MFF BRATISLAVA: DEŇ PIATY |
MFF BRATISLAVA: DEŇ PIATY |
Festival sa prehupol do svojej druhej polovice a záujem divákov stále narastá. Doposiaľ navštívilo MFF Bratislava 13 785 divákov a akreditovalo sa vyše deväťsto hostí. Do dnešného dňa sa premietalo spolu 199-krát. Z celovečerných projekcií boli najnavštevovanejšími novozélandský Dážď (313 divákov) britský Hotel (284) a francúzsky film 8 žien (277), ktorý je aj na reprízové premietanie beznádejne vypredaný.
Mexický film má na festivale mimoriadne pestré a kvalitné zastúpenie, a tak som pri výbere „ranného" filmu dlho neváhal. Oscarový favorit režiséra Carlosa Carrera Zločin otca Amara rozpráva dramatický príbeh svätokrádežnej lásky, ktorého hrdinovia zápasia vo víre vášne. Momentálne najkontroverznejší film súčasného Mexika, proti ktorému sa postavili aj katolícke autority, je jasným príkladom preceňovania filmového dieľa zapáchajúceho telenovelov a lacnou snahou o šokovanie. Vykonštruovaná dramatizácia deja neponúka nijak úchvatný, či podmanivý príbeh, ale skôr film na objednávku vytvorený za účelom zdiskreditovania katolíckej cirkvi. Umelé, priam až nezmyselné zauzľovania dejovej schémy (Amarove riskantné sexuálne stretnutia, vykrvácanie pri potrate) tomu jednoznačne nasvedčujú. Nie je všetko zlato čo sa bliští...
Na poriadnu dávku depresie som si pripravil pri ruskej snímke Šarkan debutujúceho režiséra Alexandra Muradova. Neutešený obraz Ruska zo začiatku deväťdesiatych rokov zobrazuje jeden deň zo života otca postihnutého syna. Hrozné životné podmienky dopĺňa flustrovaný otec svojou prácou - kata väzňov odsúdených na smrť. Všetko je výlučne smutné, temné a sklučujúco reálne, až na šarkana, ktorý si slobodne šantí v oblakoch. Silný príbeh dotváraný depresívnou vizuálnou stránkou patrí medzi vrcholy sekcie nezávislého kina.
Som odnikaľ znie názov rakúsko-nemecko-aglicko-slovenského dokumentárneho filmu, zameraného na príbuzných slávneho slováka Andyho Warhola, ktorí ešte žijú. Dokument o snoch a nádejách ľudí z dedinky Miková (150 obyvateľov) si berie na mušku aj Warholov legendárny výrok o pätnástich minútach slávy. Vtipný záznam reality si na festivalovej projekcii vyslúžil búrlivý aplauz (na MFF sa na moje prekvapenie skoro vôbec netlieska) spokojného publika. Raz darmo, keď sa človek smeje, je to stokrát viac, ako keď je zavalený tažkým umením.
Lola beži o život, Princezná a bojovník - viete čo spája tieto dva unikátne filmy? Áno, je to meno režiséra Toma Tykwera ktorého najnovší film Nebo, majú možnosť vidieť aj diváci bratislavského festivalu. Učiteľka angličtiny Phillipa, neschopná ďalej znášať predaj drog zabíjajúcich jej blízkych a vlastných žiakov, sa rozhodne po márnej komunikácii s políciou konať na vlastnú päsť. Zámer jej ale nevíde a miesto drogového magnáta nechtiac zabíja nevinných ľudí. Vo väzení nachádza spojenca, mladého policajta ktorý jej verí a na prvý pohľad sa bezhlavo zamiluje. Výborné herecké výkony Cate Blanchettovej a Giovanniho Ribisi vedené Tykwerovou dynamickou réžiou a scenárom Krzysztofa Kieslowského vytvárajú silný filmový zážitok.