NAJLEPŠIE SLOVENSKÉ A KOPRODUKČNÉ FILMY ROKA 2020 |
NAJLEPŠIE SLOVENSKÉ A KOPRODUKČNÉ FILMY ROKA 2020 |
Rok poznačený pandémiou priniesol 25 slovenských a koprodukčných hraných a dokumentárnych celovečerných filmov, ktoré mali šťastie na štandardnú kinodistribúciu, festivalové predpremiérové uvedenie, alebo streamovanú premiéru. Osem z nich nakrútili ženy režisérky. Medzi tie najdôležitejšie som vybral 16 titulov:
Alchymická pec (CZ/SK, 2020) (RECENZIA FILMU) (POZRIEŤ FILM)
r. Jan Daňhel, Adam Oľha
Film Jana Daňhela a Adama Oľhu Alchymická pec začína v bode, keď sa končí nakrúcanie posledného celovečerného filmu Jana Švankmajera HMYZ. Otvára sa tak priestor pre svojbytný “parazitný” film, ktorý zachytáva každodenné dianie vo vnútri filmovej i voľnej tvorby Jana Švankmajera a spoločnosti Athanor, v ktorej výhradne vznikajú Švankmajerove filmové diela a výstavy. Film nie je len Švankmajerovým portrétom, ale filmovými prostriedkami oživuje i pre tvorcu zásadnú a neoddeliteľnú bytosť – zosnulú ženu Evu. Tá, spolu s producentom Jaromírom Kallistom, energeticky završuje alchýmickú triádu...
FREM (CZ/SK, 2019) (RECENZIA FILMU) (POZRIEŤ FILM)
r. Viera Čákanyová
Film je reakciou na súčasnú vlnu posthumanistického uvažovania spôsobeného rozvojom technológií a umelej inteligencie, ako aj klimatickou krízou. Ľudský druh si začína uvedomovať svoju nedôležitosť a pominuteľnosť a ľudská identita sa ocitá v kríze. FREM sa pokúša tento pocit reflektovať a vytvára odľudštený a odcudzený pohľad na krajinu a prírodu za hranicou ľudského vnímania reality. Kusé myšlienky a útržky dialógov, rôznorodá hudba prerušovaná ruchmi a glitchmi a zdanlivo zmätená, neukotvená kamera vytvárajú znepokojivú filozofickú úvahu nad limitmi antropocentrického myslenia.
Komúna (SK, 2020) (RECENZIA FILMU) (V kinách od 4. marca 2021)
r. Jakub Julény
Celovečerný debut Jakuba Julényho o neľahkej ceste od totality k demokracii v Československu. Neprebádané osobné príbehy predstaviteľov košického disentu a nonkonformného filozofa Marcela Strýka. Pohľad na české undergroundové elity v prekvapivých súvislostiach.
Králi videa (SK/CZ, 2020) (RECENZIA FILMU) (V kinách od 17. decembra 2020)
r. Lukáš Bulava
Čosi nepredstaviteľné pre novodobú generáciu filmových nadšencov, no kus histórie a nostalgie pre tých, ktorí majú striktné reštrikcie krajín východného bloku stále v živej pamäti. Aj tak sa dá v krátkosti zhrnúť hlavná myšlienka pripravovanej novinky Králi videa. Do akej miery je pre vás dôležitý kvalitný obraz, zvuk či dabing filmu, ktorý pozeráte? Čo pre vás znamená doslova rušivý element? A akým spôsobom (nielen) novinky v kinematografii sledujete? Používa niekto z vás VHS nosič? Vedzte, že tieto otázky sa nepýtame náhodou. Na ich princípe totiž vznikla snímka Králi videa, ktorá má hlbšiu myšlienku, než by ste čakali.
Meky (CZ/SK, 2020) (RECENZIA FILMU) (POZRIEŤ FILM)
r. Šimon Šafránek
Miroslav Žbirka patrí medzi tunajších priekopníkov populárnej hudby. Z hudobníkov, ktorí sa v ére socializmu vyznačovali vlastnou tvorbou je zrejme najvýraznejší a jeho jemne britský prízvuk a všeobecná fascinácia generáciou Beatles patrí medzi nezameniteľné súčasti osobnosti. Minulý rok oslavoval 40.rokov na scéne a v dnešných dňoch sa do kín dostáva dokumentárny film s príznačným názvom Meky, ktorý mapuje časti jeho kariérneho a osobného života – od počiatku až po ostatný koncertný vrchol.
Milan Sládek (SK, 2020) (RECENZIA FILMU) (V kinách od 8. októbra 2020)
r. Martin Šulík
Milan Sládek je dokumentárny film o výnimočnej osobnosti slovenskej kultúry. Zachytáva jeho tvorivú i životnú cestu bohatú na neočakávané zvraty. Sládek stál na začiatku 60-tych rokov pri zrode modernej slovenskej pantomímy. Nadväzoval na tvorbu francúzskych mímov Jeana-Gasparda Deburau, Jean-Louis Barraulta či Marcela Marceau, ale veľmi rýchlo si vypracoval vlastný divadelný jazyk. Jeho predstavenia Hrča, Únos do ticha, Starinár objavili pre naše publikum novú divadelnú formu, ovplyvnili nielen našich, ale aj európskych divadelníkov.
Milosť (Ułaskawienie) (PL/CZ/SK, 2018) (RECENZIA FILMU) (V kinách od 16. januára 2020)
r. Jan Jakub Kolski
„Odrofúz“ je zabitý v roku 1946, oddelenie bezpečnosti vykopáva jeho telo až štyrikrát, aby sa ubezpečilo, že je naozaj mŕtvy. Matka vojaka toto poníženie nevie zniesť a presvedčí svojho manžela, aby rakvu s telom ich syna ukradli a spoločne sa vydali na cestu do Kalwaria Pacławska. Práve tu chce znova ich syna pochovať. Cesta je plná dramatických udalostí. K putujúcim sa pridáva aj Jurgen, utečenec z tábor väzňov. Film sa odohráva v období dramatických dejín povojnového Poľska a stále zostáva univerzálny vo svojom príbehu – boji dvoch rodičov, aby znovu získali svoju dôstojnosť a rovnováhu v živote po tom, čo stratili svoje dieťa.
Neviditeľná (SK/CZ/DK/US, 2020) (RECENZIA FILMU) (Zatiaľ iba online premiéra festival Jeden svet)
r: Maia Martiniak
Tri príbehy žien vo filme Neviditeľná sú doplnené tromi pôrodmi. Cez ne sa nám otvára priestor na prienik do reality pôrodov na Slovensku a v Dánsku a možnosť pochopiť tak udalosti, ktorým čelili Melody, Stella a Lucia. Obrazne sa nám otvárajú dvere, aby sme pochopili zložitosť témy pôrodnej traumy a nevyhnutnosť zmeny postoja zdravotníckeho systému a spoločnosti voči žene ako rodičke. Vidíme potrebu vytvoriť priestor na zmenu a rešpektovať základné ľudské práva ženy.
Raj na zemi (SK, 2019) (RECENZIA FILMU) (V kinách od 1. októbra 2020)
r. Jaro Vojtek
Dokumentárny film, zachytávajúci profesionálny aj súkromný osud slovenského novinára, reportéra a fotografa Andreja Bána. Režisér Jaro Vojtek sníma prostredníctvom intímnych rozhovorov a počas spoločných putovaní po svete osobný Andrejov príbeh, jeho zápas so samotou a psychickými problémami, či snahu nadviazať dlhodobý a funkčný vzťah, po ktorom túži. Paralelne film zaznamenáva tragické a komplikované príbehy súčasného sveta vo vojnových a krízových oblastiach, či utečeneckých táboroch. Raj na zemi je topografiou tragických zápasov človeka a sveta, kontinuálnou terapiou bez konca.
Salto je kráľ (SK, 2020) (RECENZIA FILMU) (V kinách od 13. augusta 2020)
r. Pavol Barabáš
Pavol Barabáš patrí stále medzi fenomény dokumentaristiky, hoci už nenakrúca kadenciou niekoľkých filmov ročne. Jeho tvorba vyráža dych, najmä ak sa bavíme o dobrodružných výpravách do čoraz extrémnejších kútov sveta. Do kín prichádza s najnovším filmom Salto je kráľ, ktorým nadväzuje na jednu z predošlých snímok Trou de Fer: Železná diera. A znova ide o priam psychopatický koníček – zlaňovanie vodopádov ako súčasť extrémneho športu kaňoningu.
Služobníci (SK/RO/CZ/IE, 2020) (RECENZIA FILMU) (V kinách od 10. decembra 2020)
r. Ivan Ostrochovský
Píše sa rok 1980. Michal a Juraj sú študenti kňazského seminára v totalitnom Československu. Vedenie fakulty sa zo strachu pred zatvorením školy snaží formovať seminaristov do podoby vyhovujúcej režimu. Každý z mladých bohoslovcov sa musí rozhodnúť, či podľahne pokušeniu a zvolí si ľahšiu cestu kolaborácie, alebo cestu svedomia a dostane sa tak pod drobnohľad cirkevného odboru Štátnej bezpečnosti.
Staříci (CZ/SK, 2019) (RECENZIA FILMU) (V kinách od 10. septembra 2020)
r. Martin Dušek, Ondřej Provazník
Viete už, ako by ste využili posledné mesiace svojho života? Pre veterána protikomunistického odboja Vlastimila Reinera je jasnou voľbou pomsta. Starý, chorý, slabý, pripútaný na vozík a odkázaný na pomoc druhých sa po dlhých desaťročiach v emigrácii vracia do Česka, aby splatil starý dlh úhlavnému nepriateľovi. Bude mu však na to naozaj stačiť len jeho odhodlanie? Film Staříci režisérov Martina Dušeka a Ondřeja Provazníka, ktorý sa inšpiroval skutočnými udalosťami, vstúpil v septembri aj do slovenských kín.
Šarlatán (CZ/IE/PL/SK, 2020) (RECENZIA FILMU) (POZRIEŤ FILM)
r. Agnieszka Holland
Strhujúca životopisná dráma inšpirovaná skutočným príbehom výnimočného muža obdareného liečiteľskými schopnosťami. Príbeh je inšpirovaný skutočnými osudmi liečiteľa Jana Mikoláška, na ktorého sa v priebehu niekoľkých desaťročí obracali s prosbou o pomoc státisíce ľudí zo všetkých spoločenských vrstiev vrátane najvýznamnejších osobností politického a kultúrneho života. Mikolášek je človek bez odborného lekárskeho vzdelania, ale s nevšedným a nevysvetliteľným nadaním diagnostikovať a pomocou byliniek liečiť choroby, s ktorými si ani doktori nevedia rady. Jeho mimoriadne schopnosti sú však vykúpené bojom s vlastnými démonmi. Liečiteľstvo je jeho vnútornou spásou a ochranou pred sebou samým…
V sieti (CZ/SK, 2020) (RECENZIA FILMU) (POZRIEŤ FILM)
r. Vít Klusák, Barbora Chalupová
3 herečky, 3 izby, 10 dní a 2458 sexuálnych predátorov. Experiment, ktorý naliehavým spôsobom otvára tabuizovanú tému zneužívania detí na internete. Tri dospelé herečky s detskými črtami dostávajú za úlohu, prostredníctvom falošných profilov na sociálnych sieťach predstierať, že majú dvanásť rokov. Vo verných kópiách detských izieb, postavených vo filmových ateliéroch, chatujú a skypujú s mužmi všetkých vekových kategórií, ktorí ich na internete vyhľadali a oslovili.
Zlatá zem (SK, 2020) (RECENZIA FILMU) (POZRIEŤ FILM)
r. Dominik Jursa
Na pozadí zdanlivo nenápadnej kauzy boja obyvateľov troch malých obcí na východe Slovenska s veľkou americkou ropnou spoločnosťou film Zlatá zem ukazuje, ako sa hlas jednotlivca mení zo smiešneho kriku na zásadný životný postoj. Zem je plná bohatstiev, každý však vidí hodnotu v niečom inom. Pre obyvateľov je pokladom prosté súžitie so zemou, pre investorov sa nachádza desiatky metrov pod ňou. Občanov spája túžba chrániť svoje útočisko, podnikatelia chcú ťažiť ropu.
Žaby bez jazyka (CZ/SK, 2019) (RECENZIA FILMU) (V kinách v roku 2021)
r. Mira Fornay
Ostrý a nekompromisný pohľad na domáce násilie. – Jeden deň zo života Jaroslava K., ktorý pracuje ako vodič sanitky. Jaroslav K. je pekný muž, zdanlivo dobrosrdečný a jemný syn, manžel a otec. V skutočnosti je posadnutý sexom a varením a chorobne žiarli na svoju manželku Blanku, ktorú terorizuje v ich veľkom dome v malom meste. Obáva sa, že žena ho jedného dňa opustí a vezme so sebou aj ich tri deti. Neváha použiť voči druhým násilie, zradu a teror, čo v konečnom dôsledku vedie k rodinnej tragédii a nakoniec sa to obráti proti nemu. Na svojej metaforickej ceste, ktorá je štruktúrovaná ako počítačová hra, bude musieť zviesť boj so svojimi najtemnejšími stránkami a démonmi a obetovať viac, než by ktokoľvek z divákov predpokladal.