NA ODSTREL |
NA ODSTREL |
Vysoká politika, žurnalistika so svojimi archaickými hodnotami i modernými démonmi a armádne peniaze. Tieto tri mocnosti rozohrávajú svoju hru a je jasné, že je to hra v ktorej ide o veľa.
Cal McAffrey (Russell Crowe) je predstaviteľom novinárskej starej školy. Vo Washington Globe je pätnásť rokov a pracuje stále na tom istom počítači. Verí v pravú novinárčinu a asi by si lepšie rozumel s Stevom Buscemi z Interview než s blogerom, ktorého článok vždy začína nadpisom: „Šok!“. Jeho priateľ z univerzity, Stephen (Ben Affleck), má teraz pred menom titul senátor a práve sa dozvedel o smrti svojej spolupracovníčky. Dvaja priatelia si budú musieť prejsť starými hriechmi, predsudkami a povinnosťami svojho úradu, aby sa dopátrali k poznaniu o čo v tejto hre ide a kto je ochotný koľko vsadiť.
Na odstrel (v originálnom znení State of Play) je filmovou úpravou anglickej televíznej minisérie, ktorá sa pokúsila šesť dielov vtesnať do jedného filmu a amerických reálií. Režisér Kevin Macdonald (Posledný škótsky kráľ) a trojica skúsených scenáristov Gilroy, Carnahan, Ray odviedli poctivý kus práce aj keď nie všetko vyšlo na sto percent. Výsledok pripomína svojou výstavbou, témou i hereckými výkonmi - klasiky politického thrilleru v štýle Tri dni kondora, Firmu alebo novodobého Michaela Claytona. Veľa rozprávania, výborne budovaná atmosféra, ktorá viac ako na primitívne klipovité ľakanie stavia na dialógy a akciu v starom slova zmysle (naháňačka v garáži). Jednoducho „oldskúl“ ako vyšitý a úprimne, to je jeho najväčšou devízou. V súčasnej dobe plnej prostých zábav je takýto prístup mimoriadne svieži.
Svieži zážitok sprostredkovávajú najmä herecké výkony a to nie jeden, alebo dva a to je príjemné zistenie. Samotný Russell Crowe je v úlohe mierne bacuľatého žurnalistického barda absolútne presvedčivý a od prvej sušienky mu veríte, že žije veľkými témami v novinách rovnako, ako jasnou predstavou o kamarátstve. Politického slušňáka bojujúceho proti veľkej korporácii si strihol Affleck a postava mu sedí rovnako ako oblek. Ďalšie postavy sú na plátne výrazne menej, ale cítiť z nich život a energiu. Či už ide o Helen Mirren (Kráľovná), Robin Wright Penn (Beowulf), alebo ďalších. Postava blogerky Rachel McAdams je trochu menej výrazná, uvidíme či viac zaujme v pripravovanom Sherlockovi Holmesovi.
Prirovnanie filmom spomínaným v treťom odstavci nie je náhoda, predsa len písali ho scenáristi, ktorí stvorili či už Firmu, alebo Michaela Claytona, žiaľ prirovnanie viac sedí na štýl, ako na výslednú hodnotu filmu. Na odstrel popri všetkej kvalite, ktorá je sústredená do hereckých výkonov a do réžie, predsa len nemá parametre výnimočného filmu na aký sa nezabúda. Ťažko posúdiť v čom to je. Možno čiastočne v tom, že otvára trochu viac príbehových rovín ako stihne plnohodnotne využiť, ale myslím si, že je to najmä v tom, že jednoducho neprináša nič prevratné a nové. Tak ako McAffrey vo filme kritizuje podenkovosť médií a nedôležitosť dennodenných šokujúcich odhalení, tak aj film samotný balancuje medzi snahou vyzerať klasicky a seriózne a byť svojím obsahom naozaj klasický, dôležitý a vypovedajúci niečo, čo nevieme. To sa však nedeje.
V kinách vás čaká príjemná žánrovka, ktorá sa jemne vymyká bežnej súčasnej americkej produkcii a podobá sa na filmy staré dvadsať i viac rokov. Možno nedosahuje ich kvality, ale stále je to kus poctivého kina, s výbornými hereckými výkonmi. Nudiť sa nebudete.
State of Play (USA/ V. Británia, 2009, 127 min.)
Réžia: Kevin Macdonald. Scenár: Matthew Michael Carnahan, Tony Gilroy. Kamera: Rodrigo Prieto. Strih: Justine Wright. Hudba: Alex Heffes. Hrajú: Russell Crowe, Ben Affleck, Rachel McAdams, Helen Mirren, Robin Wright Penn, Jason Bateman, Jeff Daniels