TÉMA: VYRAZTE NA CESTY S NAJLEPŠÍMI ROAD-MOVIES |
TÉMA: VYRAZTE NA CESTY S NAJLEPŠÍMI ROAD-MOVIES |
Ak sa povie „road-movie“, najčastejšie sa natíska automobil a dopravná cesta. Na dopravnom prostriedku však nezáleží. Cesta je cieľ a zároveň metafora. Federico Fellini navyše povedal: „Téma cesty je jedným zo skvelých základov umenia rozprávať príbeh.“
Na prvý pohľad sa zdá, že road-movies sú podobne ako western a film noir rýdzo americkou záležitosťou. Nie je to však úplne tak. Napr. až štvrtina nášho kompletného výberu je mimo americká. Je ale pravdou, že tento žáner vďačí za svoju popularitu expanzii amerických diaľnic a dostupnosti automobilov na tamojšom trhu. Auto bolo odjakživa symbolom americkej nezávislosti a slobodná jazda po otvorenej asfaltke je poznávacím znamením tohto žánru.
Príbehy sú najmä o individualistoch, ich vnútornom hľadaní sa a životných premenách. Nejde tak len o cestu fyzickú, ale predovšetkým duševnú. Scenár často otvára úvahu, ako môžu skúsenosti z cestovania – spoznávanie nových ľudí, poznávanie neznámych miest – zmeniť naše životy.
Naratívny rámec tohto žánru je široký a dáva scenáristom bohaté možnosti ohľadom námetu. „Hrdina na cestách“, to môže byť: životný štýl, jasný výlet za zábavou, dovolenka, vyrovnávanie sa s minulosťou, nájdenie stratenej rodiny, rodinné uzmierenie, dosiahnutie špecifického osobného cieľa, útek pred realitou spojený so zábavou a samostatnou podkategóriou sú „milenci na úteku“ (od Bláznov do zbraní, cez Bonnie a Clyde a Zapadákov, až po Takých normálnych zabijakov). Ale o tých nabudúce!
TOP 10: Road-movie
Týmto prehľadom nadväzujeme na náš starší road-list, ktorý tak čiastočne obmieňame a rozširujeme. Tému prinášame pri príležitosti oceňovanej kočovnej drámy zo súčasnosti – Krajina Nomádov (Nomadland), ktorá získala Zlatý glóbus v kategórií Najlepší film – Dráma a samozrejme Oscara v hlavnej kategórii Film roka. Nasadať, vyrážame!
Cesta (La Strada / The Road, r. Federico Fellini, 1954)
Odkiaľ kam: z domova do cirkusového sveta.
Účel cesty: kočovať po Taliansku a zarobiť na artistických číslach.
Existenciálne putovanie dvoch kočovných cirkusantov, kde cesta je sám život... v ktorom je hnev v kontraste s dobrotivosťou, drzosť s pokorou, pohŕdanie s láskou. Grobiansky cirkusový silák Zampano (dokonale odpudivý Anthony Quinn) odkupuje od matky obmedzené naivné dievča Gelsominu (režisérova manželka Giulietta Masina s nezabudnuteľným klaunovským kukučom), ktoré sa stáva jeho asistentkou a spoločníčkou na cestách. Na zastaralej motorke s vozom brázdia povojnovú krajinu a predvádzajú svoje čísla. Ich vzťah naruší stretnutie s provokatérom – filozofujúcim povrazolezcom a polobláznom Mattom (Američan Richard Basehart). Nehostinné prostredie – spustošená krajina, pusté lúky, špinavé krčmy – je odrazom vnútorného prežívania postáv. Aj keď cirkusoví aktéri zvádzajú k obľúbenému magickému realizmu, Fellini tu naopak inklinuje k neorealizmu, čo spolu s hudbou Ninu Roty pridáva na sile jeho výpovede.
Bezstarostná jazda (Easy Rider, r. Dennis Hopper, 1969)
Odkiaľ kam: z Los Angeles do New Orleans.
Účel cesty: sex, drogy, karneval.
Jeden z kľúčových počinov „Nového Hollywoodu“ a základný kameň každého road-movie zoznamu. Sloboda, spontánnosť, drogy, politické debaty, chvíľkové priateľstvá, nezáväzný sex a (bezstarostné) jazdenie na motorkách naprieč krajinou. Takto nejako vyzeralo obdobie hippies v USA ku koncu 60tych rokov. Motorkári „kapitán Amerika“/Wyatt (Peter Fonda) a Billy (Dennis Hopper) cestujú z miesta na miesto, stretávajú nových priateľov (nezabudnuteľný je najmä právnik v podaní Jacka Nicholsona), kúpu sa nahí v prírode, posedávajú pri ohni, pofajčievajú marihuanu a filozofujú o živote. Slovom, sloboda. Americká majorita si však o tomto spôsobe života myslí svoje a tolerancia inakosti je u niektorých „pravých Američanov“ blízka nule...
Vanishing Point (r. Richard C. Sarafian, 1971)
Odkiaľ kam: z Denveru do San Francisca.
Účel cesty: doručiť automobil do Frisca v predstihu a vyhrať kamarátsku stávku.
„Easy Rider na štyroch kolesách“ a ďalší manifest slobody. Je piatok večer a bývalý pretekár Kowalski (Barry Newman) má v pondelok ráno doručiť biely Dodge Challenger R/T 1970 do Frisca. So svojím dílerom sa však staví, že sa mu z Frisca ozve už v sobotu o 15:00 a vyráža na trať povzbudený tabletkami „speedu“ (benzedrinu). Jeho rýchlosť čoskoro vzbudí pozornosť policajtov a tí zorganizujú hon na človeka. Aj vďaka černošskému rádiovému DJ-ovi – Super Soulovi, sa z neho stáva ľudový americký hrdina. Kultový kúsok z horúceho asfaltu na pohľad nezapadá do klasickej koncepcie road-movie (idem niekam - spoznávam ľudí - poznávam miesta - nachádzam sám seba), ide o naháňačku naprieč štyrmi štátmi, ale nie je to zďaleka jediná vrstva príbehu. Na pozadí suverénnej jazdy (bručiace motory, pískajúce gumy, mraky prachu v spätnom zrkadle) nevidíme len krásu americkej krajiny, ale aj odraz spoločnosti a cítime atmosféru končiacich sa radostných 60´s.
Papierový mesiac (Paper Moon, r. Peter Bodganovich, 1973)
Odkiaľ kam: z Gorhamu v Kansase do mestečka St. Joseph v štáte Missouri.
Účel cesty: urobiť pár menších podvodov a priviesť sirotu k jej tete.
Veľká hospodárska kríza. Drobný podvodníček Moses "Moze" Pray (Ryan O'Neal) prichádza na pohreb svojej dávnej kamarátky, po ktorej zostalo len dievčatko Addie (Tatum O'Neal). Prítomní si myslia, že je aj jej otcom, ale on to odmieta. Napriek tomu súhlasí, že sirotu odnesie k jej tete do Missouri. Z rafinovaného chlapíka a tvrdohlavého dievčatka sa čo chvíľa stáva zohratá podvodnícka dvojka: čerstvým vdovám predávajú predraženú Bibliu a robia triky s rozmieňaním bankoviek. Nostalgická, čiernobiela retro komédia s ľúbivým, ale nesentimentálnym konceptom „smiech cez slzy“. Iba 9-ročná detská herečka Tatum je excelentná: charizma ide z každého jej výrazu tváre a hláškuje ako životom ostrieľaný cynik! Doteraz ide o najmladšiu držiteľku Oscara (prevzala si ho ako 10-ročná).
Rain Man (r. Barry Levinson, 1988)
Odkiaľ kam: zo Cincinnati v Ohiu do Los Angeles.
Účel cesty: priviesť nájdeného brata k sebe domov a stať sa jeho poručníkom.
Oscarová klasika. Po tom, ako egocentrického Charlieho (výborný Tom Cruise) vydedí otec, zisťuje, že má na druhej strane USA autistického brata Raymonda (oscarový Dustin Hoffman). Rozhodne sa ho uniesť z ústavu s vidinou, že sa stane jeho poručníkom a dostane sa tak k peniazom. Charlie má byť späť v LA o tri hodiny, ale bude tam až o týždeň. Raymond totiž „nemôže“ letieť a ani diaľnice neprichádzajú do úvahy. Vydávajú sa tak autom a vedľajšími cestami. Charlie s „Rayom“ po boku však neprekoná len vzdialenosť geografickú, ale najmä tú k svojmu postihnutému, no matematicky nadanému bratovi. Z ich jazdy na západné pobrežie cítiť esenciu Ameriky: prespávanie v moteloch, stravovanie v dineroch, zastávky na pumpách, luxus a „vzrúšo“ v Las Vegas + si prirátajme náladovú hudbu od Hansa Zimmera.
Thelma a Louise (Thelma & Louise, r. Ridley Scott, 1991)
Odkiaľ kam: z Oklahomy do Mexika.
Účel cesty: spočiatku doraziť na horskú chatu, neskôr dostať sa ďaleko za hranice USA.
Dve ženy, ktoré nemali veľa šťastia – zúfalá žena v domácnosti Thelma (Geena Davis) a osamelá čašníčka Louise (Susan Sarandon) – sa rozhodnú ozvláštniť svoj trpký život víkendovým výletom na chatu v aute '66 Thunderbird. Po tom, čo Louise v sebaobrane zabije muža pokúšajúceho sa znásilniť Thelmu, sa ich cesta za zábavou mení v útek po juhozápade za hranice USA. Úsmev a pocit slobody nestrácajú ani po tom, čo ich o životné úspory pripraví príťažlivý zlodejíček (Brad Pitt). Utekajú pred políciou aj všedným životom. Ich uletený trip za slobodou sprevádzaný menšími zločinmi má však konečnú zastávku... Feministická dráma patrí medzi to najlepšie od Ridleyho Scotta. Okrem skvelých výkonov, scenára a krásnych obrázkov amerického vnútrozemia treba vyzdvihnúť aj ikonický, adrenalínový záver!
Príbeh Alvina Straighta (The Straight Story, r. David Lynch, 1999)
Odkiaľ kam: z Laurens v Iowe do Wisconsinu.
Účel cesty: návšteva odcudzeného brata a uzmierenie.
Pre bizarný dopravný prostriedok a zároveň status „najnormálnejšieho“ film Davida Lyncha nemôže tento láskavý kúsok chýbať v našom shortliste. Starnúci vdovec s podlomeným zdravím sa dáva na cestu za rozkmotreným bratom po tom, čo sa dozvie o jeho mŕtvici. Na 600 km dlhú púť sa však tvrdohlavo vydáva na záhradnej kosačke (traktoríku) značky John Deere! Scenár vznikol na základe skutočných udalostí z roku 1994. Cestovanie pre Alvina nie je zábavou, ale životným rekapitulovaním a vyrovnávaním sa. Po nociach robí na lúkach táborák, stretáva ľudí a kde-tu bez sentimentu rozpráva nejakú kapitolu zo svojho života. Jednoduchý, no o to úprimnejší dej ozvláštňujú časté letecké zábery na okolitú krajinu a vľúdny soundtrack Angela Badalamentiho. Smutným dôvetkom je, že titulný predstaviť Richard Farnsworth sa zastrelil rok od premiéry po tom, ako mu diagnostikovali rakovinu.
Mexická jazda (Y tu mamá también / And Your Mother Too, r. Alfonso Cuarón, 2001)
Odkiaľ kam: z Mexico City na pláž Boca del Cielo.
Účel cesty: Legendárna pláž, zábava, sexuálne prebúdzanie a sex.
Skutočná cieľová stanica: Dospelosť.
Eroticky šteklivý road-trip dvoch nevybúrených, 17-ročných tínedžerov končiacich strednú školu (neskutočne prirodzení Gael García Bernal a Diego Luna) a vydatej 28-ročnej Španielky Louisy (Maribel Verdú) za zábavou na pláž, o ktorej si ani nie sú istí, či vôbec existuje. Dospelá žena sa najprv spontánne vyspí s jedným, neskôr aj s druhým chlapcom. Súperenie o staršiu príťažlivú ženu vyvoláva medzi dospievajúcimi mladíkmi rivalitu... Autentická snímka na rozdiel od ostatných zaujme exotickými lokáciami i soundtrackom... a otvorenými sexuálnymi scénami. Je to temperamentná, spontánna a najmä citovo úprimná jazda, na akú sa nezabúda!
Bokovka (Sideways, r. Alexander Payne, 2004)
Odkiaľ kam: z Los Angeles do vinárskej oblasti Santa Ynez Valley.
Účel cesty: užiť si posledný týždeň slobody, absolvovať ochutnávku kvalitných vín (Pinot Noir!) a prekonať krízu stredného veku.
Introvertný Miles (Paul Giamatti) je rozvedený, neúspešný spisovateľ. Naopak, živelný Jack (Thomas Haden Church) je známym televíznym a reklamným hercom. A o týždeň sa žení. Kým šarmantný Jack je úplne posadnutý nezáväzným sexom, zatrpknutý Miles má fixáciu na víno. Jednoducho nesúrodá dvojica sa vydáva užiť si spoločne posledný týždeň Jackovej slobody a ich program tvorí trip po viniciach a vinotékach... Ironická, no výsostne úprimná úvaha o láske, priateľstve a víne. Vynikajúca tragikomédia s jemným, avšak trefným a inteligentným humorom sa u nás v redakcii stala svojho času Kinema filmom roka č. 2!
American Honey (r. Andrea Arnold, 2016)
Odkiaľ kam: z Oklahomy do Kansasu.
Účel cesty: útek pred realitou, predávanie magazínov a znovuzrodenie.
Tínedžerka Star z nižšej sociálnej vrstvy opúšťa rozvrátené zázemie a pridáva sa k partii mladých ľudí, ktorí sa živia tým, že cestujú naprieč Amerikou a realizujú podomový predaj časopisov. Mnohí z nich sú outsideri a vydedenci, ale žiadnemu z nich nechýba osobnosť. Star zisťuje, že toto nie je len brigáda, ale životný štýl a skupina má svoje rituály aj prirodzené konflikty, ktoré prichádzajú najmä po tom, čo sa zapozerá do najúspešnejšieho predajcu Jakea (životná rola pre Shiu LaBeoufa). Režisérka Andrea Arnold (Fish Tank) rozumie ženskej duši. Na pozadí neturistických amerických lokácií nakrútila nedivácku, ale o to silnejšiu 163-minútovú „pocitovku“ s nadupaným soundtrackom o súčasnej mladej generácii a jej videní „amerického sna“ a vnímaní amerického mýtu o slobode.
Naše ďalšie tipy na road-movies:
It Happened One Night (1934)
Stagecoach (1939)
Sullivan´s Travels (1941)
Detour (1945)
Subida al cielo (Ascent to Heaven, 1952)
The Hitch-Hiker (1953)
Smultronstället (Wild Strawberries, 1957)
Ice-Cold in Alex (1958)
Week End (1967)
Two Lane Blacktop (1971)
Duel (1971)
Scarecrow (1973)
Badlands (1973)
Alice in the Cities (1974)
The Sugarland Express (1974)
Professione: reporter (The Passanger, 1975)
The Wrong Move (1975)
Im Lauf der Zeit (Kings of the Road, 1976)
Smokey and the Bandit (1977)
Ko to tamo peva (Who's Singin' Over There?, 1980)
The Cannonball Run (1981)
Roadgames (1981)
Stranger Than Paradise (1984)
Paris, Texas (1984)
The Hit (1984)
Sans toit ni loi (Vagabond, 1985)
Lost in America (1985)
National Lampoon's European Vacation (1985)
The Hitcher (1986)
Planes, Trains & Automobiles (1987)
Midnight Run (1988)
Leningrad Cowboys Go America (1989)
Wild at Heart (1990)
My Own Private Idaho (1991)
True Romance (1993)
Kalifornia (1993)
Natural Born Killers (1994)
Dumb and Dumber (1994)
Jízda (1994)
The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert (1994)
Get on the Bus (1996)
Central Station (1998)
Fear and Loathing in Las Vegas (1998)
Almost Famous (2000)
Interstate (2002)
About Schmidt (2002)
Road to Perdition (2002)
The Brown Bunny (2003)
The Motorcycle Diaries (2004)
The Puffy Chair (2005)
The World's Fastest Indian (2005)
Broken Flowers (2005)
Borat (2006)
Little Miss Sunshine (2006)
The Darjeeling Limited (2007)
Into the Wild (2007)
Grindhouse: Death Proof (2007)
The Road (2009)
The Descendants (2011)
On the Road (2012)
Sightseers (2012)
Nebraska (2013)
Trabantem až na konec světa (2014)
Mad Max: Fury Road (2015)
Captain Fantastic (2016)
Logan (2017)
Green Book (2018)
Nomadland (2020)