TV TIPY 31.12. - 6.1. 2019 |
TV TIPY 31.12. - 6.1. 2019 |
PONDELOK 31.12.
Zypa Cupák (1976, Československo, Jozef Medveď), Jednotka, 12.35
Ako sa môže volať slovenský film Zypa Cupák? A čo to vôbec znamená? No, na dedine je možné všetko a v slovenskej komédii ešte viac, nechajte sa prekvapiť a zabavte sa. Ďuro ide na svatbu synovca do Belehradu. Chlapík však nerozumie cudzej reči. Televízny film Jozefa Medveďa patrí medzi vianočné klasiky, podobne ako televízne kúsky Kubo alebo Ženský zákon a čo sa týka humoru vôbec za nimi nezaostáva. Striedma stopáž včas ukončuje nekonečné množstvo dialógov postáv s povestným zdravým seliackym rozumom.
La La Land (2016, USA, Hong Kong, Damien Chazelle), ČT 2, 20.00
Nie je dôležité vyhrať, ale byť najlepší, si mohli povedať tvorcovia muzikálu La La Land po faux paus na vyhlasovaní Oscarov, kedy nakoniec vyhral Moonlight. Ľudia sa ale radšej bavia než zaoberajú ťaživými témami a tak La La Land ostal u publika tým skutočným víťazom. Pocta muzikálo klasického Hollywoodu a dokonalé súznenie Ryana Goslinga a Emmy Stone na plátne patrí k vrcholom žánru tohto tisícročia. K prospechu veci je aj netuctový a zároveň veľmi dojemný záver.
The Beatles – roky na turné (The Beatles: Eight Days a Week - The Touring Years, 2016, VB/USA, Ron Howard), Dvojka, 21.10
Ron Howard nie je iba režisérom tej kvalitnejšej odnože hollywodskej zábavy, umelecké ambície si naplnil napríklad aj týmto svižným dokumentom o kapele Beatles, kde je obsah stručne zhrnutý v jeho názve. Howard nám ukazuje obdobie koncertovania v rokov 1962 až 1966 najmä prostredníctvom samotných členov zosupenia. Nechýbajú ani doteraz nezverejnené zábery. Pre fanúšikov povinnosť, pre tých neznalých možno jedna z ciest, ako sa dostať ku skutočne kvalitnej hudbe dôb dávno minulých.
UTOROK 1.1.
E.A.Poe: Archa bláznov (Stonehearst Asylum, 2014, USA, Brad Anderson), JOJ Cinema, 14.55
Koniec 19. Storočia, psychiatrická liečebňa ďaleko od civilizácie, nové, hrôzostrašne znejúce lekárske praktiky, gotická atmosféra. A predsa Archa bláznov nie je klasický horor, ale skôr dielo, ktoré sa nechce brať vážne a do deja pridáva aj komediálne a najmä romantické prvky. Tvorcovia prchádzajú so slušnou sadou zvratov, nie každý im však na tento lep skočí. Kate Beckinsale a Jim Sturgess v hlavných úlohách sú veľmi sympatickí a kto by čakal, že v takomto type filmu by sa mali objaviť aj Ben Kingsley a Michael Caine, tak sa nemýli.
Po strništi bos (2017, Česko, Slovensko, Jan Svěrák), ČT 1, 20.00
Pokračovania extrémne populárnej klasiky z dielne rodiny Svěrákovcov Obecná škola sme sa dočkali až po dlhých 17 rokoch a predsa len to napätie z jeho očakávania už rokmi trochu opadlo. Svěrákovci ale opäť nesklamali a prinášajú v tom najlepšom zmysle to, čomu sa tak trochu hanlivo hovorí „hřejivá komedie ze života“. Tenotkrát sa na udalosti pozeráme detskými očami, čím je zmotivovaný aj jemne naivný, až gýčový štýl celého filmu, kedy sú tí dospelí skôr jednorozmernými fugúrkami.
Zelená míľa (The Green Mile, 1999, USA, Frank Darabont), Markíza, 22.30
Frank Darabont sa po piatich rokoch po Vykúpení z väznice Shawshank ujal opäť Kingovej predlohy z prostredia väznice a nakrútil pre niektorých ešte lepší film ako po porvýkrát. Minimálne dojemnejší. Príbeh z prostredia, kde čakajú odsúdenci na smrť na svoju poslednú cestu po „zelenej míli“ smerom k elektrickému kreslu. John je obvinený z vraždy dvoch detí a i keď je nevinný, je iba malá pravdepodobnosť, že spravodlivosti bude učinené za dosť. Všetkému prihliada dozorca Paul s tvárou Toma Hanksa.
STREDA 2.1.
Paddington 2 (2017, VB/Francúzsko, Paul King), JOJ, 16.55
Pokračovanie úspešnej a milej komédie pre deti každého veku je ešte vydarenejšie než prvá časť. Možno je to tým, že je dej košatejší a je tu viacero dejísk. Film je ešte viac štylizovaný, tentokrát si častokrát spomeniete na hravé dielka Wesa Andersona a pribudlo viacero hviezd, ako to už pri pokračovaniach býva. Britská herecká smotánka je tu prítomná takmer celá a najviac pozornosti si zaslúži Hugh Grant v zápornej úlohe. Paddington má v pláne kúpiť darček k stým narodenínám tety Lucy, ale všetko sa skomplikuje...
Mastičkár 1,2 (Znachor, 1982, Poľsko, Jerzy Hoffman), Jednotka, 20.30
Dokonalá adaptácia románu Tadeusza Dolegu – Mostowicza patrí k tým vzácnym dielam, kde ani ortodoxní milovníci predlohy nemajú čo filmu vyčítať. Príbeh úspešného chirurga, ktorého v mladosti opustila manželka s dcérou. Lekár stratí po nehode pamäť a začne sa živiť ako potulný lekár. Spoznáva tak množstvo ľudí, medzi nimi aj svoju dcéru, ale nespoznáva ju. Kniha patrí medzi tie diela, ktoré neodložíte dokým ich neprečítate celé a podobne je to aj s týmto dvojdielnym filmom. Nezabudnuteľné finále na súde.
Domácí péče (2015, Česko, S. Horák), ČT 1, 20.00
Veľké domáce prekvapenie vzhľadom na fakt, ako žáner dramédie v majoritnej českej a minoritnej slovenskej produkcii v posledných rokoch kvalitatívne upadol. Príbeh zdravotnej sestry Vlasty z juhomoravského vidieka, ktorá sa dostáva k tajom alternatívnej medicíny pripomenie viac klasické festivalové snímky než tunajšiu komerciu. Obsadenie je zhruba také, aké očakávate. Polívka, Vilhelmová, Krónerová. V prípade prvých dvoch mien ale tieto legendy nehrajú presne to, na čo sme si u nich zvykli a kde už nás popravde nudili.
ŠTVRTOK 3.1.
Indočína (Indochine, 1992, Francúzsko, Regis Wargnier), Dvojka, 20.50
Indočína by v kariére takého Jeanna Jacquesa Annauda patrila k jeho najtypickejším snímkam, ak by ju však nenakrútil Regis Wargnier. Osudová láska v Indočíne tridsiatych rokov minulého stoočia na pozadí zložitých politickej situácie. Vietnam bol vtedy francúzskou kolóniou a európania tu mali príjmy najmä z pestovania kaučuku na obrovských plantážach, kde otročilo miestne obyvateľstvo. Nádherná výprava, úžasné kostýmy, dokonalé využitie farieb, veľká láska, presne takto vyzerá recept na dokonalú epickú melodrámu.
Samotáři (2000, Česko, David Ondríček), ČT 1, 21.25
Kultová mozaika života mladých ľudí na prelome tisícročia v Prahe. Ondríček sa sústreďuje na osudy siedmich hlavných postáv, ktoré sa nechovajú úplne štandartným spôsobom, ale ich príbehy sú nakrútené nezvyčajne príťažlivou formou, za čo môžu aj nesmrteľné hlášky a neprestrieľné výroky typu „hulení nemá v Čechách tradici“. Životná úloha Jiřího Macháčka v úlohe húliča, ktorý akosi okrem iného zabudol, ako znie česká národná hymna a že tam niekde v uliciach má aj priateľku.
Na budúci rok v rovnakom čase (Same Time, Next Year, 1978, USA, Robert Mulligan), ČT 1, 23.15
Alan Alda a Ellen Burstyn, to znie ako dokonalá kombinácia pre inteligentnú vzťahovú konverzačnú komédiu pre milovníkov klasického Hollywoodu. Príbeh rodičov od rodín, ktorí prepadli vzájomnej vášni pripomenie legendárny film Nebožtíci prajú láske Billyho Wildera. Doris a Peter sa pravidelne stretávajú v malom hoteli pri mori jeden víkend v roku po dobu dvadsiatich rokov. Neprekvapí, že ide pôvodne o divadelnú hru, jej autor Bernard Slade napísal aj scenár k filmu.
PIATOK 4.1.
Na východ od raja (East from the Eden, 1955, Elia Kazan), Dvojka, 20.00
James Dean nakrútil počas svojej krátkej raketovej kariéry tri filmy, režisér Elia Kazan omnoho viac, Na východ od raja patrí ale medzi jeho najvydarenejšie. Príbeh mladého muža, ktorý sa snaží zavďačiť svojmu otcovi, ten má však pochopenie iba pre jeho brata. Povahovo rozdielni mladíci si spolu nerozumejú a zložité vzťahy v rodine vedú k mnohým konfliktom. Cal zisťuje, že nebyť milovaný a živiť v sebe nenávisť je peklo. Vyslobodením je iba zmierenie so sebou a okolím a láska.
More v plameňoch (Deepwater Horizon, 2016, USA, Peter Berg), JOJ, 20.35
Peter Berg a Mark Wahlberg si spoločne rozumejú a doposiaľ najkvalitnejším výsledkom ich spolupráce je rekonštrukcia skutočných udalostí katastrofy na ropnej plošine Deepwater Horizon v roku 2010. Berg točí okumentárnym spôsobom a pretkáva ho povinnými vzťahmi, kedy nám predstavuje aj hrdinovu manželku na súši prežívajúcu katastrofu doma s telefónom v ruke a zapnutou televíziou. Prihoretého zloducha, ktorý pochopiteľne nechápe vážnosť situácie, si strihol John Malkovich.
Tarzan (1984, VB, H. Hudson), ČT 2, 21.40
Príbeh Tarzana sme tu mali nespočetnekrát. V nemých verziách, ako animák, postmodernú verziu, ale k tým najtradičnejším spracovaniam patrí anglická verzia z roku 1984 s Christopherom Lambertom v hlavnej úlohe. Anglický lord stroskotá s mmanželkou na neobývanom poberží Afriky, kde umierajú a zanechávajú tu malé dieťa napopas osudu. Toho zachránia miestne opice a začnú ho vychovávať. Z Tarzana sa stane mladý muž, kým ho niekdo z ľudí konečne šťastnou náhodou v divočine nájde...
SOBOTA 5.1.
Rebel bez príčiny (A Rebel Without a Cause, 1955, USA, Nicholas Ray), Dvojka, 20.00
Rebel bez príčiny Nicholasa Raya je jedným z prvých filmov, ktoré sa snažili realisticky nahliadnuť pod pokrievku vzťahov na nových amerických predmestiach a poskytnúť psychologicky dôveryhodný obraz rodiny. Mladík Jamesa Deana sa nedokáže zmieriť s tým, že jeho otec nie je schopný sa vzoprieť dominantnejšej matke a dáva to najavo miernym rebelanstvom. Noví spolužiaci v škole ho taktiež neprivítajú s otvorenou náručou, ale všimne si ho školská kráska s tvárou Natalie Wood.
Chrám matky božej v Paríži (Notre–Dame de Paris, 1956, Francúzsko, Taliansko, Jean Delannoy), Jednotka, 21.30
Slávny román Victora Huga sa dočkal viacerých spracovaní, nad nimi však zrejme najviac vyčnieva francúzska verzia z roku 1956. Tým najpádnejším dôvodom je zrejme obsadenie. Gina Lollobridgida ako krásna cigánka Esmeralda a Anthony Quinn ako zaľúbený zvonár a hrbáč Quasimodo. Ten na pokyn svojho pána Esmeraldu unáša. Tragédia z prostredia nádherného gotického chrámu má neopakovateľnú atmosféru a patrí k najsilnejším príbehom nešťastnej lásky v literatúre a kinematografii.
Psie popoludnie (Dog Day Afternoon, 1975, USA, Sidney Lumet), ČT 2, 21.35
Jeden z najmenej tradičných filmov o lúpeži nakrútil v roku 1975 Sidny Lumet a blíži sa viac k umeniu než ku komercii. Zámerom amatérskych lupičov pri akcii v banke nie je sa čo najviac obohatiť, ako sme svedkami v klasických žánrových kúskoch. Lumetovi hrdinovia v podaní Ala Pacina a Johna Cavazeleho nám predvádzajú sto a jeden spôsob, ako podobnú akciu spackať. Cieľom autorov je zachytiť Ameriku 70. rokov so všetkými problémami a zo Psieho popoludnia sa tak stal jeden z najlepších filmov Nového Hollywoodu.
NEDEĽA 6.1.
Rozprávka o cárovi Saltánovi (Skazka o care Saltane, 1966, ZSSR, Alexandr Ptuško), Dvojka, 20.25
Na motívy príbehu z pera A.S. Puškina nakrútil v roku 1966 Alexandr Puško rozprávku o cárovi Saltanovi, jeho synovi- bohatierovi Gvidonovi Saltanovičovi a o krásnej cárovne Labuti. Cár sa chce oženiť, z troch sestier si jednu vyberá, tá mu porodí syna, ale jej sestry na ňu žiarlia a začnú sa mstiť. Unesú ich syna, hodia ho do mora, ale ten sa zachráni na tajuplnom ostrove. Mladík sa dostáva pod vplyv zlých čarodejníc. Vizuálne ohromujúce dielo prekonáva mnoho súčasných priemerných fantasy.
Malé ženy (Little Women, 1994, USA, Gillian Armstrong), Jednotka, 21.20
Onedlho sa dočkáme novej adaptácie románu Lousi May Allcotovej Malé ženy, pre tvorcov bude ale nesmierne ťažké prekonať kúzlo filmu z roku 1994. V historickom filme Gillian Armstrongovej z obdobia druhej polovice 19. storočia a zasadenom do mestečka v štáte Massachusetts sa predstavili v úlohe sestier Winona Ryder, Claire Danes alebo Kirsten Dunst a ich matku si zahrala Susan Sarandon. Každé dievča je iné, ale všetky túžia po láske. V jednej z vedľajších úloh sa predstavil aj Christian Bale.
Dersu Uzala (1975, ZSSR, Japonsko, Akira Kurosawa), Dvojka, 21.50
Akira Kurosawa na sklonku kariéry začal nakrúcať aj koprodukčné filmy a v Dersu Uzala sa asi najviac odklonil od svojich mestských rodinných drám alebo krimi thrillerov a historických samurajských filmov. Koprodukcia so ZSSR nám predstavuje sibírskeho lovca Dersu Uzalu a odohráva sa na počiatku minulého stroročia na šírych sibírskych pláňach. Film získal Oscara za najlepší cudzojazyčný film roka 1975, čo sa Kurosawovi podarilo trikrát v kariére. Chýba tu možno silnejší príbeh, ale krásna výprava všetko vynahrádza.