MGM prosperovala hlavne vďaka producentovi Arthurovi Freedovi, ktorý od polovice štyridsiatych rokov muzikál doviedol až na hranicu jeho možností. V jeho produkcii vznikli slávne filmy
Stretneme sa v St. Louis (Meet Me in St. Louis, 1944),
Ziegfeld Follies (1946),
Veľkonočná paráda (Easter Parade, 1948),
Pirát (The Pirate, 1948),
V meste (On the Town, 1949),
Annie Get Your Gun (1950),
Američan v Paríži (An American in Paris, 1951),
Boat Show (1951),
Spievanie v daždi (Singing in the Rain, 1952) a
Gigi (1958). Na najznámejší muzikál Spievanie v daždi si Fred najal dvoch scenáristov, ktorí mali k hitom starým dvadsať rokov, vymyslieť dej. Spievanie v daždi je jedným z posledných úplne pôvodných filmových muzikálov. Spoločnosť 20th Century Fox spolupracovala s Richardom Rodgersom a Oscarom Hammersteinon II. -
Oklahoma! (1955),
Kráľ a ja (King and I, 1956),
Carousel (1956),
South Pacific (1958).
V polovici päťdesiatych rokov však nastúpila televízia a na splátky si ju kúpilo deväťdesiat percent Američanov. Filmové náklady sa nevracali a tak štúdiá siahli po osvedčených broadwayských divadelných muzikáloch, ktoré boli zaručeným úspechom. Nielen diváckym, ale aj oceňovaným Filmovou akadémiou.
Gigi (1958),
West Side Story (1961),
My Fair Lady (1964),
Zvuky hudby (The Sounds of Music, 1965) a
Oliver! (1968). Vyjadrovacie postupy divadelného muzikálu mali oveľa bližšie k vyjadrovacím prostriedkom filmu ako revue. Tieto postupy stáli na vypracovanom dramatickom príbehu, na hereckej akcii, atď. Muzikál sa rýchlo vyšpecifikoval na samostatný filmový žáner už koncom štyridsiatych a hlavne v päťdesiatych rokoch prežil obrovský rozkvet zameraný na, amerického diváka. Šesťdesiate roky priniesli návrat muzikálu do filmu. Či už ide o sfilmované verzie najúspešnejších divadelných muzikálov, alebo o pôvodné filmové muzikály. Na konci šesťdesiatych rokov sa vynikajúca Barbra Streisandová pokúsila o návrat muzikálu filmami
Funny Girl (1968) a
Hello, Dolly (1969), neskôr
Yentl (1983).
Režisér a choreograf Bob Fosse sa rozhodol ísť úplne inou cestou. Brilantné prevedenie divadelného muzikálu
Kabaret (Cabaret, 1972) a šou
All That Jazz (1979) patria k tomu najlepšiemu, čo moderný filmový muzikál dokázal divákom ponúknuť. Iným smerom sa pokúsil ísť režisér Jim Sharman hororovým muzikálom
The Rocky Horror Picture Show (1975), alebo Ken Russell rockovým muzikálom
Tommy (1975) so skupinou The Who, či Norman Jewison filmom
Jesus Christ Superstar (1973). Najväčší divácky úspech však zožali John Travolta a Olivia Newton-Johnová muzikálom
Pomáda (Grease, 1978).
Formanove
Vlasy (Hair, 1979), Parkerova
Sláva (Fame, 1980) a Attenboroughov
Chorus Line (1985) boli len ojedinelé úspešné pokusy vrátiť muzikál na výslnie. Po roku 1985 vznikli napríklad
Malý obchod hrôzy (The Little Shop of Horrors, 1986) alebo
The Phantom of the Opera (1990), ale nedočkali sa väčšieho diváckeho ani umeleckého ohlasu.
Alan Parker sa znovu pokúsil oživiť filmový muzikál. Písal sa rok 1996 a v kinách sa premietala Evita s Madonnou v hlavnej úlohe. Ani Madonne sa napodarilo prilákať davy divákov. O rok neskôr si žáner muzikál vyskúšal i Woody Allen. V jeho filme
Všetci hovoria: Milujem ťa (Everyone Says I Love You, 1997) tancovali a spievali Edward Norton, Alan Alda, Drew Barrymorová, Goldie Hawnová či Julia Robertsová a dokonca aj samotný Woody Allen. Spracovanie diela nedosiahlo úroveň muzikálov tridsiatych rokov.
Shakespearovský obdivovateľ Kenneth Branagh, neustále sa snažiaci o nové a nové stárnenie dramatikových textov, uviedol v roku 1999
Márnu lásky snahu (Love´s Labour´s Lost, 1999) ako muzikál. Využil šlágre Jerome Kerna, George Gerschwina a Coul Potrera, aby docielil podobnosť s tridsiatymi rokmi. Spojil tanec, spev a shakespearovský text. Film však balancuje medzi poctou a urážkou presne v strede a taký je aj jeho ohlas.
Trey Parker a Matt Stone na to išli z iného konca a ich filmový
South Park: Peklo na zemi (South Park: Bigger, Longer and Uncut, 1999) je vyvrcholením seriálu. Piesne skladajú spolu a že nie sú zlé, dokazuje aj nominácia na Oscara za jedinú pesničku, v ktorej sa nenadáva - Blame Canada. Na udeľovaní Oscarov ju spieval Robin Williams spolu so stočlenným zborom.
Rok 2000 zaznamenal jediný muzikál
Tanec v temnotách (Dancer in the Dark), ktorý sa úplne vymyká zo žánru. Ocitá sa na priesečníku muzikálu a malodrámy. Dánsky režisér Lars von Trier spolu s islandskou speváčkou Björk a francúzskou herečkou Catherine Deneuveovou, vytvorili príbeh pomaly slepnúcej ženy, ktorá sa v továrni snaží zarobiť peniaze na synovu operáciu očí. Muzikálové čísla vznikajú z jej predstáv okolitých zvukov v továrni, či idúceho vlaku. Záverečná pieseň nazvaná 107 steps (107 krokov) do kresla smrti je vyvrcholením pesimizmu a emocionálnej citlivosti zároveň. Texty piení napísal Lars von Trier, hudbu zložila Björk. Film vznikol v Dánsko-Francúzsko-Švédskej koprodukcii a na festivale v Cannes 2000 získal Zlatú palmu a Björk bola ocenená za ženský herecký výkon.
Za obnovenie žánru a jeho využitie v celkovej miere ďakujeme vizionárovi Baz Luhrmannovi a jeho modernému, výstrednému muzikálu Moulin Rouge (Moulin Rouge!, 2001), v ktorom spája populárnu hudbu s atmosférou parížskeho nočného podniku v rokoch 1899 - 1900. Režisér sa po úspechu filmu Rómeo a Júlia (William Shakespeare´s Romeo + Juliet) začal venovať tri roky starej myšlienka na film. Znovu spolupracoval s Craig Pearceom na filmovom scenári pestrého, rozmanitého a veľkolepého filmového muzikálu, odohrávajúceho sa na konci devätnásteho storočia. Dej je založený na orfeovskom mýte, inšpirovaný Pucciniho Bohémou a Dumasovou Dámou s kaméliami. Štedrý dizajn, pestrofarebné kostýmy a dynamické balenie s nespútanou fantáziou, hudobnými číslami a filmovými citáciami niektorí vychvaľovali, iní zatracovali kvôli jednoduchému príbehu. Pár sa ich pohoršovalo nad výkonom hviezd (Nicole Kidmanová, Ewan McGregor a Jim Broadbent spievali piesne vlastným hlasom), ale takmer všetci súhlasili s tým, že ak nič iné, Moulin Rouge pomohol oživiť skostnatelosť žánru. Vo filme Moulin Rouge Luhrman spojil oslnivé a pestré obdobie dizajnu a moderný populárny spev, aby vytvoril unikátny tragicko-komický filmový zážitok. Dej filmu by sa dal označiť za jednoduchý. Zakázaná láska je motívom až notoricky známym, ale u Luhrmanna v prípade Moulin Rouge nejde o to, ako dopadne príbeh (ten je známy od začiatku), ale o to, akým spôsobom bude prezentovaný. Film bol ocenený kritikou National Board, Zväzom Amerických producentov a tromi Zlatými Glóbusmi (najlepší film v kategórii muzikál/komédia, hudba Craiga Armstronga, najlepší ženský herecký výkon v hlavnej úlohe - Nicole Kidman). Z ôsmich nominácii na Oscara, vrátane najlepšieho filmu, získal dvoch. Za výpravu a kostýmy.
V tom istom roku prišiel John Camerom Mitchell s rockovým muzikálom, ktorý sa hral na Off-Broadwayi Hedwig & the Angry Inch (2001). Je o spevákovi, ktorý sníva o tom, že sa stane americkou senzáciou. Chlapec menom Hansel sa nechá preoperovať na ženu. Zakladá kapelu Angry Inch, s ňou prenasleduje populárneho speváka Tommyho Gnosisa, ktorému Hedwig pomohla k sláve. Hudbu zložil Stephen Trask. John Camerom Mitchel film režíroval, hral v ňom hlavnú postavu a je autorom libreta.
27. 12. 2002 bola v Amerike premiéra zatiaľ posledného filmového muzikálu Chicago. Je adaptáciou úspešného divadelného muzikálu hraného na Broadwayi. Hlavné úlohy vytvorili Renée Zellwegerová, Catherine Zeta-Jonesová a Richard Gere. Chicago vznikol v roku 1926 ako divadelná hra spracovaná na základe skutočnej udalosti, ktorá sa stala v Cook Country. Divadelné predstavenie sa rok po uvedení dočkalo filmového spracovania v nemom filme. V roku 1942 sa v úlohe Roxie zaskvela Ginger Rogersová. Film mal názov Roxie Hart, režíroval ho William Wellman. Na javisko sa Chicago vrátilo v roku 1975, kedy ho do muzikálovej podoby previedli Bob Fosse, John Kander a Fred Ebb. Predstavenie sa stalo jednou z broadwayských legiend a v roku 1996 sa v pôvodnej podobe triumfálne vrátilo na divadelné dosky. Bolo len otázkou času, kedy sa z divadelného muzikálu stane filmový. Práva na spracovanie vlastnila spoločnosť Miramax, ktorá sa dlhú dobu snažila nájsť vhodný kľúč k prerodu divadelného muzikálu na muzikál filmový. Réžiu ponúkli Bazovi Luhrmannovi, ktorý v tej dobe dokončil svoj debut Tanec v srdci. Luhrmann však túto ponuku neprijal. Odmietol aj Stanley Donen (Spievanie v daždi) a Miloš Forman (Vlasy), ktorý nemal záujem režírovať ďalší muzikál. Až režisér Sam Mendes odporučil šéfovi štúdia Miramax svojho kolegu, choreografa Roba Marshalla, pre ktorého bolo Chicago jeho filmovým debutom. Spolu so scenáristom Billom Condonom prišiel Marshall na myšlienku nahradiť vaudevillovský charakter predstavenia vytvorením dvoch paralelných svetov - reálneho a vysnívaného, v ktorom Roxie prežíva svoj život ako veľké hudobné sólo. Príbeh kabaretných speváčiek Roxie a Velmy, ktoré sú uväznené za úkladné vraždy, sa stal diváckym trhákom. Porota udeľujúca Zlatý Glóbus vyhlásila Chicago za najlepší film v kategórii komédia/muzikál. Glóbus získali protagonisti hlavných úloh Richard Gere a Renée Zellwegerová. Z trinástich nominácií na Oscara ich Chicago premenilo šesť: najlepší film roku 2002, najlepšia herečka vo vedľajšej úlohe, najlepšia hudba, strih, kostýmy a dekorácie. Oscara za najlepší film získal po tridsiatich piatich rokoch znovu muzikál.