SUGAR |
SUGAR |
Po skvelom Ripleym z Netflixu sa noiroví fanúšikovia dočkali ďalšieho post-noirového počinu. Je ním Sugar na Apple TV+.
Tajuplné súkromné očko John Sugar (presný Colin Farrell) pátra po 25-ročnej Olivii Siegel (Sydney Chandler), vnučke legendárneho hollywoodskeho producenta (James Cromwell). Môže byť väčšie (sub)žánrové klišé, ako ísť v uliciach Los Angeles po stopách nezvestnej osoby?
Áno, chandlerovsky komponovaný príbeh – hľadanie pohrešovaného v labyrinte epizodických postáv – sme videli nespočetne veľakrát a okrem toho tu máme tradičné indície (obálku s pikantnými fotkami), témy (nejasnú, temnú či bolestivú minulosť) a postupy (hrdinov voice-over) typické pre filmy noir. V čom je však tento kalifornský neo-noir predsa len iný?
Príbeh macha v značkovom obleku v lokáciách L.A. je okorenený o cinefilské referencie: predovšetkým krátke prestrihy na klasické filmy noir. John Sugar je navyše filmový nadšenec a odoberá erudované magazíny (britský Sight and Sound, francúzsky Cahiers du Cinéma, American Cinematographer) a v otváracej časti dávajú v kine bondovku či klasiku Nového Hollywoodu – Bonnie a Clyde (1967).
Postava Johna Sugara ide ruka v ruke s tradíciou novodobých rytierov v obleku bogartovského strihu, keďže popri drsnejších metódach a štipľavej irónii má aj patričný zmysel pre česť a spravodlivosť. Častokrát platí „účel svätí prostriedky“ a ak treba, vie použiť aj spôsoby sadistického Mikea Hammera (Kiss Me Deadly) z pera Mickeyho Spillanea.
Z klasických noirov, ktoré sa postupne mihnú pred očami a neraz korelujú s tou-ktorou scénou, spomeňme Veľký záťah (1953) s Glennom Fordom, Podivnú lásku Marty Iversovej (1946), kde debutoval Kirk Douglas, kanonický Sunset Blvd. (1950), ikonickú chandlerovku Hlboký spánok (1946), Na osamelom mieste (1951) taktiež s Humphreym Bogartom, Siodmakových Zabijakov (1946), psíka pozerajúceho v televízii kultovú Poistku smrti (1944), legendárnu Lovcovu noc (1955) s Robertom Mitchumom, Wellesov majstrovský Dotyk zla (1958), ďalšiu bogartovku Dead Reckoning (1947), „atómový“ noir Kiss Me Deadly (1955), Sladkú vôňu úspechu (1957), u nás menej známy noir The Chase (1946), Hitchove Vertigo (1958) či Dámu zo Šanghaja (1947) s Ritou Hayworth a Orsonom Wellesom.
Režisérom piatich častí je Fernando Meirelles (novodobá klasika Mesto bohov) a cítiť to na technickej stránke (kamera, strih). Chuťovkou pilotu sú napríklad detaily za použitia clony či strihový odkaz na scénu v sprche z Psycha (1960). Strihová skladba zasa môže pripomenúť experimentálne kolážové snímky ako Dámy a páni, finálna verzia (2012) a Ragtag (2022). Soundtrack je tiež nápaditý. Aj obohraté piesne sú použité zaujímavo, spomeňme Sugar, Sugar (1969) od The Archies.
Na konci 6. epizódy kriminálnej mini-série však prichádza zvrat (roka?), ktorý vám dozaista pootvorí ústa a sľubuje výraznú zmenu dovtedajšieho žánrového naratívu (s presahom do sci-fi). Napokon sa žáner našťastie zásadne nemení. Zvrat primárne plní účel „mindfuck“ efektu (pamätáte si na Fargo 2?) a zároveň vysvetľuje logiku scén, ktoré nám dovtedy mohli vŕtať v hlave (napr. Sugarovu imúnnosť voči alkoholu, ovládanie pre Američana exotických jazykov, ľahké skrotenie ostrých psov).
S dejovo zásadnou zmenou pracuje scenár iba po povrchu. Pri náznaku filozofie si spomeniete na hĺbku Blade Runnera (1982) a jeho „More Human Than Human“ (Viac ľudský než človek). Bude to spôsobené aj tým, že posledné dve časti potrebujú uzavrieť kriminálnu zápletku a pre nové príbehové roviny si scenáristi pravdepodobne nechávajú plnohodnotnejší priestor do druhej sezóny.
Sugar je štýlový kalifornský neo-noir, ktorý pozbiera body navyše u znalcov klasického filmu noir a kinematografie ako takej. Pre iných môže byť len lepším detektívnym priemerom s cool Farrellom. A svojím odvážnym zvratom po troch štvrtinách riskuje, že si časť publika pohnevá. Na druhej strane, necháva si sľubne rozkopnuté dvere do ďalšej série.
Sugar (USA, 2024, 8 častí)
Réžia: Fernando Meirelles, Adam Arkin. Scenár: Mark Protosevich, Donald Joh, Sam Catlin, David Rosen. Hrajú: Colin Farrell, Kirby, Amy Ryan, Dennis Boutsikaris, Nate Corddry, Alex Hernandez, James Cromwell, Anna Gunn ...