FILMY O FILME PO ROKU 2000 |
FILMY O FILME PO ROKU 2000 |
Snímkam, ktoré sa venujú filmovému priemyslu sme sa pred pár rokmi venovali. Bolo to pri ojedinelej príležitosti, keď v našich kinách jednak Francúzi vzdávali hold klasickému Hollywoodu (The Artist) a zároveň Američania oslavovali ranú francúzsku kinematografiu (Hugo). Ak si pamätáte, stalo sa tak vo februári 2012, v čase vrcholiacej sezóny udeľovania cien. Náš vtedajší zoznam končil v roku 1998 a teraz sme sa rozhodli ho rozšíriť o ďalšie dve dekády.
TEXT OBSAHUJE SPOILERY
Naše TOP filmy o filme (2000-2020)
Zrodenie filmu vo Francúzsku na konci 19. storočia (Lumièrovci, Méliès) a samozrejme Hollywood (od 20tych a 30tych rokov cez 60te až po súčasnosť). Najmä dekáda 2010´s priniesla skutočne skvelé filmy o filme ako takom. Pozrime sa na ne:
Mulholland Dr. (2001) (recenzia filmu)
Keď sa z amerického sna (preraziť v Hollywoode) stáva nočná mora, a vy si v hlave nakrútite váš alternatívny zostrih podľa vlastného scenára. Masterpiece Davida Lyncha je jeden z najdôležitejších počinov 21. storočia a jeden z najväčších mindfuckov vôbec. Nie je filmom o filme na prvú, ale sofistikovanou, tajuplnou kritikou Hollywoodu s jeho často sexuálnym pozadím a temnou satirou štúdiového systému („This is... the girl.“). Fajnšmekrov potešia odkazy na klasiky filmu noir ako Gilda (1946) a Sunset Blvd. (1950).
The Artist (2011) (recenzia filmu)
Michel Hazanavicius vzdal hold Hollywoodu 20tych a 30tych rokov. S odvážnym konceptom čiernobieleho a takmer úplne nemého filmu priblížil prechod z éry nemého filmu do toho zvukového, hovoreného. Bola to doba, v ktorej keď sa niekto neprispôsobil a neprijal zvuk, padol do zabudnutia (Norma by vedela rozprávať). Aj keď napr. taká početnosť strihov spĺňa požiadavky súčasného filmu, tvorcovia sa poctivo snažili evokovať dobové postupy: strihové prechody, vychýlené kompozície, dvojexpozície, technicky nápadité snové sekvencie či práca s novinovými titulkami.
Hugo a jeho veľký objav (2011) (recenzia filmu)
Kúzelný film o filme. Vizuálne skvostný, s pravou „francúzskou“ atmosférou a príbehovo nečakaný. Pod povrchom detského dobrodružstva sa totiž ukrýva magická a láskavá pocta režisérskemu kúzelníkovi Georgeovi Mélièsovi a samotným počiatkom kinematografie (a nepriamo aj bratom Lumièrovcom). Márty Scorsese ako cinefil nesklamal. Po jeho Hugovi si vzápätí nemožno nepozrieť Cestu na Mesiac (1902)!
Lumière! (2016) (recenzia filmu)
Komentovaná oslava a osveta počiatkov kinematografie. Filmový kritik Thierry Frémaux na základe ranej tvorby vynálezcov kinematografu – Louisa a Augusta Lumièrovcov – priniesol vizuálne svedectvo doby a technologického vývoja z prelomu storočí. Ide o lumièrovskú filmografiu so 108 vybranými, krátkymi filmami v ich pôvodnom formáte. Divák je svedkom defilé 50-sekundových, krásne zreštaurovaných filmov rozdelených do 11 tématických sekcií (ľudia pri práci, deti, komédia, mestské objekty). V jednom nostalgickom balíku tak vidíme „prvý film na svete“, prvú grotesku či slávny Príchod vlaku do stanice La Ciotat (1895).
Vtedy v Hollywoode (2019) (recenzia filmu)
Tarantinova fiktívna jazda po Hollywoode 60tych rokov. Milostný list kinematografii? Alebo skôr cinefilná hra s diváckymi očakávaniami na pozadí éry hippies. Nečakane nedivácka vec, ktorú si užijete tým viac, čím viac o danej dobe, jej filmoch a seriáloch viete. Kariéra westernového herca Ricka Daltona, dobové úryvky jeho výkonov, scény z nakrúcania a ich zákulisia, návštevy kina Sharon Tate na jej vlastných filmoch či persóny Steve McQueen a Bruce Lee. To všetko sú body navyše pre cinefilské duše.
Mank (2020) (recenzia filmu)
Fincherov comeback po 6 rokoch je jeho vysnívaným projektom, filmovým dlhom voči zosnulému otcovi, poctou starému Hollywoodu (najmä 30´s) a Občanovi Kaneovi (1941) dodáva kontext jeho vzniku. Cinefilov potešia odkazy na štylistické trademarky Orsona Wellesa a vizuálne referencie na jeho opus magnum. Je to však insiderské, nedivácke dielo, ktoré pre plné docenenie patrí do kinosály a nie na monitory či obrazovky.
Naše ďalšie tipy:
Hollywood Ending (2002) – neurotický režisér sa lieči z rozvodu na pozadí filmovej produkcie
The Cutting Edge: The Magic of Movie Editing (2004) – dokument o tom, že strih robí film filmom
Tropická búrka (2008) – paródia nielen na vojnové filmy, ale aj na proces ich nakrúcania
Zachráňte pána Banksa (2013) – óda na Disneyho
La La Land (2016) – pocta najfilmovejšiemu mestu, súčasnému Hollywoodu a klasickým muzikálom
Ave, Caesar! (2016) – nenápadná, milá a coenovsky zábavná poklona klasickému Hollywoodu
Café Society (2016) – povrchná, no pôvabná romanca na pozadí Hollywoodu 30. rokov
Disaster Artist (2017) – dobrý film o kultovom zlom filme