OKO DRAVCA |
OKO DRAVCA |
D.J. Caruso si po Disturbii zopakoval spoluprácu so Shia LaBeoufom. Verný svojmu menu pripravil adrenalínovú kolotočovú jazdu.
Ktorý príbeh vo vás pretrváva? Presvedčila vás Sandra Bullock, že sme uviazli vo všemocnej sieti a najperspektívnejším remeslom je hackerstvo? Alebo spolu s Willom Smithom utekáte pred politickou mocou, neštítiacou sa ničoho? Alebo s tým istým Smithom nemáte radi civilizačné novinky a na domáci mixér pozeráte s podozrením a s nadávkou „robot“?
Režisér Caruso pod patronátom samotného veľkého Stevena prichádza so svojou troškou. Chcú nás naučiť báť sa každého zazvonenia telefónu. Nie, nikto nám nepovie, že „do siedmich dní....“. Vraj nám prikážu poslúchať a možno i zabíjať. Neviem ako vy, ale mňa nepresvedčili. Radšej si pri každom zazvonení telefónu predstavím, že si ide po mňa Neo...
Dvaja odlišní mladí ľudia, tulák z presvedčenia (Shia LaBeouf) a slobodná matka (Michelle Monaghan), sa stali bábkami ženského hlasu, ktorý im rozkazuje čo urobiť. Ani jednému z nich sa to nepáči, ani jeden však nemá na výber. On, čierna ovca dobrej rodiny musí utekať pred FBI, ktorá si myslí, že je terorista, ona, milujúca matka sa bojí o syna, ktorému sa môže čosi stať. Okamih, keď sa prvýkrát stretnú, plný strachu a hystérie, je podľa mňa najlepším momentom filmu. Každý si myslí o tom druhom, že je tým nenávideným režisérom ich osudov. Lenže sa samozrejme mýlia. Skutočnými vinníkmi sú, „kto iní?“, autori filmu.
Samotný námet paranoje a všemocnej techniky, vďaka ktorej sme ovládateľní a kontrolovateľní kýmkoľvek, kto ju (ne)ovláda, nie je nijak výnimočný. Čo si však budeme nahovárať, je ľúbivý a v každej chvíli dostatočne nástojčivý, aby bol cool a nepríjemne aktuálny zároveň. Scenáristi Oka dravca (väčšina z nich ako nováčikovia v profesii) si však ukrojili priveľký krajec. Námet paranoje naplnili príliš mocným systémom, schopným v prvej tretine filmu prakticky čokoľvek. Od kontaktovania ľudí, cez oslobodenie väzňa, až po ovládanie stavebných strojov na diaľku (!).
Ku cti režiséra slúži, že vŕšiace sa klišé stíha negovať zbesilou jazdou. Profesionálne a veľmi zručne nakrútené scény sa nám doslova mihajú pred očami. Roztrasená kamera a občasná dezorientovanosť diváka, ktorý si nie je úplne istý, čo sa vlastne deje, je namieste. Základný pocit, že je zle a že treba utekať, je jediné skutočné pojítko filmu. Okrem hlavných hereckých predstaviteľov aj tí ďalší (Rosario Dawson, Billy Bob Thornton) hrajú svoje jednoduché party uveriteľne. Pravda, nemožno od nich čakať akýkoľvek myšlienkový presah. Ich úlohou je posúvať film ďalej a nedovoliť nikomu zamyslieť sa.
Rozhodujúcim faktom pre váš zážitok z filmu, je okamih, kedy sa zamyslíte. Ak ste to urobili hneď na začiatku (pretože ste očakávali inteligentný cyberpunk) musíte byť veľmi sklamaní. Naopak, ak vám akčná jazda a atmosféra stresu vystačia až do konca, verím, že si Oko dravca veľmi slušne užijete. Radšej by som patril do tej druhej skupiny, ale žiaľ, od polovice príbehu začali autori príliš tlačiť na pílu a malý Matrix elektronickej supermoci, sa mi začal rútiť priamo pred očami.
Čím viac si totiž film na začiatku nabral, tým viac ho to začne postupne dláviť. Nie nemám potrebu riešiť realistickosť ktorejkoľvek jednotlivej scény, ani infantilitu hlavného plánu, ktorého osnovným bodom je vysoký tón. To čo mi vadí, je že film bezhlavo skáče medzi dvoma základnými rovinami a v obdivoch si dáva vlastné góly. Najskôr sa ma snaží presvedčiť, že to čo sa deje, sa môže stať aj môjmu susedovi a že je to "naozaj", potom sa prepne na blízku budúcnosť typu „Ja robot“. Najhoršie je, že tieto skoky robí preto, pretože si nevie inak pomôcť a udržať nastolenú atmosféru. V tom okamihu sa stáva Oko dravca priveľkým sci-fi na realitu, a príliš prízemným filmom na sci-fi. A zostáva toho pomerne málo s čím by som mohol byť spokojný...
Sympatickí hlavní hrdinovia, remeselne zručná kamera a réžia prekrývajúce absolútnu absenciu nápadu a schopnosti udržať myšlienku. O originálnom motíve, či nebodaj posolstve ani nehovoriac. Inými slovami, bežný americký popcorn. Akčná, nástojčivá forma v ktorej sa toho ukrýva veľmi málo. Záleží na vás, ako veľmi máte tento typ komercie radi. Mne definitívne zhorkol finálnou scénou, po ktorej som išiel v hodnotení ešte o bod nižšie.
Eagle Eye (USA, 2008, 100 min.)
Réžia: D. J. Caruso. Námet: Dan McDermott. Scenár: John Glenn, Travis Wright, Hillary Seitz, Dan McDermott. Kamera: Dariusz Wolski. Strih: Jim Page. Hudba: Brian Tyler. Hrajú: Shia LaBeouf, Michelle Monaghan, Rosario Dawson, Anthony Mackie, Billy Bob Thornton, Jeff Albertson