17 DIEVČAT MÔŽE MAŤ 17 TISÍC DÔVODOV OTEHOTNIEŤ |
17 DIEVČAT MÔŽE MAŤ 17 TISÍC DÔVODOV OTEHOTNIEŤ |
Film 17 dievčat mohli slovenskí diváci vidieť už v roku 2011 počas Medzinárodného filmového festivalu v Bratislave, kde bol nominovaný na hlavnú cenu Grand Prix. Jeho príbeh bol voľne inšpirovaný škandálom na škole v americkom Gloucesteri, kedy v krátkom čase otehotnelo naraz niekoľko študentiek. Režisérska dvojica sestier Coulinových pre portál Kinema.sk odhalila niekoľko zámerov, ktoré ich k tomu mohli viesť.
Navštívili ste školu v Gloucestri?
Delphine: Nie. Nechceli sme príliš poznať realitu a zachovať si tak odstup napríklad aj od Ameriky, kde školský život prebieha rozdielne – umožnilo nám to tiež vytvoriť vlastný príbeh. So sestrou sme si rozdelili prácu. Muriel spracovala rešerš na základe skutočných udalostí, ja som nečítala nič.
Muriel: Študovala som veľa internetových zdrojov - všetko, čo sa dalo. Išlo však o americký príbeh, v spôsobe života a tak sme do scenára prebrali málo.
Čo si myslíte o rozhodnutí vašich hrdiniek, aby spontánne otehotneli? Pretože som vo filme nenašiel žiadny názor zo strany tvorcov.
Muriel: Keď sme o tom čítali prvý raz, tak sme to považovali za šialenstvo. Potom sme si však uvedomili, že ich konanie môže mať niekoľko zaujímavých motívov, fascinoval nás entuziazmus, mladícka snaha niečo zmeniť. Chceli byť spolu, vytvoriť komunitu – a to som osobne dokázala pochopiť. Je moderné hľadať riešenia problémov v rámci skupiny. Ich rozhodnutie by som síce nazvala šialenstvom, ale s rozumným dôvodom.
Delphine: Zámerne sme neponúkli jednoznačné vysvetlenie.
V scéne učiteľskej porady sú ich zámery objektom diskusie. Vysvetlenia možno nájsť tam.
Delphine: To je pravda, avšak sa nedohodnú na jednom konkrétnom. Oni iba hádajú. Pre každé mladé dievča existuje tisíc dôvodov, prečo by chcelo otehotnieť, vychovávať dieťa. Keďže ich vo filme máme 17, tak možno nájsť 17 tisíc vysvetlení. Tínedžera sa nedá dokonale pochopiť.
Pre mňa bol ten film príbehom mladosti a revolty.
Delphine: Áno, rovnako je tam prítomný aj zmysel pre totalitu, akú mladí pociťujú. Buď všetko, alebo nič. Vidia svet ako obrovský, plný príležitostí.
Je zámerom vášho filmu byť edukačným?
Delphine: Nie, zaujímala nás adolescencia, utópia.
Použili ste tiež problematiku vojny. Prečo?
Delphine: Hovoríte o bratovi jednej z hlavných hrdiniek. Chceli sme ukázať podobnosť medzi súrodencami a ich prežívaním – spoločnú chuť zmeniť svet rýchlo, okamžite. Pre chlapca je najjednoduchším riešením, ako to dosiahnuť, vstúpiť do armády. Zaujímavé to bolo aj z hľadiska, že jeden si vyberie život, druhý smrť avšak z rovnakého zámeru.
Je vo vašom filme prítomný feminizmus?
Delphine: Áno. Je to však rozdielne ako feministické filmy zo sedemdesiatych rokoch. Svet sa odvtedy zmenil, niektoré bitky sa vyhrali, iné nie.