FILMY ROKA 2019 PODĽA REDAKCIE |
FILMY ROKA 2019 PODĽA REDAKCIE |
Osem redaktorov a redaktoriek portálu Kinema.sk sa pozrelo na filmový rok 2019. Vzájomne o svojich tipoch na najzaujímavejšie filmové zážitky uplynulého roka nevedeli a ich výber je autentický. Predstavujeme vám tak zoznam nových aj starších titulov, ktoré považujeme za tie najlepšie, aké sme mali možnosť vidieť minulý rok...
BARBORA BAČÍKOVÁ
Parazit / Gisaengchung
Neuveriteľne nápaditý majstrovský kúsok skvele narábajúci s momentmi prekvapenia. V tejto žánrovej koláži plnej vtipu a nadsádzky diváka čaká poriadne studená sprcha. Napriek tomu sa zas morálka dočkala zadosťučinenia.
Roma
Film, ktorý nadchol svet pre svoju jednoduchosť a krásu. Cuarónova pocta životu, vlastnému životu a filmovému umeniu.
Free Solo
Zo slovného spojenia „prekonávať sám seba“ sa už stalo klišé. No ak niekto prekoná aj všetkých ostatných a robí to s pokorou a nestráca vlastnú tvár, to už je obrovská inšpirácia pre ďalších. Navyše ak je taká osobnosť zachytená skvelou kamerou a filmárskym kumštom, vznikne výnimočný film, akým je Free solo.
Striedavá starostlivosť / Jusqu'à la garde
Čo musia prežívať obete domáceho násilia, nám verne sprostredkovala francúzska snímka Striedavá starostlivosť. Mrazivý filmový zážitok až s hororovo autentickou atmosférou.
Joker
O tom, že najpodstatnejší je uhol pohľadu nás presvedčil Todd Philips vo svojom Jokerovi a ponúkol nám smutný príbeh zaobalený do psychologickej drámy. Na temného komiksového hrdinu sa odrazu pozeráme optikou ľútosti a súcitu.
Marriage Story
Sonda do rozkladu jedného manželstva nabitá všetkými možnými nuansami citov a prežívania odcudzených partnerov. Aký môže byť rozvod a okolnosti s ním spojené drsné, nám odhalili Scarlett Johansson a Adam Driver – spolu s Joaquinom Phoenixom (Joker) a Leom DiCapriom (Once Upon a Time in Hollywood) najvýraznejšie herecké výkony roka.
Portrét ženy v plameňoch / Portrait de la jeune fille en feu
Intenzívna osudová romanca s rovnako silným výtvarným cítením filmárky Céline Sciamma. Každý záber precítený nielen skrz prehlbujúce sa puto dvojice hrdiniek, ale aj skrz silný zmysel pre estetiku a umelecký výraz.
Hranica / Gräns
Čosi nevídané ponúkla severská snímka, ktorá veľmi originálne prepojila mytológiu s moderným svetom. Pravdepodobne neexistuje film, ktorý by mohla pripomínať.
Také krásne šaty / In Fabric
Sugestívne a démonické. Červené šaty si po zhliadnutí tohto filmu asi žiadna žena tak skoro neoblečie...
Nech je svetlo
Zo slovenských filmov je pre mňa snímka Marka Škopa najsilnejším zážitkom. Aktuálnosť, pútavosť a v tomto prípade žiadaná „diváckosť“ filmu dozaista prospeli.
Top seriál:
Černobyl / Chernobyl
Katastrofa v Černobyle sa dočkala seriálového spracovania, ktoré uchvátilo divákov aj kritikov. Tragickú udalosť vykreslilo „atraktívnym“ štýlom, vďaka čomu sa stane nesmrteľným podobne ako atómové memento z 80. rokov.
MICHAL KOREC
1917
Najlepší film roka skvostne natočený na jednu šupu, ale budete ho rozdýchavať oveľa dlhšie. Konečne film z prvej svetovej, aký si pamätníci, súčasníci i Veľká vojna zaslúži.
Le Mans 66 / Ford v. Ferrari
James Mangold nesklamal a z rivality Forda a Ferrari urobil výborný 152-minútový kúsok, kde herecké výkony či akčné scény v IMAX berú dych.
Joker
Niečo také asi komiksoví, festivaloví, artoví i bežní diváci nečakali! Famózny herecký výkon Joaquina Phoenixa a rozpadávajúci sa Metropolis bez tieňa temného rytiera, iba zosúvajúci sa do šialenstva jednej postavy.
Marriage Story
Nič moc pozeranie pre všetky aktuálne rozpadávajúce sa či rozvádzajúce páry. Ale pre všetkých ostatných jedna famózna sonda do manželstva - Adam Driver je výborný herec, kašlite na Kylo Rena!
The Irishman
Nie je to úplne typická mafiánska dráma, akú od Scorseseho čakáte, ale rezonuje v makovici ešte dobrých tri a pol dňa po pozretí. Silný 209-minútový finiš gangsteriek od kvarteta Marty-Bobby-Al-Joe...
Slnovrat / Midsommar
"Škandidávsky folklórny horor" a skvelá herecká odysea Florence Pugh, ktorú budete roztancovávať i rozdýchavať dlho. Režisérka verzia ešte lepšia ako tá z kina!
Vtedy v Hollywoode / Once Upon a Time... in Hollywood
Tarantinova pocta Hollwyoodu, poslednej hereckej legende, čo nenatáča pokračovania a zrejme oscarového pomocníkovi Bradovi Pittovi. A áno, nie je to prepis reality, ako si mnohí mysleli, ale je fajn vedieť čosi vopred.
Toy Story 4
Na prvé videnie to až tak nerozonovalo, ale s každým ďalším pozretím cítim, že štvorka Toy Story nie je vôbec márna a zrejme tento diel má ukončiť sériu i líniu Woodyho, ako ho poznáme.
Ad Astra
Hĺbavá sci-fi, aká sa dnes nevidí, výborný herecký výkon Brada Pitta a nezabudnuteľný soundtrack Maxa Richtera, ktorý počúvam non-stop už 100 dní.
Nech je svetlo
Vynikajúci slovenský kandidát na Oscara, ktorý do síce do TOP10 shortlistu nedostal, ale je potrebné ho vidieť. Skvelá dráma o mužovi, súčasných problémoch spoločnosti, pálčivých témach, zúfalstve či oľutovaných činoch. Nože ho treba otočiť v januári a februári 2020 pred voľbami!
HANA LIPPOVÁ
Deväťdesiate / Mid90s
Veľmi nápaditý film o dospievaní a kamarátstvach v skejterskej partičke z predmestia, ktorý je výživne rámcovaný kulisami a soundtrackom deväťdesiatych rokov. Mid90s je pozoruhodným režisérskym debutom herca Jonaha Hilla, a tak sa s úspechom tejto snímky spájajú aj príjemné očakávania jeho budúcich filmárskych počinov.
Pardon, nezastihli sme vás / Sorry We Missed You
Osemdesiattri ročný Ken Loach je stále vo forme. Svojou novinkou, realistickou drámou o rodine, ktorá uviazla v neutešenom kolotoči zdanlivo slobodných povolaní kuriéra a opatrovateľky, známy britský spoločenský kritik dokazuje, že ešte stále drží prst neomylne na tepe doby. Je to dojemné, poučné a výborne zahrané aj nakrútené.
Portrét ženy v plameňoch / Portrait de la jeune fille en feu
Výnimočne krehký a pútavý príbeh “zakázanej lásky” dvoch mladých žien, ktoré sa stretli, keď sa jedna stala maliarkou svadobného portrétu tej druhej. Okrem ústrednej romantickej linky je tento francúzsky film tiež cenným príspevkom k debate o postavení a slobodách či neslobodách žien v spoločnosti, a to nie len v minulosti, kedy sa samotný dej odohráva.
Roma
Tri Oscary, dva Zlaté glóbusy, Zlatý lev z Benátok, štyri ceny BAFTA...s výpočtom trofejí, ktoré nazbieral film Alfonsa Cuaróna, by sme ešte mohli pokračovať. O nič menšiu hodnotu by ale táto snímka nemala ani bez nich. Roma je portrét jednej rodiny, jednej doby, niekoľkých výnimočných žien a turbulentných spoločensko-politických udalostí očami malého chlapca. A je neskutočne dobre nakrútená.
Vtedy v Hollywoode / Once Upon a Time... in Hollywood
Novú “tarantinovku” si asi väčšina divákov už z princípu utiecť nenechá. Obzvlášť, ak v nej hrajú DiCaprio a Pitt a témou je zákulisie mekky filmovej popkultúry v bezstarostných šesťdesiatkach, ktoré symbolicky ukončili “Mansonove deti” masakrom v rezidencii Polanských. Film je ale predovšetkým režisérovou poctou starým snímkam, na ktorých sám vyrastal. Širokým masám sa ním preto možno nezavďačil, no ako dosiaľ vôbec najosobnejší Tarantinov film plný cinefilských odkazov má hádam aj väčšiu výpovednú hodnotu, ako mnoho jeho predchodcov.
Leto
Príjemné prekvapenie z východných kinematografických vôd, štylizovaný hudobný portrét niekdajších priekopníkov rockovej scény v socialistickom Rusku. Film Kirilla Serebrenikova zachytáva skutočných petrohradských nasledovníkov Lou Reeda, Iggyho Popa či Sex Pistols. S ľahkosťou preplieta dobové reálie s fantazijnou bublinou, ktorá je pre hlavných hrdinov nie len umeleckým sebavyjadrením, ale tiež únikom spod pevnej ruky režimu.
A dýchajte pokojne / Andið eðlilega
Ako to dopadne, keď sa na pulte pasovej kontroly stretnú nelegálna migrantka z Guiney Bissau a problémová matka s depresiami a drogovou minulosťou? Aktuálna sociálna dráma z “exotického” prostredia mrazivého Islandu prináša prekvapivo citlivý a komplexný pohľad hneď na niekoľko zásadných tém súčasnosti. Jeden z najzaujímavejších severských filmov roka.
Ad Astra
Brad Pitt sa vydáva na okraj slnečnej sústavy, aby svet zbavil hrozby, ktorú pravdepodobne predstavuje jeho otec, Tommy Lee Jones. Ad Astra je čo do vizuálnej veľkoleposti, ale aj myšlienkového obsahu jedným z najzaujímavejších hollywoodskych sci-fi posledných rokov. Meditatívnym tempom a introspektívnou povahou odkazuje priam na Kubrickovu Vesmírnu odyseu. Na tú sa síce nechytá, no za pozornosť i tak bez pochýb stojí.
Šprtky to chcú tiež / Booksmart
Po vyššie zmieňovanom Jonahovi Hillovi aj Olivia Wilde tento rok vymenila hereckú stoličku za režisérsku. Tentokrát aby oprášila žáner bláznivých teen-komédií a dokázala, že medzi riadky replík s typicky zemitými vtipmi možno dostať aj kus hrejivej človečiny. Booksmart nie je najoriginálnejší ani najzásadnejší film roka, v rámci svojho žánru ale určite patrí medzi tie najpríjemnejšie.
Nikdy neodvracaj zrak / Werk ohne Autor
Dráma Floriana Henckela von Donnersmarcka prostredníctvom osudov fiktívneho maliara Kurta Barnerta rozpráva komplexný príbeh povojnového reparátu vo východnom Nemecku. Elitný lekár prezlieka kabát, zatiaľ čo radový syn učiteľa nesie svoj kríž. Čo sa stane, keď sa ich cesty pretnú dvakrát? Vo vedľajšej línii je tu tiež pútavý osud výtvarného umenia, ktoré sa pod diktátom striedajúcich sa totalít ohýba rovnako ako samotná spoločnosť. Film sa nevyhol nejakému tomu klišé, i tak však ostáva jedným z najzaujímavejších príspevkov k tejto téme za poslednú dobu.
ERIK BINDER
Parazit / Gisaengchung
Dosť možno film roka, čo píšem s vedomím toho, že som nevidel Irishmana. Ako komédia nesmierne vtipné, ako triler napínavé a s nečakanými zvratmi a ako... to už ale nechcem spoilerovať posledný akt, ale opäť dokonale presvedčivé.
Joker
Naposledy som mal takú radosť z pohľadu na vraždenie filmových postáv pri Trierovom Dogville, takže moje hodnotenie je jasné. No a to najdôležitejšie posolstvo? Ak beriete prášky na hlavu, mali by ste doužívať celú predpísanú dávku, inak začnete pokladať svoj tragický život za komédiu...vlastne moment...
Černobyl / Chernobyl
Zaujímalo by ma, či Jared Harris nedostal po toľkých vyfajčených cigretách počas nakrúcania rakovinu pľúc a nestane sa tak ďalšou, tentokrát vedľajšou obeťou tejto obrovskej tragédie.
Diego Maradona
Tento dokument zostrihala do celku zrejme "božia" ruka. No a navyše sa Diego narodil 30. 10., čiže v rovnaký dátum ako ja.
Vlastníci
Základom úspechu sú výborne napísané hlášky, perfektní herci a dokonca, čo by sme pri takto divadelne ladenom filme nepovedali, aj práca s mizanscénou. Sledovať, čo robia iné postavy počas prehovoru niekoho z nich je veľká zábava.
Avengers: Endgame
Russovci sa vážne nerozhodli natočiť najmegalomanskejší film všetkých čias, do začiatku tretieho dejstva dokonca vôbec nemáte dojem, že sledujete nejaký extra bombastický blockbuster, čo vyplýva aj zo zvolených žánrov, ale o to je to ako celok zábavnejšie.
Slnovrat / Midsommar
Aster je na poli hororového žánru podobným autorským objavom ako kedysi Shyamalan. V takmer každom zábere cítiť jeho režijný rukopis a rozprávačský štýl. Taktiež je už jasné, že sa vyžíva v rôznych kultoch, som zvedavý, akú habaďúru na nás vytasí do tretice.
U Zlatej rukavičky / Der goldene Handschuh
Žánru životopisného filmu je často vyčítané, že je príliš akademický. U Zlatej rukavičky skutočne, ale skutočne nie je ten prípad. Zároveň vzdávam hold nemeckým staviteľom činžiakov, kde nie je vôbec medzi stenami a stropmi nič počuť, a zároveň ani cítiť...
The Beach Bum
Pre mnohých ľudí by sa The Beach Bum mohol stať celkom zásadným filmom. Myslím v zmysle prehodnotenia ich súčasných životných hodnôt a priorít. Nemám na mysli to, že začnú húliť a súložiť ostošesť, ale to, že možno nebudú brať všetko tak smrteľne vážne, dokonca ani svadbu svojho dieťaťa.
Terminátor: Temný osud / Terminator: Dark Fate
Výborný akčný film, ktorý sa zastaví iba na jednu dlhšiu sekvenciu, aby sa nadýchol na záverečné finále. Problémy ale môžu nastať, ak považujete to, čo ste videli v prvých štyroch dieloch, za fixne daný fikčný svet Terminátora. Ono nielen Genisys, ale aj Dark Fate si s ním veľmi riskantne zahráva.
BARBORA GVOZDJÁKOVÁ
Favoritka / The Favourite
Grécky režisér Yorgos Lanthimos svojich fanúšikov prekvapil. Favoritku zasadil na začiatok osemnásteho storočia, do kostýmovej opuletnej doby, kde je ananás hitom aristokracie. Na britskom kráľovskom dvore vládne neistá a zakríknutá kráľovná Anna (vynikajúca Olivia Colman), ktorá sa stáva strategickým objektom manipulácie a politických intríg. Sledujeme meniacu sa dynamiku moci a vzťahov medzi troma ženskými protagonitskami. Sily sú spočiatku vyrovnané. Neskôr sa však misky váh rozkolíšu...
Z milosti Božej / Grâce à Dieu
Francúzsky režisér François Ozon priniesol na začiatku roka 2019 nekompromisný príbeh o zneužívaní detí kňazmi z diecézy Lyon. Dej filmu je inšpirovaný skutočnými udalosťami z 80. rokov 20. storočia. Ozon strávil veľa času s reálnymi postavami udalostí (obeťami). Podrobne popísal, ako k volaniu po spravodlivosti prišlo. V čase, keď sa dokudráma dostala do francúzskej distribúcie, prebiehal súd s kardinálom, ktorý zneužívanie detí jeho diecéznym kňazom kryl. Obžalovaný kňaz stále na rozsudok čaká.
Bedári / Les Misérables
Debut mladého francúzskeho režiséra pôvodom z Mali (Lady Ly) sa odvoláva na známu predlohu Victora Huga. Hoci sa pôvodný román odohráva v osemnástom storočí pred Veľkou francúzskou revolúciou, téma konfliktu triedneho boja ostáva silnou aj v súčasnosti. Na začiatku príbehu sa objaví krádež cirkusového levíčaťa, ktorá sa vďaka ťažkopádnym a neprimeraným zásahom policajtov stane spúšťačom vyjednávania rôznych miestnych gangov. Na nových Bedároch môžeme obdivovať minimálne tri veci. Po prvé ide o mimoriadne kvalitný režisérsky debut, po druhé svižný spôsob vedenia kamery v symbiotickej spolupráci s hudbou a po tretie aktuálnosť a celospoločenský dopad snímky.
Joker
Jacquin Phoenix dostal nevďačnú úlohu – pokúsiť sa zahrať Jokera, aký tu ešte nebol. A podarilo sa. Jeho výkon je dych berúci a má veľké šance získať Oscara. Phoenix dostal taktiež úlohu predstaviť Jokera, ktorým bol ešte predtým, než prešiel na temnú stranu. A podarilo sa. Hoci sledujeme Jokera, ktorému je čierny humor Ledgera alebo Nicholsona cudzí, svoje zlo v sebe nosí hlboko a postupne sa necháva ním pohltiť.
Nech je svetlo
Druhý film dokumentaristu Marka Škopa sa venuje výsostne aktuálnej téme – vzostupu extrémistov na slovenskej dedine. Trefne poukazuje aj na tichú akceptáciu polovojenských skupín rímskokatolíckou cirkvou. Škop na malej ploche otvára a reflektuje viac vážnych tém naraz (korupcia, tmárstvo, katolícka bigotnosť, strach...), čo uberá filmu na dôraznosti. Napriek tomu, je film nádejou nielen pre slovenský film vôbec, ale aj pre nás, že sa dá proti zlu vzdorovať.
Ostrým nožom
Celovečerný debut mladého slovenského režiséra Teodora Kuhna sa nechal voľne inšpirovať vraždou študenta Daniela Tupého neonacistami z roku 2005. Film taktiež poukazuje na širší problém v slovenskom súdnictve a zľahčovanie pohľadu na činy extrémistov. Bezmocný otec (výborný Roman Luknár), ktorý bojuje za spravodlivý rozsudok pre svojho syna, postupne zisťuje, ako svojho syna vlastne nepoznal.
Bez vedomia / Bez vědomí
Šesťdielna miniséria z dielne HBO rozpráva príbeh manželov Márie a Viktora, ktorí ešte v čase socializmu emigrovali z Československa do Británie. Pár týždňov pred revolúciou roku 1989 prichádzajú na návštevu do Prahy, kde Viktor za dramatických okolností zmizne a jeho manželka sa ho márne snaží nájsť. Odpoveď na otázku „Koho nakoniec Mária nájde?“, sa divák dozvie na konci tejto zaujímavej špionážnej detektívky našej nedávnej minulosti. Seriál sa oplatí vidieť nielen kvôli oprášeným pražským uliciam spred tridsiatich rokov, ale aj pre zaujímavé rámcovanie príbehu spred a po nežnej revolúcii, kde najsympatickejším hrdinom sa stal eštebák (v podaní Martina Hofmanna), ktorý sa snaží „naozaj“ zistiť pravdu.
Prvý zradca / Il traditore
Hoci taliansky film do značnej miery pripomína kultového Krstného otca, Prvý zradca prináša reálny príbeh mafiána Tommasa Buscettu z Cosa Nostry, ktorý sa ako prvý rozhodol spolupracovať s políciou a udal svojich spolupracovníkov. Snímka sleduje dlhé súdne procesy, v ktorých zažijeme pravú taliansku atmosféru – krik, hádky, nadávky či vyhrážky. Napriek 150 minútovej stopáži film vonkoncom nenudí.
Rocketman
Dej vydareného mixu hudobného filmu a muzikálu o britskom spevákovi Eltonovi Johnovi je rámcovaný ako jeho terapia, ktorá je popretkávaná muzikálovými číslami a klasickými hudobnými vystúpeniami. Najväčším esom snímky je protagonista hlavnej postavy (Taron Egerton), keďže všetky piesne odspieva, na rozdiel od Ramiho Maleka v minuloročnej Bohemian Rhapsody, sám.
Výnimoční / Hors normes
Neromantický film o nádeji, že existujú ľudia, ktorí sa vedia s láskou obetovať pre pomoc iným. Hoci aj na hrane zákona. Bruno s jarmulkou na hlave premenil vlastný byt v Paríži na denné centrum pre deti s autizmom a jeho moslimský priateľa Malik vyhľadáva deti z ulice a učí ich, ako sa o deti a dospelých s autizmom starať. Režisér Výnimočných – Olivier Nakache – podobne ako pri Nedotknuteľných (2011) vychádza z francúzskych reálií. Vo filme sledujeme najmä dospelých s ťažšou formou autizmu, ktorých neprijíma žiadne zariadenie a ktorých rodičia žijú v obavách, čo bude, ak tu už oni nebudú.
MICHAL ŠMAJDA
Narušiteľ systému / Systemsprenger
Emocionálny zásah roka! Neskutočný detský herecký výkon a veľmi citlivo a filmársky spracovaná latka, na ktorej režisérka pracovala 5 rokov. Knock-outové scény, pri ktorých máte stiahnuté hrdlo a slzy na krajíčku. Ukričaná sociálna dráma.
Parazit / Gisaengchung
Vzrušujúca a nepredvídateľná žánrová zmes, ktorá zábavu efektne premieňa na depresívnu spoločenskú kritiku. Zaslúžene festivalový miláčik a jeden z filmov roka.
Favoritka / The Favourite
Kubrickovská chuťovka z kráľovského dvora. Dámsky herecký koncert, vycibrené dialógy, skvostné a obratné plachtenie kamery, skvele pasujúca vážna hudba aj rušivé tóny huslí a klavíra. Tradične absurdne zábavný Lanthimos, tento raz však navyše s puncom noblesy.
Posledné večery na Zemi / Di qiu zui hou de ye wan
Magické kino od cinefila pre cinefilov. Nedivácku, no čarovnú meditáciu tvoria dva filmy: prvý je melancholickým neo-noirom o spomínaní a hľadaní s fotkou v ruke a ten druhý je snovou (filmársky exhibičnou) básňou. Vo filme odznie, že sen je len zabudnutá spomienka. Niekto iný zase raz povedal, že tie najlepšie filmy sú ako sny.
Prvý zradca / Il traditore
Temperamentná, žánrovo osviežujúca mafiánska jazda. Výborné po všetkých stránkach!
Dragged Across Concrete
Jeden z najzaujímavejších počinov roka! Chuťovka s nečakane skvelou buddy dvojkou Gibson-Vaughn na pomedzí policajného krimi, westernu a noiru, ktorá vás bude baviť svojou inakosťou.
Vtedy v Hollywoode / Once Upon a Time... in Hollywood
Nikam sa neponáhľajúci Tarantino a jeho... milostný list kinematografii? Alebo skôr cinefilná hra s diváckymi očakávaniami na pozadí hippies. Nečakane nedivácka tarantinovka, ktorú si užijete tým viac, čím viac o danej dobe a TV priemysle viete.
Zbohom, synu / Di jiu tian chang
Scenáristicky rafinovane vystavaná rodinná freska, ktorá strhne nevídanou prácou s ústrednou hereckou dvojkou. Ak prijmete náročné pravidlá filmu, prežijete to s hrdinami. Film, ktorý nekončí záverečnými titulkami...
Joker
Gotham už nie ako fiktívne mesto a Joker nie ako uletená komiksová postavička. Sociálna dráma jedinca o zrode komiksovej postavy.
Portrét ženy v plameňoch / Portrait de la jeune fille en feu
Decentná, minimalistická filmarina, ktorá postupne zachádza pod kožu a svojimi neokázalými nápadmi ešte dlho žije vo vás...
Nezmestilo sa do desiatky:
Biely, biely deň / Hvítur, hvítur dagur
Minimalistická a uhrančivá severská depka, ako ju mám rád; chýbal už len katarznejší záver.
The Lighthouse
Uhrančivý mindfuck, ktorý pripomenie Tarra či Triera.
Také krásne šaty / In Fabric
Znepokojivé, hypnotické a zábavné aj počas druhej projekcie: fashion dom ako dom hrôzy, rozprávanie zvukom a opäť raz pocta giallu.
Monos
Audiovizuálna pecka, ktorá dala zaspomínať na kultovú Apokalypsu.
The Souvenir
Depkárska vzťahovka, ktorá mi nenápadne vošla pod kožu.
Burning / Beoning
Kvalitný ázijský art"
LUKÁŠ SLOVÁK
Parazit / Gisaengchung
Parazit zosobňuje impozantnú scenáristickú kreativitu, kombinovanie žánrov a prekvapivé dejové zvraty. Spolu s hereckým obsadením, sociálnym presahom a nákladom vtipných momentov ide o jeden z najlepších filmov, ale ste mohli tento rok vidieť.
Marriage Story
Silný kandidát na Oscary, minimálne za scenár a hercov. Baumbach si opäť požičal „allenovské“ poňatie (témy, dialógy, setting), ale parádnym zameraním na postavy fatálne odrovnáva diváka vypätými scénami, v ktorých exceluje ako Adam Driver, tak aj Scarlettka. Už len samotné úvodné predstavenie manželskej dvojice je úžasné a štýl, akým z neho neskôr čerpá berie dych.
U Zlatej rukavičky / Der goldene Handschuh
Megakotol nechutnosti, odporu a fascinácie. Netreba sa ani zamýšľať, aká deprivácia doženie režiséra do stavu vymyslieť a nakrútiť takto dekadentnú story, pretože je podľa skutočnosti. Fatálne, podmanivé a fascinujúce kino. ¾ času som mal v kine otvorené ústa, až mi vyschlo!
Green Book
Skvelý feel-good, ktorý síce nemá prevratnú téma, zato stále aktuálnu. Fakt, že sa pod film podpísal jeden z tvorcov crazy komédie Blbý a blbší je, no...crazy. Línia medzi humorom a drámou je tenká, ale balansuje bravúrne, k čomu dopomáhajú herci. Ten „taliansky“ mohol pokojne uchmatnúť sochu Freddymu Malekovi na ostatnej edícii Oscarov.
Joker
Základ v komikse, zvyšok parádny alarm. Sociálne cítenie v temnom kabáte a k tomu hlboký rozmer, aj keď paralely s Taxikárom sa nájdu. Ide však o ďalší prípad, kedy komediálny režisér priniesol fantastický film z iného súdka. O Phoenixovi sa ani netreba obšírne zmieňovať.
Černobyl / Chernobyl
Unikátnosť tejto televíznej minisérie začína v jej krutých základoch, pokračuje perfektným filmárskym remeslom a končí emocionálnym polčasom rozpadu zo soundtracku. Atómová šupa, ktorou dalo HBO zabudnúť na prešľap s poslednou sériou Hier o tróny.
The King
Komorná freska zo stredovekého Anglicka, ktorá logicky cituje Shakespeara. Špinavá a poctivá filmárčina. Okrem komornosti však aj veľa akcie, živelnej a fakt reálnej. Angličania a Francúzi si fakt išli „po krku“. Dialógy a záver sú úplne čerešničky.
The Two Popes
Mimoriadne dôležitý film z hľadiska presahu. Okrem nosných tém sú konverzácie pápežov pretkané inteligentným humorom a režisér sám pekne vymýšľa (ABBA, záverečné titulky). Dvojica hereckých doktorandov Jonathan Pryce a Anthony Hopkins sa skvelo dopĺňa, pričom druhý menovaný je až nepríjemne uhrančivý.
Rocketman
Umný balans medzi autenticitou a fantáziou. Muzikálové poňatie so zručným vedením hercov, pamätnými scénami a parádnym zážitkom pre diváka. A zápal Edgertona je fascinujúci.
Le Mans 66 / Ford v. Ferrari
James Mangold znova ukázal, že vie čo robí. Do cieľovej rovinky ide s prehľadom a pevnou rukou. Vôbec nie je cítiť minutáž alebo pach zle zvládnutej rutiny, v ktorej sa športové snímky ľahko môžu ocitnúť. Netreba zabúdať na Christiana Balea, ktorý znova ukázal svoju veľkosť.
PETER PAVLÍK
Joker
Fenomenálny Joaquin Phoenix exceluje v tak trochu inej komiksovke. Mimoriadne odvážny projekt sa pretavil v zlato a potešil nielen poctou Scorseseho tvorbe. Snáď sa tu otvorili dvere pre podobne ambiciózne žánrové záležitosti.
Avengers: Endgame
Nie som veľkým fanúšikom MCU ale uzavretie Infinity ságy je obdivuhodný počin. Po remeselnej stránke, faktorom zábavnosti aj možnosťou podnetných formálnych aj obsahových analýz. Nič takéto tu ešte nebolo a veľmi dlho nebude.
Vtedy v Hollywoode / Once Upon a Time... in Hollywood
Milujem Hollywoodsku kinematografiu 60. rokov, takže Tarantinov ľúbostný dopis tejto ére som si veľmi užil už niekoľkokrát. Sharon Tate v kine je najkrajšou scénou v tvorbe šialenca z videopožičovne a o hereckom koncerte DiCapria s Pittom sa toho písalo už viac než dosť. Lahôdka.
Parazit / Gisaengchung
Vynikajúca čierna komédia, napínavý thriller a aj podnetná alegória v perfekcionistickom formálnom kabátiku. Už dávno som nebol v kine tak zaháčkovaný v očakávaní toho, čo bude nasledovať.
Marriage Story
Emočná bomba s fantastickými hereckými výkonmi. Driver a Johanssonová podávajú jedny z najlepších kreácií vo svojich kariérach. Intímna štúdia jedného rozvodu je dojímavá, strhujúca a vypovedá toho o nás viac, než by sa na prvý pohľad mohlo zdať a sme si ochotní priznať.
Toy Story 4
Pixar opäť na vrchole. Na zbytočnosť projektu som zabudol hneď na začiatku a už si iba užíval krásny príbeh, vďačné posolstvo a úžasnú technickú stránku. A samozrejme došlo aj na slzičky. Veľa slzičiek.
The King
Pre mňa prekvapenie roku. Parádna historická záležitosť, ktorá sa každou ubehnutou minútou viac a viac zadiera pod kožu, aby ešte dlhé dni po dopozeraní doznievala. Timothée Chalamet opäť potvrdil, že je najlepším hercom svojej generácie.
Favoritka / The Favourite
Yorgos Lathimos si zakoketoval s (takmer) mainstreamom a svedčí mu to tam. Forma síce prebíja obsah, no komu by to pri tak úžasne nasnímanom, zostrihanom, ozvučenom a zahranom filme vadilo. Škoda, že oscarová nádielka nebola bohatšia.
Le Mans 66 / Ford v. Ferrari
Veľkofilm v tradičnom kabátiku, akých sa už veľa netočí. Aspoň nie takto kvalitných. Rozhodne nemilujem vôňu benzínu skoro z rána a absolútne nie som motofetišista, ale sila príbehu a poctivé remeslo ma dokázali strhnúť na celé dve a pol hodiny.
The Irishman
Scorseseho návrat k žánru, ktorý ho najviac preslávil je krásnou ukážkou majstrovskej filmárčiny. Aj keď tie štyri hodiny rozhodne neubehnú ako voda, tak ide o ďalší vynikajúci zárez do jeho portfólia. A možno posledná šanca DeNira, Pacina a Pesciho kázať, prečo sú vlastne legendami.
PETER KONEČNÝ
Je ich veľa a predstavím ich v týchto jedenástich mestách :
15.1. Prešov, Christiania (19:00) Večer najlepších filmov a reklám roka 2019
16.1. Košice, Tabačka (19:00) Večer najlepších filmov a reklám roka 2019
17.1. Bardejov, Bašta (20:00) Večer najlepších filmov a reklám roka 2019
18.1. Liptovský Mikuláš, Diera do sveta (19:00) Večer najlepších filmov a reklám roka 2019
21.1. Trenčín, Klub Lúč (19:00) Večer najlepších filmov a reklám roka 2019
22.1. Bratislava, Luna Bar (20:00) Večer najlepších filmov a reklám roka 2019
23.1. Trnava, Malý Berlín (19:00) Večer najlepších filmov a reklám roka 2019
27.1. Martin, Barmuseum (19:00) Večer najlepších filmov a reklám roka 2019
28.1. Nitra, Nájomná jednotka 210 (19:00) Večer najlepších filmov a reklám roka 2019
29.1. Žilina, Stanica (19:00) Večer najlepších filmov a reklám roka 2019
30.1. Banská Bystrica, Záhrada (19:00) Večer najlepších filmov a reklám roka 2019