ZHODNOTENIE OSCAROVÉHO VEČERA |
ZHODNOTENIE OSCAROVÉHO VEČERA |
74. oscarová noc je za nami a my môžeme hodnotiť. Isté je, že táto ceremónia nebola až taká bombastická ako po iné roky, čo zrejme spôsobili septembrové teroristické útoky. V každom prípade sa nezdalo, že by to uškodilo kvalite večera. Nové divadlo Kodak Theater, ktoré prvý raz hostilo túto slávnosť všetkých filmových fanúšikov na celom svete je rozhodne fantastická stavba, ktorá poskytne Oscarom do budúcnosti kvalitné podmienky, aby sa nemuseli neustále sťahovať, ako to bolo doteraz. K moderovaniu sa opäť vrátila Whoopy Goldbergová, no mám pocit, že Billy Crystal je len jeden. Ale poďme k jednotlivým kategóriám.
Najlepší pôvodný scenár mal podľa akademikov u nás neznámy žánrovo ťažko zaraditeľný nezávislý britský film GOSFORD PARK z prostredia ostrovného školstva. Porazil skvelú Améliu, Takú zvláštnu rodinku Owena Wilsona i geniálne Memento, tak dúfajme, že za to stojí, a že ho uvidíme čoskoro aj v našich kinách. Sošku za najlepší adaptovaný scenár získala ČISTÁ DUŠA, ktorá v tejto nabitej kategórii porazila Pána prsteňov: Spoločenstvo prsteňa (ďalej len LOTR), fantastického Shreka, Prízračný svet i drámu In the Bedroom/V spálni. Osobne by som tohto Oscara prial animovanému Shrekovi, no to by bola pre akademikov asi silná káva.
Cena za najlepšie vizuálne efekty sa ušla jednoznačne favorizovanému LOTRovi. Pri jeho kvalitách nemala ani taká silná konkurencia ako Pearl Harbor, či A.I. žiadnu šancu. Ďalšou nabitou kategóriou bol Najlepší zvuk, kde sa z víťazstva tešila vojnová dráma ČIERNY JASTRAB ZOSTRELENÝ a treba povedať, že pravdepodobne zaslúžene, hoci ani LOTR, Moulin Rouge a Pearl Harbor neboli bez šance. Oscara za najlepší strih zvukových efektov vyhral PEARL HARBOR, ktorý (tiež zaslúžene) porazil (inak skvelý film) Monsters, a.s.
Cenu za najlepší krátky animovaný film získal geniálny žartík z produkcie Pixaru (Toy Story, Monsters, a.s.) FOR THE BIRDS/VTÁKOVINA, ktorý sme mohli v kinách vidieť práve pred spomínanými Monsters. V novej kategórii najlepší animovaný film zvíťazil skvelý SHREK, no viem si predstaviť, že jeho náskok pred Monsters, a.s. bol len minimálny.
Oscara za hudbu získal podľa mňa celkom zaslúžene Howard Shore za LOTRa vo veľmi silnej konkurencii Johna Williamsa (2 nominácie), Jamesa Hornera a Randyho Newmana. Posledne menovaný sa nakoniec mohol po 16-ich nomináciách tešiť zo svojho prvého Oscara, keď ho získal aspoň za najlepšiu filmovú pieseň If I Didn’t Have You z animovaných MONSTERS, A.S., ktorú skvele zaspieval spolu s Johnom Goodmanom. Sting, Enya, Faith Hill a Paul McCartney tak vyšli naprázdno, čo bolo dosť prekvapivé.
Najlepšie masky asi nemohol získať nik iný, než LOTR, hoci aj maskéri Čistej duše a Moulin Rouge sa iste riadne zapotili. V kategórii kostýmov to parížsky kabaret Stredozemi dokonale vrátil a naprázdno vyšiel aj Harry Potter. Osobne by som asi uprednostnil LOTRa, no akademici mali iný názor. MOULIN ROUGE si odniesol ocenenie aj za najlepšiu výpravu (konkrétne manželka režiséra Luhrmana Catherine Martinová, takže budú mať doma aspoň jednu sošku). Uznávam, výprava Moulin Rouge bola skvelá, no nechápem, ako ju mohli členovia Akadémie uprednostniť pred neskutočnými svetmi Stredozeme. Pre mňa bol tento laureát jeden z najprekvapivejších. Harry Potter, Amélia a Gosford Park boli v tejto kategórii len do počtu.
Cenu za najlepšiu kameru získal LOTR, a hoci ani ostatní kandidáti neboli na zahodenie, predsa len Amélia, Jastrab, Moulin Rouge a Muž, ktorý tam nebol, nedosahovali kvalitu práce Andrewa Lesnieho. Cenu za najlepší strih dostal skvele zostrihaný ČIERNY JASTRAB ZOSTRELENÝ, hoci si trúfam povedať, že strhujúci Moulin Rouge nebol zostrihaný o nič horšie.
Veľmi prekvapivo sa skončil súboj v kategórii najlepší neanglicky hovorený film, keď akademici uprednostnili bosniansku KRAJINU NIKOHO pred favorizovanou francúzskou Améliou z Mortmartru. Favorit bratov Čechov Tmavomodrý svet skončil svoju púť pred finále (o slovenskej kinematografii radšej ani nepíšem).
Hlavne v 80-tych rokoch populárna JENNIFER CONNELLYová (ČISTÁ DUŠA) zaznamenala víťazstvom v kategórii herečiek vo vedľajšej úlohe svoj veľký comeback. V nemilosrdnom súboji porazila držiteľku Oscara Marisu Tomeiovú i tri skvelé britské herečky. Cenu za najlepšiu herečku v hlavnej úlohe získala vôbec po prvý raz černoška. Je ňou kráska HALLE BERRYová (Flinstonovci, X-Men, Swordfish), ktorá očarila akademikov vo vraj škandalóznom filme MONSTER’S BALL. Keď cenu preberala nepôsobila príliš prirodzene a ja osobne by som túto sošku prial radšej Reneé Zellwegerovej (Denník Bridget Jonesovej). Naprázdno však vyšla aj zrejme veľmi rozčarovaná favoritka Nicole Kidmanová a dve vynikajúce staršie dámy Sissy Spaceková a Judi Denchová.
Aj kategória najlepší herec vo vedľajšej úlohe sa skončilo veľmi prekvapivo. JIM BROADBENT (ktorého u nás poznáme predovšetkým ako majiteľa Moulin Rouge či otca Bridget Jonesovej) zvíťazil za svoj výkon v nezávislom filme IRIS nad oveľa známejšími Benom Kingsleym, sirom Ianom McKellenom, Jonom Voightom, či talentovaným Ethanom Hawkeom. Za najlepšieho herca v hlavnej úlohe vyhlásila Akadémia už druhý raz DENZELA WASHINGTONA. V TRAINING DAY podal skutočne veľký výkon, keď vôbec prvý raz stvárnil zápornú postavu tak dokonale, že väčšina ľudí, ktorí film sledovali so mnou, sa po 20-ich minútach filmu zhodla na tom, že... „To je ale kurva“. Smútiť musí Russell Crowe, ktorému ani dokonalý výkon v Čistej duši, na ktorom tento film stál, nepomohol k zopakovaniu oscarového triumfu. Mojím osobným favoritom bol však geniálny Sean Penn, na ktorého akosi Akadémia zabudla, zrejme preto, že sa v poslednej dobe venuje hlavne nezávislým projektom.
Najlepším režisérom sa stal RON HOWARD, ktorý podľa mňa režíroval už aj lepšie, než v ČISTEJ DUŠI. Oči pre plač zostali opäť neocenenému Ridleymu Scottovi (jemu by som sošku skutočne prial), klasikovi Robertovi Altmanovi, Peterovi Jacksonovi (ten však bude mať v nasledujúcich dvoch rokoch ďalšie dve šance) a prekvapivo nominovanému Davidovi Lynchovi, ktorého doteraz Akadémia dosť odmietala. Už pred ceremoniálom bolo jasné, že najlepším filmom bude takmer stopercentne jedne z trojice Moulin Rouge, LOTR, ČISTÁ DUŠA. Nakoniec sa ním podľa očakávania stal posledne menovaný. Proti Moulin Rouge (prvému muzikálu nominovanému od čias filmu All That Jazz) zrejme hovoril fakt, že Oscara málokedy získa film, ktorý nemá nominovaného režiséra a na LOTRovi asi akademikom najviac prekážal jeho žáner, ktorý často neoceňujú.
Cenu za celoživotnú humanitárnu činnosť získal režisér Arthur Hiller a cenu za celoživotné dielo prevzali stále mladícky pôsobiaci Robert Redford (bolo by zaujímavé dozvedieť sa údaj o počte jeho maskérov a ich spotrebe materiálu) a 75-ročný černošský herecký velikán Sidney Poitier. Celý tohtoročný ceremoniál bol výrazne černošsky ladený a hoci sme mali týždeň boja proti rasizmu, vadilo mi, že sa v zostrihu venovanom Poitierovej tvorbe predstavili výlučne černošskí umelci, hoci podľa mňa by im aj ktorýkoľvek rozumný beloch povedal, že Sidney je skvelý herec, ktorý kedysi zmenil hollywoodske pravidlá. Ako vravia naši bratia: „Holt“ - taká je Amerika.
Na záver ešte menšia zaujímavosť: za najlepšie oblečenú herečku večera vyhlásili nakoniec Juliu Robertsovú a za najhoršie oblečenú Gwyneth Paltrowovú. Tej však bolo vidieť bradavky a tak si aj „úchyláci“ prišli na svoje.