MICHAEL CLAYTON |
MICHAEL CLAYTON |
Ďalší oscarový kandidát na najlepší film prišiel do slovenských kín. Drám z právnického prostredia sme videli už niekoľko, dokonca aj dobrých (Firma, Prípad Pelikán, Vyvolávač dažďa). Nebojte sa toho. Prvotina režiséra Tonyho Gilroya (scenáre k trilógii Bourne) sa vydáva trochu po inej stope, ako je divák zvyknutý. Omnoho viac je v centre pozornosti osobnosť a osoba právnika, než právnické kľučky.
Michael Clayton (George Clooney) nie je typický právnik. Vo veľkej firme zastupujúcej ešte väčšie korporácie, o jeho hodnote vedia len tí najlepší. Je to totiž „Viktor čistič“ právnických problémov. V okamihu, keď sa niečo zvrtne, keď treba riešiť problém, prichádza na scénu. Na rozdiel od Jeana Rena nepoužíva kyselinu a zbrane, ale silu slova a talent na presviedčanie. Práca ho príliš nebaví, rád by sa vrátil k „spravodlivej“ právničine, ale okolnosti sú proti nemu.
Opäť vznikla „situácia“ a Michael Clayton dostal úlohu. Veľká korporácia U/North sa dlhé roky súdi s ľuďmi, ktorí ju zažalovali. Pripravované mimosúdne vyrovnanie je ohrozené, keď sa jeden z hlavných právnikov pracujúcich pre U/North „zblázni“ a ohrozí celú akciu. Úlohou Claytona je vrátiť veci do normálu.
Dostať veci do normálu však obsahuje výrazne viac premenných. Brat – alkoholik, rozvedená rodina, vlastná závislosť na gamblingu a hlavne a najmä: stretnutie so „zblázneným“ kolegom oprašujúcim zabudnuté slová ako spravodlivosť, právo a morálka.
Scenárista Gilroy si tento raz vyskúšal aj režisérsku prácu a je to na filme vidieť. Venuje sa skôr emóciám a vnútorným rozmerom postáv než konkrétnej akcii. Nebyť výbornej kamery Roberta Elswita (Magnólia, Čierna krv) a farebných filtrov, tónujúcich film do monochromatických obrazov, dalo by sa hovoriť o vizuálnej nude. V konečnom dôsledku to však presne spĺňa účel a upriamuje pozornosť diváka tam, kam patrí – k hereckým výkonom a k otázkam o (ne)správnosti konkrétnych činov.
Tým sa dostávame k hereckým výkonom. Clooney je štandardne veľmi dobrý a presvedčivý. V niečom pripomína svoju postavu zo Syriany a tvorí akýsi izolovaný ostrov pocitov. V živote nespokojný, vo firme nepochopený, zmietaný medzi bývalým životom a otázkami, ktoré na neho neúprosne doliehajú. Je jeho kolega naozaj blázon? Alebo je život pascou, do ktorej spadol pred rokmi, bez šance na vyslobodenie?
Okolo Clooneyho si svoj part odohrávajú aj výborní Tilda Swinton, Sydney Pollack a Tom Wilkinson, to všetko na presnú a atmosférickú hudbu Jamesa Newtona Howarda.
Michael Clayton je pre mňa zaujímavou vzorkou súčasného Hollywoodu. Klasická téma, vysoko profesionálne spracovanie (scenár, herci, hudba, kamera) a posolstvo, ktoré neurazí, ale ani nenadchne, či nepodpichne. Napriek výraznej stopáži, a pomalému tempu, je stále čo pozerať a nenudil som sa ani chvíľu. Pravdou však je aj to, že teraz, pri písaní recenzie, si neviem vybaviť ani jednu výnimočnú scénu, alebo moment, ktorý by sa mi nadlho uchoval v pamäti. Jednoducho do dokonalosti ešte jeden (ten najdôležitejší) stupienok chýba. I tak však ide o slušné, poctivé kino, aké vás pravdepodobne nesklame.
Michael Clayton (USA, 2007, 119 min.)
Réžia: Tony Gilroy. Scenár: Tony Gilroy. Kamera: Robert Elswit, Dodatočné zábery: Anthony Wolberg. Strih: John Gilroy. Hudba: James Newton Howard. Hrajú: George Clooney, Tom Wilkinson, Tilda Swinton, Sydney Pollack, Michael O’Keefe, Ken Howard, Austin Williams, Meritt Wever.