COLLATERAL |
COLLATERAL |
Kvalitný, ambiciózny thriller nie je v dnešných dňoch žiadna samozrejmosť. Je preto potešujúce, že sa do našich kín dostáva dielo, ktoré má aj iné silné stránky než len kasovú príťažlivosť Toma Cruisea...
Noci taxikára Maxa sú jedna ako druhá - krúži si vysvietenými ulicami L.A. s viac či menej zaujímavými zákazníkmi na zadnom sedadle. Raz však vezme do auta elegantného chlapíka v šedom obleku, ktorý sa predstaví ako Vincent a ponúkne mu veľmi dobrú sadzbu za okružnú jazdu cez niekoľko vopred daných miest. Hneď na prvom z nich však nastane problém - na Maxov taxík dopadne mŕtvola a vysvitne, že štedrý pasažier v tom má tak trochu prsty. Vincent ho následne so zbraňou v ruke "prehovorí" na podstatne tesnejšiu spoluprácu...
Na svoj žáner má Collateral pomerne výraznú atmosféru a vôbec prácu s detailom. Hneď úvodná sekvencia je veľmi sugestívna a kombinácia vnímavej kamery, prepracovanej zvukovej kulisy a šikovne voleného soundtracku sa tiahne celým filmom. Formálna stránka je však riešená citlivo a našťastie sa režisér Michael Mann nepokúšal o rôzne experimenty (á la epileptický kameraman v Bournovom mýte), ktoré by mohli rušiť príbeh.
A propos, príbeh. Azda v každom thrilleri sa dajú nájsť rôzne nezrovnalosti či nelogické správanie postáv. Zvyčajne sa dá veľa vysvetliť vyšinutosťou hlavného zloducha alebo rôznymi vonkajšími okolnosťami. Scenárista Stuart Beattie si však pred seba postavil náročnú úlohu vykresliť oboch hlavných aktérov ako reálnych ľudí s vlastným uvažovaním aj vlastnými chybami. Film preto obsahuje niekoľko "spoznávacích" scén, ktoré v inak vysoko nasadenom akčnom tempe pôsobia trochu hlucho, hoci je očividné, že sa ich režisér aj herci snažili spracovať čo najlepšie. Navyše v konaní postáv aj tak ostávajú biele, nevysvetlené miesta - najmä u Maxa, ktorého psychický stav prechádza akýmsi veľmi kľukatým vývojom namiesto postupnej gradácie.
Nezrovnalosti v konaní postáv si však uvedomíte až ex-post, pretože každá scéna vytvára nové a nové napätie a posúva dej svižne vpred. Tempo a spád je pre Collateral silnou devízou, ktorá spomenuté nedostatky takmer úplne zakrýva. Vincent má jednoducho splniť svoj "zmluvný záväzok" a tvárou v tvár čoraz horším pracovným podmienkam stráca čoraz viac zo svojej bohorovnej ležérnosti. Je zaujímavé sledovať, aké ďalšie prekážky sa mu dostanú do cesty a čo s nimi spraví. Z pohľadu postavy Maxa je veľkou škodou, že trailer na tento film prezradil niektoré dosť podstatné fakty - bez nich by bol dej ešte o čosi napínavejší.
Herecké spracovanie hlavných postáv je na vysokej úrovni - Cruisovi (hrá Vincenta) šediny aj záporná postava dokonale sedia a Jamie Foxx so svojou komplikovanou postavou Maxa robí, čo môže. V každej jednotlivej scéne (až na rozhovor s drogovým dílerom) pôsobí absolútne vierohodne - len, ako som už písal, jeho scény spolu nevytvárajú celkom zmysluplný portrét. Z vedľajších postáv ma upútala Jada Pinkett-Smith v úlohe prokurátorky a Mark Ruffalo ako detektív LAPD (mimochodom, tvorcovia si neodpustili to hrozné klišé o rivalite medzi miestnou políciou a FBI, no ale čo už).
Bol som voči snímke Collateral mierne skeptický a musím povedať, že som príjemne prekvapený. Po značnom sklamaní v podobe Bournovho mýtu predsa len tohtoročná jeseň priniesla thriller hodný tohto mena, pretože napriek chybám ma Collateral dokonale vtiahol do deja a aj keď bol koniec od začiatku jasný, vôbec som sa pri jeho sledovaní nenudil. Priaznivcom žánru sa dá len odporučiť.
Collateral (USA, 2004, 119 min.)
Réžia: Michael Mann. Scenár: Stuart Beattie. Kamera: Dion Beebe, Paul Cameron. Hudba: James Newton Howard. Hrajú: Tom Cruise, Jamie Foxx, Jada Pinkett Smith, Mark Ruffalo, Peter Berg, Bruce McGill, Irma P. Hall, Javier Bardem