Jurský svet predstavuje nostalgiou presiaknutú filmovú facku

Rovnako ako život, aj Hollywood si vždy nájde svoju cestu, dláždenú pokračovaniami. To neobchádza ani jeden z východiskových bodov CGI vo filmoch

pridal Lukáš Slovák 11.6.2015 o 17:30

Jurský svet predstavuje nostalgiou presiaknutú filmovú facku


Rovnako ako život, aj Hollywood si vždy nájde svoju cestu, dláždenú pokračovaniami. To neobchádza ani jeden z východiskových bodov CGI vo filmoch – Jurský park. Po štrnástich rokoch od poslednej návštevy fiktívnych tichomorských ostrovov sa Steven Spielberg vracia ku koreňom a oživuje jantárový sen Johna Hammonda. V producentskej pozícii si prizval k vytvoreniu Jurského sveta blokbasterového nováčika Colina Trevorrowa, ktorý sa zatiaľ stihol blysnúť len vďaka nezávislárčine Safety Not Guaranteed.

Sčasti ide takmer o nostalgický reštart dino-série. Jurský svet stavia scenáristické základy na pôvodnom Spielbergovom filme. Park je tentokrát už plne fungujúci mechanizmus zábavnej atrakcie, v ktorej sa skrátka niečo pokašle. Dynamika dobre namasteného stroja z ozubených koliesok je naštrbená tlakom trhu. Ekonomický pokles rozhodne o tom, že treba novú atrakciu. Revitalizovanie známymi jaštremi je predpotopné, pristupuje sa teda na klonovanie. Viac strachu, viac zubov. Z nového Indominusa rexa budú na prášky aj dospelí. Potvora sa však ukáže ako riadne vychcaná a zostáva už len povestné „Run!“.

Film sa dá ľahko rozdeliť na dve časti – informačná kecačka a survival akcia. Spočiatku musíme pretrpieť siahodlhé predstavovanie postáv a prostredia, čo ale presne súhlasí s revitalizáciou. Park je predsa iný ako kedysi, má nové štruktúry (aj majetkové pomery) a nejde o predstavenie samotných dinosaurov, ale o jeho fungovanie a zážitky samotných návštevníkov. Doba pokročila a sňou aj samotné chápanie tematického parku, ktorý je teraz zabehnutou realitou, nie iba snom v plienkach.

KINEMAVIDEO3380.

Technologický pokrok a rôzne vychytávky je vidno na každom kroku, či už ide o holografických dinosaurov vo vstupnej hale, gyroskopické prehliadkové vozidlá alebo riadiace centrum s tuctami monitorov, kontrolných panelov a kockatých hláv s tričkami z eBay. Taktiež máme možnosť vidieť výborne fungujúce odkazy na pôvodný Jurský park (staré autá, riadiace centrum, „atramentového“ jaštera). Pozornosť diváka je teda stále udržiavaná a neustále sa niečo zaujímavé buď dozvieme alebo vidíme prostredníctvom akcie.

V prvej polovici filmu tak dostávame riadnu informačnú paľbu z útrob fungovania parku v kombinácii s externým dianím a tešivými návštevníkmi. Chápem, že to môže niekoho prinútiť k pravidelnej kontrole hodiniek, ale netreba sa nechať odradiť, pretože na scénu vstupuje aj nový druh naklonovaného dinosaura, ktorý znamená devastačnú hrozbu. Je nepredvídateľný a postupne si uvedomuje svoju pozíciu alfa samca v celom parku. Jeho vyčínanie a zabíjanie pre zábavu je nám predostierané v pekných červených farbách a nekompromisných dead-endoch pre niektoré postavy. Navyše je jeho celistvosť odhaľovaná postupne a pohybuje sa tak po parku a plátne pod rúškom tajomstva (Cloverfield, bejby).

Ostrovná mapa je však plná aj iných dôležitých postáv, medzi ktoré samozrejme patria aj ľudia. Majiteľ parku Masrani zosobňuje Hammondovské ideály pričom ide aj o alegóriu na indické investičné maniere. Owen (Chris Pratt) ako neohrozený cvičiteľ raptorov Indyho typu vytvára romanticko-dobrodružnú dvojicu s ohnivou marketingovou riaditeľkou parku Claire (Bryce Dallas Howard). Owenov vzťah k dinosaurom je výsostne intímny, Claire neutrálny, zatiaľ čo záporák Hoskins (Vincent D‘Onofrio) ich berie ako majetok, ba dokonca ako vojnovú zbraň budúcnosti.

Primárne podtrhuje Jurský svet jeden zásadný fakt. Toto štvorfilmové divadielko malo vždy dve hlavné postavičky, z ktorých jedna loví v skupinke – Tyrannosaurusa rexa a Raptorov. Dejová línia Rexa, ak to vlastne môžeme nazvať ako líniu, dokonca pripomína posledné vyčínanie Godzilly. Nechcem spoilerovať, takže pochopíte až v kine. Ich vzájomná súhra na plátne je umocnená záverečnou megabitkou, ktorá je doslova strhujúca a kope do zadku všetky iné CGI monster búchačky posledných rokov.

Vyčítať významné dejové zvraty (okrem záveru) vie už z traileru každý druhý divák. Klasické žánrové trópy, sem-tam dialóg z druhej cenovej a klišé prvky (napríklad romantický bozk) sú tiež pravdepodobné. Avšak veľká devízia – všetko sa to vyskytuje menšej miere, niečo je dokonca aj sparodované. No zamrzí nelogické zmiznutie niektorých postáv z plátna (černoch Barry) alebo obzvlášť krutý osud iných, v zásade nepodstatných (asistentka Zara).

Navzdory malým prešľapom predstavuje Jurský svet nostalgiou presiaknutú a príjemnú filmovú facku s polovičnou silou tej od Mad Maxa. Poprosím viac takých, v tomto smere sa nechám rád mlátiť ☺

Hodnotenie: 8/10

 

Jurassic World (USA, 2015, 124 min.)
Réžia: Colin Trevorrow. Scenár: Rick Jaffa, Amanda Silver, Derek Connolly, Colin Trevorrow. Hrajú: Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, Ty Simpkins





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.