TURISTA |
TURISTA |
Florian Henckel von Donnersmarck vytvoril vo filme Životy tých druhých pôsobivú drámu ľudských osudov ovládaných východonemeckou tajnou políciou (Oscar za najlepší cudzojazyčný film roku 2006). Prechod pod krídla „hollywoodskej totality“, ktorého výsledkom je Turista, však preňho nijaké ovácie neznamenal.
Angelina Jolie predstavuje mysterióznu agentku v utajení Elise Clifton-Ward, ktorá sa s prizipsovaným britským prízvukom a strhujúcou garderóbou uchýlila do Paríža, aby sa po dvoch rokoch stretla s milencom, medzinárodne hľadaným Alexanderom Pierceom. Obdrží však len list s inštrukciami, na základe ktorých nastúpi na vlak do Benátok. Tu si má vybrať neznámeho muža podobného Pierceovi a ubytovať sa s ním v hoteli, aby sa tajná služba domnievala, že ide oňho. Náhodný cestujúci menom Frank Tupelo (Johnny Depp), jemne zaguľatený a posmutnelý učiteľ matematiky z Wisconsinu sa zrazu ocitne s neuveriteľne krásnou ženou v najluxusnejšom hoteli v Benátkach prenasledovaný britskými agentmi, talianskymi policajtmi a ruskými mafiánmi.
Donnersmarckov hollywoodsky debut nedokáže naplniť základné žánrové schémy avízovaného thrilleru s romantickou zápletkou: skonštruovať presne tikajúci dej nasýtený napätím, korunovaný zaujímavou pointou. V snímkoch tohto typu nejde o uveriteľnosť zápletky, ale o kompaktnosť fikčného sveta a energetickú zohratosť ústrednej dvojice (ako ju poznáme napríklad z tzv. šialených komédií/screwball comedies: zdanlivo nesúrodí hrdinovia sa vtipne doťahujú a popri tom sa medzi nimi rodí príťažlivosť). Turista v tomto smere ponúka aseptickú hlušinu zavarenú v retro štýle, v ktorej je namiesto skutočnej akcie možné híkať nad praskajúcim šatníkom a úhľadne naaranžovanou kyticou vo váze. Najvyššiu dôležitosť majú zábery na turistické lokácie a logika deja zmizla v nenávratne. Udalosti sa ťažkopádne, nezmyselne kľukatia až k predvídateľnému zvratu na konci. Akčné scény sú kŕčovité, pomalé a nudné – režisér akoby vôbec nemal cit pre žáner a nad filmom sa vznáša zatuchnutý opar staromódnosti. No bez šťavy či optimizmu, ktorý zvyčajne z nostalgických filmov vyžaroval.
Masívna mediálna kampaň bola od začiatku postavená na spojení dvoch megahviezdnych mien a tvárí. Ich neónová žiara spôsobila, že cez ne nebolo možné dovidieť na film samotný, čo je v konečnom dôsledku dobre. Turista je totiž príslovečným „star vehiklom“ - strojom na peniaze, tvrdo ťažiacim zo svojho komerčného potenciálu. Angelina a Benátky fungujú ako dekoratívne elementy, ktoré spomínané filmové vákuum bezmocne ale vkusne zakrývajú. Zato Depp je skôr scudzujúcim „slonom v porceláne“ s opatrne kyslým úsmevom a totálnou nechuťou uhrať v tomto kuse čokoľvek.
Pri oscarových scenáristoch – Christopher McQuarrie (Obvyklí podozriví) a Julian Fellowes (Gosford Park) - tiež prekvapia škrobené dialógy vyžívajúce sa v banalite, bezobsažnosti a neúmyselnom humore. Jolie ustavične pózuje v super-elegantných couture kostýmoch, nehybných účesoch, s našpúleným výrazom v tvári. Nedisponuje krehkým čarom predchodkýň ako Audrey Hepburn či Grace Kelly, ktorých zjav bol jasnou inšpiráciou. Máme pred sebou femme fatale, ale jej krása je chladná, strnulá a neľudská.
Donnersmarck si svoje renomé skalil turisticky atraktívnou nudou, z ktorej si zapamätáte len malebné lokácie a pekne naaranžovanú hlavnú „figurínu“. To znamená jediné: úplne zbytočný film.
VYPOČUJTE SI ZVUKOVÚ RECENZIU FILMU
The Tourist (USA/Francúzsko, 2010, 103 min.)
Réžia: Florian Henckel von Donnersmarck. Námet: Jérôme Salle – film Anthony Zimmer (2005). Scenár: Florian Henckel von Donnersmarck, Christopher McQuarrie, Julian Fellowes. Kamera: Denis Rouden. Strih: Richard Marizy. Hudba: Frédéric Talgorn. Hrajú: Angelina Jolie, Johnny Depp, Paul Bettany, Timothy Dalton, Steven Berkoff, Rufus Sewell, Christian De Sica