TV TIPY 29.10. - 3.11. 2019 |
TV TIPY 29.10. - 3.11. 2019 |
UTOROK 29.10.
Domino (Belg., Dánsko, Tal., Franc., 2019, Brian De Palma), JOJ Cinema, 20.15
Nicolaj Coster-Waldau v úlohe kodaňského policajta, ktorý prichádza na miesto činu zdanlivo obyčajného domáceho násilia. Hneď na mieste mu však niečo nesedí. A má pravdu, v skutočnosti sa zaplietol do komplikovanej hry tajných agentov s predpokladanými členmi Islamského štátu. V úlohe agenta využívajúceho ostatných k chytaniu ďalších členov ISIS sa predstavil Guy Pearce, ženskú zložku zastupuje Carice van Houten známa z Hier o tróny. Triler Briana De Palmu sa nedostal do našich kín, vychutnajte si ho aspoň v televízii.
Strýko Buck (Uncle Buck, USA, 1989, John Hughes), JOJ Plus, 20.25
John Hughes nakrúcal v osemdesiatych rokoch najinteligentnejšie komédie pre mládež a dodnes ho nikto neprekonal. V komédii Strýko Buck sa predstavil v tých časoch veľmi obľúbený komik John Candy v úlohe strýka Bucka. Ten dostane na starosť tri deti svojej sestry rôzneho veku. Buck nežije dvakrát príkladným životom, v zakladaní rodiny nevidí žiaden zmysel, napriek tomu si deti získa. No a ako to už chodí, nejaké to životné múdro za týždeň strávený s nimi získa aj on.
Poprava (Return to Paradise, USA, 1998, Joseph Ruben), JOJ Cinema, 22.40
Neprávom zabudnutá dráma z konca minulého storočia s hviezdnym obsadením nás zavedie do ázijskej Malajzie, kde strávili príjemnú dovolenku traja priatelia. Jeden z nich tu ostáva, miestna polícia však uňho nachádza hašiš a je odsúdený na trest smrti. Ako sa rozhodnú jeho kamaráti, prevezmú časť viny aj na seba? V Poprave si zahrali Joaquin Phoenix, Anne Heche, Vince Vaughn, Jada Pinket-Smith alebo Vera Farmiga. Film sa nesnaží byť vôbec sentimentálny a ukazuje pomerne uveriteľne krutú realitu vyplývajúcu zo situácie.
STREDA 30.10.
Street Fighter: Posledný boj (Street Fighter, USA, Japonsko, 1994), Dajto, 20.15
Aj adaptácie videohier nejako začínali a neboli to zrovna veselé začiatky. Každopádne hitparáda to nie je ani dnes a pri Street Fighterovi z deväťdesiatok sa aspoň človek previnilo pobaví. V hlavnej úlohe sa predstavil vtedy ešte stále v kurze Jean-Claude Van Damme a okrem neho aj Raul Julia, ktorý onedlho po dokončení filmu zomrel, alebo speváčka Kylie Minouge. No a o čo ide? O občiansku vojnu vo východoázijskom Shadaloo. Vládne tu krutý diktátor, ten však nerátal so Jeanovými päsťami, rozštepom a dlhými vlasmi.
Vojna policajtov (36 Quai des Orfévres, Francúzsko, 2004, Olivier Marchal), Jednotka, 20.30
Pripomienkou starej dobrej francúzskej kriminálnej školy bol vydarený triler Vojna policajtov so Gerardom Depardieuom a Danielom Auteuilom v hlavných úlohách strážcov zákona, avšak na opačných póloch. Obaja musia spoločne pracovať na prípade série prepadnutí, avšak ich odlišné metódy práce a morálne protipólne charaktery ich postavia proti sebe. Rrežisér Olivier Marchal bol sám policajtom a na výsledku to v tom dobrom zmysle slova cítiť. Takto dobre by to dopadlo v minulosti snáď už len s Linom Venturom a Jeanom Gabinom.
eXistenZ (Kanada, VB, 1999, David Cronenberg), AMC, 20.30
Kanaďan David Cronenberg nikdy nepatril do hlavného prúdu, jeho hororové chuťovky však nadobudli kultový status. eXistenZ sa zaoberá virtuálnou realitou, v ktorej sa začne používať príliš nebezpečná organická zbraň. Dokopy sa v nej dávajú jej programátorka a jej tajomný záchranca v podaní Judea Lawa. Divák spoločne s postavami prestáva vnímať, kedy sa ocitá v realite a kedy vo virtuálnom svete a úspešnú bodku týmto úvahám dodáva aj prekvapivá záverečná pointa.
ŠTVRTOK 31.10.
Dušičky seniorov (Slovensko, 2012, Stanislav Párnický), Dvojka, 20.10
Dušičky seniorov patria k cyklu Slovenskej televízie s názvom Filmoviedky. V tomto filme sa pozrieme do ústavu pre seniorov, v ktorom dôjde k zločinu. Prípad začne na vlastnú päsť vyšetrovať istý bývalý sudca, pretože riaditeľ zariadenia nemá rád škandály a dobrá povesť je preňho nadovšetko. Dušičky seniorov majú tri dejové línie a ponúknu aj dejové zvraty. Režisérom bol Štefan Párnický a vo filme sa objavilo množstvo známych hercov, spomeňme mená, ako Emília Vášáryová, Petr Nárožný alebo Zita Furková.
A.I. Umelá inteligencia (A.I., USA, 2001, Steven Spielberg), Jednotka, 22.10
Steven Spielberg sa pokúsil v roku 2001 nakrútiť veľmi ambiciózne sci-fi dielo na motívy poviedky Briana Adlissa. Vychádzal pritom z toho, ako chcel látku nakrútiť iný velikán kinematografie, Stanley Kubrick, ten však projekt nezrealizoval. Ocitáme sa v budúcnosti, v ktorej ľudstvu dochádzajú zdroje a humanoidní roboti tvoria prirodzenú súčasť životov obyvateľov planéty. Hlavným hrdinom je robot v detskom veku David. Ten má dočasne nahradiť istému manželskému páru ich syna nachádzajúceho sa v umelom spánku.
Cintorín domácich zvierat (Pet Sematary, USA, 1989, Mary Lambert), Filmbox, 22.15
Tento rok sme mali možnosť v kinách vidieť novú adaptáciu hororového románu Stephena Kinga, pravdupovediac ale verzia z roku 1989 v podaní Mary Lambert dokázala vyvolať silnejšie emócie. Ocitáme sa v odľahlom rodinnom dome uprostred lesa, kde sa nasťahuje rodina Creedovcov. Onedlho dochádza u nich k veľkej tragédii, východiskom zo situácie sa ale ukazuje prítomnosť neďalekého cintorína s nadprirodzenými vlastnosťami. Rýchle riešenia sú však iba málokedy tie správne...
PIATOK 1.11.
Vynes na horu svoj hrob (Československo, 1979, Jozef Zachar), Dvojka, 9.55
Žáner vysokohorského filmu sa v našej kinematografii uplatňoval určite viac v dokumentárnej, než v hranej tvorbe. Svetlú výnimku tvorí vydarený televízny film Vynes horu na svoj hrob Jozefa Zachara. Ide o rekonštrukciu skutočnej expedície do Himalájí, ktorá sa pre viacerých členov expedície skončila tragicky. Film sa sústreďuje na psychologicky prekreslené vzťahy medzi postavami a kvalitné herecké výkony a tie zabezpečujú napríklad Vladimír Brabec, Leopold Haverl, Jan Kanyza alebo Andy Hryc.
Starý včelár (Československo, 1981, Miloslav Luther), Jednotka, 13.00
Na motívy poviedok Jozefa Gregora - Tajovského nakrútil Miloslav Luther poetický film o starom včelárovi, prostredníctvom ktorého vzdáva hold nielen tomuto remeslu, ale aj oslavuje staré hodnoty spolužitia človeka s prírodou. Nie je prekvapením, že človek žijúci v lone prírody považuje čestnosť a spolupatričnosť s ostatnými ľuďmi sa samozrejmosť, ktorá vo väčších mestách chýbala už v dobe vzniku filmu, v roku 1981. Starý včelár sa viac sústredí na krásne obrazy a posolstvo než na dramatický oblúk.
Obyčajní ľudia (Ordinary People, 1980, USA, Robert Redford), Jednotka, 22.25
Clint Eastwood nie je jediný slávny herec, z ktorého sa stal aj minimálne rovnako úspešný režisér. Režijným debutom miláčika žien Roberta Rredforda sa stala komorná rodinná dráma s názvom Obyčajní ľudia nakrútenej na základe románu Judith Guest. Takmer až „bergmanovsky“ ladený film sa snaží chirurgicky presne zobraziť na plátne prežívanie jednotlivých členov americkej rodiny vyššej strednej vrstvy, v čom výrazne pomáha aj postava psychoanalytika, ktorému sa vyspovedáva dospievajúci syn Conrad.
SOBOTA 2.11.
Slnko rošťákov (Le Soleil des voyous, Francúzsko, Taliansko, 1967, Jean Delannoy), ČT 2, 20.00
Denis Farraud je sympaťák na dôchodku, ktorý sa kedysi živil kadejako, napríklad aj takými vykrádačkami bánk. Užíva si dôchodok, ale niekde vnútri sa mu stále cnie po nebezpečných dobrodružstvách z mladosti. No a ako to už chodí, príležitosť k akcii sa onedlho naskytne a Farraud v podaní Jeana Gabina ide do toho. Ide o old school heist movie, kde to partička zlodejov robí pekne po starom, žiadne moderné technológie, veľké výbuchy či akčné scény s políciou neočakávajte. Možno aj preto Slnko rošťákov je stále tak zábavné.
Iba deň (Československo, 1988, Vladimír Štric, Kvetoslav Hečko, Michal Ruttkay), Dvojka, 21.05
Poviedkový film Iba deň patrí medzi najodvážnejšie a zároveň najoriginálnejšie počiny z čias socializmu v slovenskej kinematografii. Nielen štruktúrou rozprávania, ale aj obsahom, zameriava sa totiž na členov bývalej bigbítovej kapely, ktorá bola pred dvadsiatimi rokmi v dobe nastupujúcej tvrdej normalizácie zakázaná. V súčasnosti traja členovia pripravujú vystúpenie po dlhých desaťročiach, táto cesta však nebude jednoduchá. Film režírovali traja režiséri, v hlavných úlohách uvidíte Jara Filipa, Pavla Zedníčka, a Miroslava Donutila.
Znásilnenie (The Accused, USA, 1988, Jonathan Kaplan), ČT 2, 21.45
Absolútne zaslúžený Oscar a Zlatý glóbus pre Jodie Foster v úlohe obete znásilnenia. Ide o súdnu drámu, ktorá v retrospektíve ponúka v dlhých explicitných sekvenciách priebeh celého znásilnenia v istom zavšivenom americkom bare. Film sa zaoberá mnohými etickými otázkami, od vyzývavosti a koketnosti ženy po prijatie zodpovednosti za znásilnenie v prípade, že sa ho jeden z mužov odmietol zúčastniť, pričom proti vinníkom nezakročil. Jodie Foster v súdnej sieni obhajuje Kelly McGillis.
NEDEĽA 3.11.
Quo Vadis (USA, 1951, Mervyn LeRoy), Jednotka, 14.35
Obdobie päťdesiatych a šesťdesiatych rokov patrilo v Hollywoode vysokorozpočtovým historickým veľkofilmom, ktorými sa štúdiá snažili dostať do kín ľudí začínajúcich si zvykať na pohodlie domova pri sledovaní televízie. Jedným z najlepších snímok doby patrí Quo Vadis venujúci sa Cisárovi Nerovi a ďalším dôležitým osobám v časoch Rímskej ríše. Toho stvárnil Peter Ustinov. V ďalších úlohách sa predstavili Robert Taylor, Deborah Kerr alebo zhruba tridsaťtisíc štatistov.
Bitúnok č.5 (Slaughterhouse-Five, USA, 1972, George Roy Hill), ČT 2, 21.45
Odvážna adaptácia odvážnej predlohy Kurta Vonneguta vznikla v roku 1972 a poskytla komplikovaný antivojnový príbeh založený na premise cestovania v čase. Respektíve ide o to, že hlavný hrdina sa bez prípravy budí stále v iný deň svojho života a ocitá sa tak napríklad aj pri bombardovaní Drážďan počas druhej svetovej vojny. Už tak zložitý scenár ešte všetko „priklincuje“ prekvapivý záver dodávajúci deju ďalšiu rovinu. V hlavnej úlohe sa predstavil Michael Sacks a kameramanom bol „emigrant“ Miroslav Ondríček.
Paterson (USA, Nemecko, Francúzsko, 2016, Jim Jarmusch), Dvojka, 22.20
Voľne rozprávaný príbeh „obyčajného“ života mladíka Patersona zarábajúceho si na živobytie šoférovaním autobusu MHD v istom americkom mestečku, zhodou okolností s názvom Paterson, nám pred troma rokmi ponúkol Jim Jarmusch. Adam Driver si v ňom len tak existuje, chodí do práce, rozpráva sa s krásnou priateľkou, skočí si do baru na pivo a tak stále dokola. No a čuduj sa svete, je to zábavné, trefné, výborne zahraté aj skvele napísané. Civilizmus v najlepšom zmysle slova.