FILMY O FILME PO ROKU 2000

FILMY O FILME PO ROKU 2000

článok



Snímkam, ktoré sa venujú filmovému priemyslu sme sa pred pár rokmi venovali. Bolo to pri ojedinelej príležitosti, keď v našich kinách jednak Francúzi vzdávali hold klasickému Hollywoodu (The Artist) a zároveň Američania oslavovali ranú francúzsku kinematografiu (Hugo). Ak si pamätáte, stalo sa tak vo februári 2012, v čase vrcholiacej sezóny udeľovania cien. Náš vtedajší zoznam končil v roku 1998 a teraz sme sa rozhodli ho rozšíriť o ďalšie dve dekády.

TEXT OBSAHUJE SPOILERY

Naše TOP filmy o filme (2000-2020)

Zrodenie filmu vo Francúzsku na konci 19. storočia (Lumièrovci, Méliès) a samozrejme Hollywood (od 20tych a 30tych rokov cez 60te až po súčasnosť). Najmä dekáda 2010´s priniesla skutočne skvelé filmy o filme ako takom. Pozrime sa na ne:

Mulholland Dr. (2001)  (recenzia filmu)

Keď sa z amerického sna (preraziť v Hollywoode) stáva nočná mora, a vy si v hlave nakrútite váš alternatívny zostrih podľa vlastného scenára. Masterpiece Davida Lyncha je jeden z najdôležitejších počinov 21. storočia a jeden z najväčších mindfuckov vôbec. Nie je filmom o filme na prvú, ale sofistikovanou, tajuplnou kritikou Hollywoodu s jeho často sexuálnym pozadím a temnou satirou štúdiového systému („This is... the girl.“). Fajnšmekrov potešia odkazy na klasiky filmu noir ako Gilda (1946) a Sunset Blvd. (1950).

The Artist (2011)  (recenzia filmu)

Michel Hazanavicius vzdal hold Hollywoodu 20tych a 30tych rokov. S odvážnym konceptom čiernobieleho a takmer úplne nemého filmu priblížil prechod z éry nemého filmu do toho zvukového, hovoreného. Bola to doba, v ktorej keď sa niekto neprispôsobil a neprijal zvuk, padol do zabudnutia (Norma by vedela rozprávať). Aj keď napr. taká početnosť strihov spĺňa požiadavky súčasného filmu, tvorcovia sa poctivo snažili evokovať dobové postupy: strihové prechody, vychýlené kompozície, dvojexpozície, technicky nápadité snové sekvencie či práca s novinovými titulkami.

Hugo a jeho veľký objav (2011)  (recenzia filmu)

Kúzelný film o filme. Vizuálne skvostný, s pravou „francúzskou“ atmosférou a príbehovo nečakaný. Pod povrchom detského dobrodružstva sa totiž ukrýva magická a láskavá pocta režisérskemu kúzelníkovi Georgeovi Mélièsovi a samotným počiatkom kinematografie (a nepriamo aj bratom Lumièrovcom). Márty Scorsese ako cinefil nesklamal. Po jeho Hugovi si vzápätí nemožno nepozrieť Cestu na Mesiac (1902)!

Lumière! (2016)  (recenzia filmu)

Komentovaná oslava a osveta počiatkov kinematografie. Filmový kritik Thierry Frémaux na základe ranej tvorby vynálezcov kinematografu – Louisa  a Augusta Lumièrovcov – priniesol vizuálne svedectvo doby a technologického vývoja z prelomu storočí. Ide o lumièrovskú filmografiu so 108 vybranými, krátkymi filmami v ich pôvodnom formáte. Divák je svedkom defilé 50-sekundových, krásne zreštaurovaných filmov rozdelených do 11 tématických sekcií (ľudia pri práci, deti, komédia, mestské objekty). V jednom nostalgickom balíku tak vidíme „prvý film na svete“, prvú grotesku či slávny Príchod vlaku do stanice La Ciotat (1895).

Vtedy v Hollywoode (2019)  (recenzia filmu)

Tarantinova fiktívna jazda po Hollywoode 60tych rokov. Milostný list kinematografii? Alebo skôr cinefilná hra s diváckymi očakávaniami na pozadí éry hippies. Nečakane nedivácka vec, ktorú si užijete tým viac, čím viac o danej dobe, jej filmoch a seriáloch viete. Kariéra westernového herca Ricka Daltona, dobové úryvky jeho výkonov, scény z nakrúcania a ich zákulisia, návštevy kina Sharon Tate na jej vlastných filmoch či persóny Steve McQueen a Bruce Lee. To všetko sú body navyše pre cinefilské duše.

Mank (2020)  (recenzia filmu)

Fincherov comeback po 6 rokoch je jeho vysnívaným projektom, filmovým dlhom voči zosnulému otcovi, poctou starému Hollywoodu (najmä 30´s) a Občanovi Kaneovi (1941) dodáva kontext jeho vzniku. Cinefilov potešia odkazy na štylistické trademarky Orsona Wellesa a vizuálne referencie na jeho opus magnum. Je to však insiderské, nedivácke dielo, ktoré pre plné docenenie patrí do kinosály a nie na monitory či obrazovky.

 

Naše ďalšie tipy:

Hollywood Ending (2002) – neurotický režisér sa lieči z rozvodu na pozadí filmovej produkcie

The Cutting Edge: The Magic of Movie Editing (2004) – dokument o tom, že strih robí film filmom

Tropická búrka (2008) – paródia nielen na vojnové filmy, ale aj na proces ich nakrúcania

Zachráňte pána Banksa (2013) – óda na Disneyho

La La Land (2016) – pocta najfilmovejšiemu mestu, súčasnému Hollywoodu a klasickým muzikálom

Ave, Caesar! (2016) – nenápadná, milá a coenovsky zábavná poklona klasickému Hollywoodu

Café Society (2016) – povrchná, no pôvabná romanca na pozadí Hollywoodu 30. rokov

Disaster Artist (2017) – dobrý film o kultovom zlom filme


autor Michal Šmajda 29.1.2021
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.