mafii v Las Vegas v hlavnej úlohe s Robertom De Nirom ako úspešným šéfom kasína Samom „Aceom“ Rothsteinom. Nechýba romatická linka (Sharon Stone) ani priateľstvo na život a na smrť (Joe Pesci). V súčasnosti by podobný námet putoval ihneď do televízie a dostali by sme hneď niekoľko sérii o praktikách mafie v meste obklopenom púšťou, Scorsese ale zvládol elegantne prerozprávať všetko, čo potreboval na ploche takmer troch hodín. Bez toho, aby sa divák čo i len minútu nudil.
Polnoc v Paríži (Midnight in Paris, 2001, USA, Woody Allen)
F. Scott Fitzgerald, Ernest Hemingway, Pablo Picasso, Salvador Dalí, Paul Gauguin alebo Luis Buňuel v jednom filme? Verte tomu, že to ide, ak takáto idea napadne génia amerického nezávislého filmu Woodyho Allena. Polnoc v Paríži nie je historický film, ale milostné fantasy, pracujúce s motívom cestovania v čase. Príbeh skáče medzi prítomnosťou a 20. rokmi minulého storočia, do ktorých sa „prepadá“ hlavná postava príbehu, Gil (Owen Wilson) počas výletu v Paríži so snúbenicou Inez (Rachel McAdams).
SOBOTA 13.10.
Napoleon-bitka pri Slavkove (Austerlitz, 1960, Francúzsko/Taliansko/Juhoslávia, Abel Gance), ČT2, 20.00
Legendárny Abel Gance, jeden z najdôležitejších režisérov nemej kinematografie, nakrútil po sedemdesiatke ďalší megafilm a naviazal ním na svoj štvorhodinový revolučný epos Napoleon z roku 1927. Tentokrát sa nevenuje celému Napoleonovmu životu, ale iba jednej epizóde zo života dobyvateľa, bitke pri Slavkove. Tá sa odohrala v decembri 1805 medzi troma cisármi. V televízii bude k zhliadnutiu režisérska, takmer trojhodinová verzia. Vo filme hrajú Pierre Mondy ako Napoleon, Claudia Cardinale, Jean Marais alebo Vittorio de Sica.
Každý týždeň sedem dní (1964, Československo, Eduard Grečner), Dvojka, 20.35
Slovenská nová vlna nemala taký medzinárodný ohlas, ani nebola tak rozsiahla ako tá česká, každopádne zopár divácky náročnejších titulov sa nakrútilo v 60. rokoch aj na Slovensku. Každý týždeň sedem dní Eduarda Grečnera sa inšpirovala filmom Hirošima- moja láska francúzskeho režiséra Alaina Resnaisa a ponúka okrem experimentálnej dejovej štruktúry aj exkluzívne zábery vysokoškolského života bratislavských študentov počas „zlatých šesťdesiatok“ v Bratislave.
Salvador (1986, USA/VB, Oliver Stone), Jednotka, 22.25
Studená vojna bola studená iba na papieri, respektíve na územiach USA a ZSSR, tieto dve veľmoci ale neváhali podporovať akýchkoľvek diktátorov všade možne po svete, ak stáli na tej „správnej strane barikády“. Podobne na tom bola aj stredo-americká krajina El Salvador, kde proti sebe bojovali militantné zložky pravičiarov a ľavičiarov a tento boj si vyžiadal desiatky tisíc obetí. Salvadorská vojna nepatrí medzi frekventované konflikty v kinematografii, preto patrí Salvador Olivera Stonea medzi povinné filmové čítanie.
NEDEĽA 14.10.
Dvaja muži v meste (Deux hommes dans la ville, Francúzsko/Taliansko, José Giovanni), ČT2, 20.00
Poznáte to. Napravený kriminálnik chce začať po návrate na slobodu život obyčajného smrteľníka, ale minulosť a starí kumpáni ho doženú. Podobný osud postihne aj zlodeja Gina a v jeho nový životný smer neverí ani policajný komisár. Jeden z najzásadnejších filmov starej francúzskej kriminálnej školy s Alainom Delonom a Geanom Gabinom v hlavných úlohách. Najviac však v pamäti utkvie slizký komisár v podaní Michela Bouqueta. Film, pri ktorom tak silno držíte palce hlavnému hrdinovi, až sa vám pri zobrazenej nespravodlivosti otvára nožík vo vrecku.
Podozrenie (Presumed Innocent, USA, 1990, Alan J. Pakula), ČT2, 21.40
Film, ktorý spoločne s Jakubovým rebríkom alebo Angel´s Heart odštartoval ešte pred slávnejšími Obvyklými podozrivými a Šiestym zmyslom vlnu mysterióznych thrillerov so šokujúcou pointou. Precízne napísaná detektívno-súdna dráma s niekoľkými zaujímavými zvratmi, ten posledný ale prekvapí aj samotných protagonistov. Kto zavraždil kolegyňu prokurátora Harrisona Forda? Pakula úspešne naväzuje na kritiku mocenského systému, tak dobre známu z konšpiračných thrillerov 70. rokov.
Útek do divočiny (Into the Wild, 2007, USA, Sean Penn), Dvojka, 22.15
Bojovať proti systému sa dá rôzne, napríklad rozbíjaním výkladov fastfoodových predajní. Christopher McCandless (Emile Hirsch) sa ale rozhodol pre zložitejšiu cestu, absolútnym odmietnutím civilizačných výhod životom v divočine. Román Jona Krakauera sa stal predmetom záujmu tentokrát „iba“ režiséra a scenáristu Seana Penna. Výsledkom je veľmi príjemný film s dôležitým posolstvom, Penn ale nikomu nič nevnucuje. Vo vedľajších úlohách sa predstaví celá plejáda hollywoodskych hercov (William Hurt, Kristen Stewart...).