MATCH POINT - HRA OSUDU

MATCH POINT - HRA OSUDU

9.0

Filmová recenzia



Newyorčan Woody Allen vo svojom novom filme opustil svoje milované rodné mesto a vydal sa na návštevu do Londýna. Aj toto je jedna z „noviniek“, ktoré sa spomínajú v súvislosti s Allenovým počinom. Domnievam sa, že nemá zmysel dokazovať, čím sa Match Point líši od predchádzajúcej režisérovej filmografie. Divák, ktorý ju pozná, si rozdiely (ale aj podobnosti) nepochybne všimne, a divákovi, ktorý sa s ňou dosiaľ neoboznámil, to bude aj tak jedno. Preto sa radšej prizrime filmu bližšie na zúbok.
 
Chris Wilton (Jonathan Rhys Meyers) je mladý tenista, začínajúci svoje pôsobenie v jednom z londýnskych tenisových klubov na poste trénera. Pôvodom Ír tak dostáva šancu postúpiť na (nielen) finančnom rebríčku o niekoľko priečok vyššie. Nefinančná stránka jeho postupu dostáva nový rozmer v momente, keď dostane za žiaka Toma Hewetta, synáčika z bohatej rodiny. Chris sa s ním spriatelí, Tom ho predstaví rodine a, čo je v istom zmysle najdôležitejšie, sestre Chloe (Emily Mortimer). Tá sa do Chrisa zamiluje a vďaka postaveniu jej otca sa Chrisovi ponúkajú nové možnosti. Všetko by bolo celkom ideálne, keby Tomova snúbenica Nola (Scarlett Johansson) nebola tak fatálne príťažlivá a sexi...

Match Point - Hra osudu Match Point - Hra osudu Match Point - Hra osudu

Rámec príbehu je na jednej strane tvorený zdanlivo triviálnou tenisovou metaforou (objavujúcou sa v úvode filmu hneď duplicitne – verbálne aj vizuálne), zdôrazňujúcou význam šťastia v ľudskom živote. Prirovnanie tenisového match pointu sa môže zdať skutočne vyprázdnené a môže indikovať akúsi manieru zo strany svojho autora, no keď sa opätovne objaví, tieto obavy sa rozplynú, ako povestná hmla nad britskými ostrovmi. Allen totiž svoj príbeh konštruuje so skutočnou bravúrou. Historka o mladíkovi šplhajúcom nahor je zdanlivým klišé, no pod Allenovým vedením je skutočne zaujímavá.

Dôležitú úlohu tu zohráva žánrový rámec. V prípade Match Pointu totiž nejde o žánrový guláš, aké nám naša filmová distribúcia servíruje čoraz častejšie. Allen nepreberá postupy jednotlivých žánrov, naopak, neupína sa k žiadnemu z nich. Jeho film nie je ani melodrámou, ani detektívkou, ako by sa mohlo zdať. Žánrová bezpríznakovosť umožňuje Allenovi rozpovedať príbeh po svojom. Režisér v tomto prípade neparoduje, zachováva si celkom vážnu, miestami poriadne cynickú tvár až do záverečných titulkov. Chris v úvode deklaruje, že radšej bude šťastný ako dobrý, pričom si Allen túto polohu zrejme poriadne užíva.  A čo je minimálne rovnako dôležité, užívať si môže aj divák.

Ak si myslíte, že prostredie britskej hornej triedy a jej problémy sú vám na míle vzdialené a vôbec vás nezaujímajú, ani tak by ste nemali nad Match Pointom predčasne lámať palicu. Je pravda, že vo vykreslení prostredia, v ktorom sa postavy pohybujú, je Allen precízny. Tenisové kluby, pravidelné návštevy opery, divadla, galérie a kina (v podstate všetkých dostupných kultúrnych inštitúcií), víkendové lovy v blízkosti rodinného sídla, to všetko k tejto spoločenskej vrstve patrí a Allen to vykresľuje mimoriadne efektívne. Ide však iba o pozadie, na ktorom sa odohrávajú problémy nie bytostne spojené so špecifickým spoločenským postavením.   

Match Point - Hra osudu Match Point - Hra osudu Match Point - Hra osudu

O kvalitách dialógov sa v prípade Allena vari ani nemá zmysel veľmi rozpisovať. Match Point ponúka brilantný slovný tenis medzi postavami, dialógy sú detailne vyšperkované, no napriek tomu pôsobia celkom prirodzene. Dôležité pritom niekedy nie sú ich pointy, ako skôr jednotlivé repliky. Za všetky spomeniem rozhovor Chrisa a jeho (teraz už) manželky Chloe o tom, ako budú tráviť večer. Ich výmeny sú naozaj skvelé a hoci pointa nie je nijako špeciálna, ide o pomerne vtipnú scénu v inak nie príliš vtipnom filme.

Pochváliť treba aj vynikajúci casting filmu. Obaja mladí herci v hlavných úlohách – Jonathan-Rhys Meyers a Scarlett Johansson zvládli svoje úlohy na výbornú. Postavám dodali potrebnú dávku plastickosti a vybavili ich dostatočnou atraktivitou pre publikum. Vedľajšie úlohy, obsadené v našich končinách pomerne neznámymi hercami (snáď s výnimkou Briana Coxa), boli rovnako šťastnou voľbou. Dá sa povedať, že každý člen hereckého ansámblu pôsobí, že je presne tam, kde má byť.
 
Čo dodať na záver? Na nového Allena sa rozhodne oplatí zájsť. Netreba však čakať komédiu podobnú jeho filmom z posledného obdobia. Treba byť k filmu otvorený a on sa odplatí vrchovatou mierou. Ponúkne jednoduchý, no zaujímavo spracovaný príbeh, brilantné dialógy a kvalitné herectvo. A to rozhodne nie je málo.


Match Point (VB/USA/Luxembursko, 2005, 124 min.)
Réžia: Woody Allen. Scenár: Woody Allen. Kamera: Remi Adefarasin. Hudba: rôzne operné árie. Hrajú: Jonathan Rhys Meyers, Scarlett Johansson, Emily Mortimer, Matthew Goode, Brian Cox, Ewen Bremner, Alexander Armstrong, Paul Kaye, Penelope Wilton


autor Michal Michalovič 6.7.2006
Kinema
9.0
Diváci
9.1
Ohodnotiť

Žner: Krimi/Dráma
Minutáž˝: 124 min
Krajina: UK
Rok výroby: 2005
Homepage www

Premiéra: 20.1. 2006
Premiéra SK: 6.7.2006
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
9.1
Ohodnotiť

Žáner: Krimi/Dráma
Minutáż˝: 124 min
Krajina: UK
Rok výroby: 2005
Homepage www

Premiéra: 20.1. 2006
Premiéra SK: 6.7.2006
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|LÓVE 2
4
hodnotenie 4/10
|PREZIDENTKA
1
hodnotenie 8/10
|GLADIÁTOR II
2
hodnotenie 6/10
|ANORA
2
hodnotenie 9/10
|TATAMI
0
hodnotenie 9/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|VENOM: POSLEDNÝ TANEC
1
hodnotenie 6/10
|TEÓRIA VŠETKÉHO
0
hodnotenie 7/10
|BAMBI
0
hodnotenie 6/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.