MFF BRATISLAVA: DEŇ PRVÝ |
MFF BRATISLAVA: DEŇ PRVÝ |
Brány štvrtého ročníka Medzinárodného filmového festivalu Bratislava sú od piatka 29. novembra otvorené všetkým fanúšikom a milovníkom celuloidového umenia. Festival slávnostne otvorili Minister kultúry SR Rudolf Chmel a prezident MFF Bratislava Milan Kňažko. Slávnostného otvorenia sa zúčastnila aj očakávaná francúzska herečka Julie Deply, ktorá na MFF Bratislava priletela z Paríža. Počas prvého dňa sa akreditovalo takmer 700 hostí, ktorí mali možnosť vzhliadnuť prvých 26 filmov. Priebeh akreditácii a predaja lístkov je zatiaľ bezproblémový. Časy projekcií sú "mimoriadne na festival" presné a filmové kópie vždy na svojich miestach. Najnavštevovanejším filmom sa prvý deň stal francúzsky hit Fantóm Paríža - Vidocq (152 divákov), ktorý bude mať 5. decembra aj slovenskú distribučnú premiéru. Spolu sa prvý deň predalo 1 442 lístkov.
Na festivaloch mi vždy trošku vadí veľká ponuka filmov, ktoré by som veľmi rád zhliadol, ale časovo to nie je možné. Keďže deň má len 24 hodín a programovanie filmov stojí na možnosti vidieť maximálne štyri snímky denne, predstavíme vám v našom denníku všetko, čo sme mali možnosť vidieť.
Mojím prvým filmom festivalu bol francúzsky romantický thriller Ľúbi ma, neľúbi ma uvádzaný v sekcii Premiéry. Druhý celovečerný film režisérky, herečky a scenáristky Laetitia Colombani rozpráva zaujímavý príbeh študentky Angelique (Audrey Tautou - známa ako Amélia z Montmartru) zaľúbenej do ženatého doktora. Snaží sa za každú cenu upútať jeho pozornosť a zabúda na to, že na lásku treba dvoch a nie jedného. Režisérka zjavne inšpirovaná schémou Shyamalanového Šiesteho zmysla ponúka nevšedný filmový zážitok, ktorý určite stojí za vašu pozornosť. Výborné herecké výkony a šikovný aj keď nie veľmi invenčný scenár tvoria premyslený celok so silnou pointou a vyvrcholením.
O 15:30 som sa vybral na snímku zo sekcie európskeho filmu, rakúske Nogo. Experimentálna dvojica Sabine Hiebler a Gerhard Ertl natočili akýsi triptych, ktorého stredom vesmíru je benzínová pumpa. Tri absolútne rozdielne dvojice ľudí prežívajúce svoje neopakovateľné osudy, sa aj vďaka životným postojom jednej z nich stretávajú v doslovne explozívnom závere. Tarantinovský štýl sa opäť pýta o slovo, ale nie vždy výsledok jeho mutácie stojí za to. Nogo má výbornú kameru a impulzívne herecké výkony. Horšie je na tom dejová štruktúra a žánrová schéma, ktorá má napriek nádychu experimentálnosti slabšie základy a očakávaná katarzia zostáva uzavretá kdesi o filme. Divák ostáva len divákom, nič viac mu film so solídnym potenciálom neponúka.
Počas slávnostného otváracieho ceromoniálu som sa vybral na druhý - divácky najúspešnejší film dňa Maska červenej smrti režiséra Rogera Cormana, ktorému je na MFF venovaná celá jedna sekcia. Skoro štyridsať rokov starý horor (autor sa sám priznáva k tomu, že ho asi trochu prefilozofoval a tak odbočil od pravej hororovej atmosféry), vyniká skvelým hereckým výkonom Vincenta Price a nádhernou prácou kamery Nicolasa Roega (451 Fahrenheita). Maska červenej smrti je piatou Cormanovou filmovou adaptáciou diela E.A. Poea. Výsledkom päť týždňovej Cormanovej snahy je na dnešnú dobu len veľmi málo hororový film, postavený skôr na motívoch Bergmanovej Siedmej pečate.
Lahôdkou prvého dňa sa pre mňa stala projekcia francúzskeho krimi-thrilleru Vidocq - Fantóm Paríža, ktorému sme sa už na Kineme venovali. Vidocq predstavuje unikátny filmový zážitok a to nielen vďaka svojmu technickému spracovaniu (postprodukcia trvala skoro rok), ale aj silou príbehu. Paríž, rok 1830. V meste vyčíňa maskovaný vrah, známy ako Alchymista. Po jeho stopách sa vydáva najúspešnejší francúzsky vyšetrovateľ, legendárny Francois Vidocq. V neľútostnom súboji je ale porazený a zdá sa, že zabijaka už nikto nemôže zastaviť. Vo Vidocqovom pátraní sa však rozhodne pokračovať mladík Etienne Boisset, spisovateľ, ktorý o detektívovi pôvodne pripravoval knihu. Na jeho púti temným parížskym podsvetím čaká mnoho smrtiacich nebezpečenstiev a tajomstvá, ktoré nemali byť nikdy odhalené.