POLÁRNY EXPRES |
POLÁRNY EXPRES |
Má proporcie ohromnej mašiny a rúti sa zasneženou planinou na Severný pól i do nostalgických detských čias. A na jeho konci vás čaká životné zistenie, že...
V tú noc všetci na svete tíško ležíme v posteliach a zdieľame rozmanité pocity. Vonku padajú snehové vločky na čerstvo zloženého snehuliaka alebo na večne šmykľavý chodníček k dverám nášho domu, či vchodu (teda pokiaľ nežijete v Kalifornii či v Austrálii, kde na vás sniežik bielučký nečaká). Tuho spíme, driememe alebo len pozeráme na plafón a vychutnávame si tú pokojnú atmosféru. V ďalekej Amerike za oceánom, sú všetci napätí. Darčeky na nich čakajú až ráno, či už vo forme narvaných ponožiek alebo pestrofarebných škatúľ pod mohutnou jedličkou. Deti sa snažia mĺkvo spať a sem-tam vrhnú očko na rodinný krb, vianočný stromček či misku s koláčikmi a pohárom mlieka. Nie, ešte tu nebol! Ale určite príde, hoci je otázne, ako dokáže zvládnuť celý svet za jedinú noc... Kto? Ten-kto-nemôže-byť-menovaný? Nie, ten-v-ktorého-treba-veriť! Santa Claus!
"Vždy som veril," tvrdí rozprávač počuteľne v jeseni svojho života, "a pred mnohými rokmi som na Štedrý deň ticho ležal v posteli." Aj on letmo sledoval, či už prišiel Santa alebo sa mu už radšej oplatí ísť spať a prebudiť sa na druhé ráno z vianočnej letargie do skutočnosti, že darčeky už nerozdáva bradatý pán v červenej róbe. Lenže v tú noc začal radiátor pískať ako varná konvica a ticho štedrovečernej noci preťali ťažkotonážne zvuky a rachot prichádzajúceho kolosu. Jeho izbu zalialo svetlo a pred dverami domčeku zastavil obrovský vlak. Jeho bočné strany lemoval nápis Polárny expres a z jedného vozňa na neho mával sprievodca slovami: "Tak čo, ideš?", "A kam? ", "No predsa na Severný pól! Toto je Polárny expres!". Hamletovskú otázku ísť či neísť vyrieši chlapec pár sekúnd po odchode vlaku, a tak musí do neho naskočiť priamo za chodu (deti, toto v skutočnosti radšej neskúšajte!). Do Polárneho expresu treba nalodiť ešte zopár pasažierov a potom sa už vydať cestou-necestou naprieč dobrodružstvom na Severný pól, kde je už o päť minút dvanásť a vianočná atmosféra vrcholí...
Čo už viete o filme Polárny expres? Že jeho dej sľubuje zaujímavú road-movie na ďaleký sever. Že ho dalo dokopy osvedčené duo Tom Hanks-Robert Zemeckis. A že to má byť dobrodružný film natočený sofistikovanou digitálnou technológiou za ťažkých 160 miliónov dolárov. Prípadne, že predlohou filmu bola knižka Chrisa Van Allsburga. To sú slušné predikáty, ktoré vyúsťujú do zaujímavého diela, ktoré vám môže zobrať dych, stačí, ak budete veriť...
Polárny expres sa dá jedným slovným spojením označiť za magický film. Robert Zemeckis a Tom Hanks sa rozhodli naplno ctiť pôvodnú knihu amerického spisovateľa, a tak ignorovali technológie klasickej alebo počítačovej animácie a dokonca vynechali aj tradičné nakrúcanie v reálnych alebo postavených ateliéroch. Tak prečo stál film celých 160 miliónov dolárov? Zemeckis sa totiž rozhodol použiť počítačom vytvorené pozadia a animáciu filmu, ale stoj čo stoj trval na použití reálnych hercov. A tak sa dostala ku slovu posledná verzia motion capturingu a každý naverbovaný herec si svoj part skutočne odohral. Jednoducho ho navliekli do špeciálneho odevu a na ten prilepili stovky senzorov za ťažké doláre. Každý pohyb tak má svoju predlohu v reálnom pohybe herca a preto sa protagonisti tohto expresu správajú a hýbu inak ako postavičky v iných filmoch. Aký je výsledný produkt? Nutno podotknúť, že zvláštny, najmä v prípade pohybov hercov. Rozhodne na plátne neuvidíte stopercentne reálny pohyb ako v hraných filmoch (na druhej strane to nebol ani úmysel tvorcov). Miestami môže pôsobiť aj rušivo, najmä keď sa budete snažiť vsugerovať si myšlienku, že perfektná hollywoodská animácia jednoducho nemôže vyzerať takto. Nie, pohyb a výzor "hercov" je výsledkom špecifického snaženia animátorov a tomu sa treba prispôsobiť, bez ohľadu na pevné poučky reálneho herectva či podobný produkt Final Fantasy. A grafika amerického predmestia, mestečka na Severnom póle alebo rozprávkovými reáliami alias železničnou traťou Polárneho expresu je oku-lahodná, nehovoriac už o obľúbenom efekte kamery za predmetom alebo pod zemou...
Ako zapadajú do magického a netradične vytváraného dobrodružstva samotní herci? Resp. je vôbec vo filme cítiť prítomnosť Toma Hanksa alebo Michaela Jetera? Určite áno, pretože rečičky o motion capturingu či tzv. senzorickom herectve tentokrát nie sú iba kyprou pôdou pre PR oddelenia, ale skutočným zážitkom. Keď vystúpi z vlaku sprievodca v podaní Toma Hanksa, napriek jeho čiapke vidíte akoby jeho skutočnú tvár a v momente, keď otvorí ústa a ozve sa svojím klasickým hlasom, o podobnosti niet pochýb. A to už nehovoríme o pohybe všetkých jeho postáv vo filme (strihol si ich mimochodom šesť). V prípade Michaela Jetera ide skôr o typickú vedľajšiu (dvoj)úlohu a určite by sme si ho radšej zapadali in memoriam v inom filme...
A ako sa podarilo prekonvertovať na plátno mágiu Chrisa van Allsburga? Povedal by som, že prekvapivo dobre, hoci tvorcov čakala neľahká úloha natiahnuť stopáž na 100 minút a vychádzať iba z tenučkej publikácie. A tak si vypomohli rozličným spôsobom a scenár očividne rozdelili na dve časti. Prvá predstavuje sľubovanú road-movie z domova jedného pasažiera na Severný pol a ponúkla grafikom tvorbu rôznych eskapád - vlak sa rúti vpred a hrdinovia zažívajú neuveriteľné anekdoty spojené s cestou - naháňačku cestovného lístka, lyžovanie na streche, kolotočovú jazdu dolu kopcom alebo dychberúcu jazdu na praskajúcom zamrznutom jazere (ktorá necháva pozdravovať Kráľa Artuša exemplárnou deštrukciou jazera v tuhom stave). Potom sa dostaneme na Severný pól a čaká nás putovanie jeho interiérmi a obdivovanie celého systému tvorby darčekov a života škriatkov. A napokon príde aj Santa Claus, aby odovzdal prvý darček týchto Vianoc.
V prípade žánrológie Polárneho expresu môžeme nenápadne siahnuť po klasických typoch detského či animovaného filmu, oveľa radšej by som však použil spojenie dobrodružná melodráma, ktoré príkladne odráža dvojsečnosť filmu. Zatiaľ čo prvých štyridsaťpäť minút cestujeme na Severný pól a zažívame rôzne adrenalínové kúsky, zvyšná polovica filmu sa nás snaží čo najvrúcnejšie dojať. V tom momente si uvedomíte, že z ansámblu tvorcov vyčnieva najmä režisér Robert Zemeckis, ktorý sa vie pohrať s citmi divákov skutočne znamenite a aj tentokrát si dal záležať. Kto chce akciu, dostane ju, ale na konci sa musí nechať uniesť sviatočnou atmosférou a konečne veriť. A kto sa chce unášať na magickom plátne krásnym pocitom z prichádzajúcich sviatkov, tomu stačí vydržať a objaví stopercentné kúzlo Vianoc približne po hodine filmu a ešte stihne aj vyroniť slzu šťastia nad niečím takým krásnym, ako sú decembrové sviatky. A to všetko lemuje krásna orchestrálna hudba Alana Silvestriho alebo nejedno spevácke sólo Toma Hanksa...
Ak chcete, môžete namietať, že Polárny expres nemá najkrajšiu animáciu vo filmovej histórii a ani jeho dej nie je rovnomerne rozložený na takmer 100-minútovú dĺžku. Ale v poslednej tretine filmu som si povedal, že na také predsudky rozhodne kašlem a v predvianočnom zhone sa chcem nechať unášať hrejivým pocitom niekde na Severnom póle a byť svedkom toho, ako Santa Claus odovzdá prvý dar. Ako geniálne zahraný sprievodca Tom Hanks začne deťom cvakať lístky tak, že im zanechá na ploche jedno slovo, ktorým by sa mali riadiť celý život. Ako sa vrátia všetky deti domov a náš hrdina dostane nezabudnuteľný dar. A ako bude nostalgicky veriť aj v starobe na to, že zázraky existujú, hoci žijeme v racionálnom svete.
Polárny expres je rozmanitý film, z ktorého si môže každý odniesť niečo iné. Niekomu postačí ako 100-minútová jazda a la lunaparková atrakcia. Iní sa budú dojímať na Severnom póle a vrátia sa do detských čias a budú tipovať, ktoré dieťa by mohlo dostať vianočný darček ako prvé na svete (a prečo by to nemohli byť eventuálne aj oni, keď urazili takú dlhú cestu). A osobne som si ako človek nemajúci Vianoce príliš v láske, niekedy v osemdesiatej minúte uvedomil, že to môžu byť po dlhých deviatich rokoch opäť tie krásne sviatky v roku. Zatiaľ sa to nepodarilo žiadnemu inému filmu. A už teraz sa teším, ako zaradím Polárny expres do svojej trojice povinných vianočných filmov, ktoré budem jedného dňa púšťať svojej rodine. Budem sledovať seba ako Grincha, ktorý nenávidel Vianoce a precitol. Lásku nebeskú s manželkou, pretože bez nej by som nič nemal. A Polárny expres so svojimi ratolesťami, aby som sa na jeden a pol hodiny ocitol opäť v tom magickom svete a znovu si nostalgicky pripomínal, ako som začal veriť vo sviatky vianočné ako hrdina tohto filmu... Na jeden hollywoodsky trhák to rozhodne nie je málo...
PS - Hodnotenie spustím na kompromisných 8/10, hoci stopercentne vianočná atmosféra sa dá krájať po obrovských krajcoch. No zatiaľ čo niektorí si budú pochutnávať a nikdy nebudú mať dosť, iným bude stačiť jedno sústo alebo prestanú žuť po prvom hlte. Je to celkom možné... A vy, ktorí nechcete putovať a nostalgicky snívať pokojne choďte na 7/10 alebo dokonca až 6/10, pretože tento film bude pre vás iba dejovo-riedkou, popcornovou jazdou. Holt, každý z nás je iný...
The Polar Express (USA, 2004, 99 min.)
Réžia: Robert Zemeckis. Scenár: Robert Zemeckis, William Broyles Jr. Kamera: Don Burgess, Robert Presley. Hudba: Glen Ballard, Alan Silvestri. Hrajú: Tom Hanks, Leslie Harter Zemeckis, Eddie Deezen, Nona M. Gaye, Peter Scolari, Brendan King