MUSÍME SI POHOVORIŤ O KEVINOVI

MUSÍME SI POHOVORIŤ O KEVINOVI

8.0

Filmová recenzia



Kniha a film

„Deti svojich rodičov najprv milujú, neskôr ich posudzujú a na záver, ak vôbec, im odpúšťajú,“ povedal írsky spisovateľ Oscar Wilde. Môžu ale niekedy rodičia odpustiť deťom? Odpustiť, že sa kvôli nim vzdali vysnívaného povolania, životného štýlu, prípadne ich nenávisť? Touto myšlienkou sa zaoberá oceňovaná kniha a jej filmová adaptácia Musíme si pohovoriť o Kevinovi. Hlavná postava Eva sa v nej snaží vyrovnať najprv so stratou životného ideálu a neskôr spoluvinou na tragédií. Mohla / nemohla jej zabrániť?

Narodenie a smrť

Eva v podaní vynikajúcej Tildy Swinton zbožňovala cestovanie, písala knižné reportáže. Teraz však žije v malom dome, dostáva nežiadanú pozornosť miestnych a pracuje v bezvýznamnej cestovnej kancelárii v nákupnom stredisku – má to blízko, aby mohla svojho syna navštevovať vo väzení. Kde sa stratili jej sny, túžby? Možno povedať, že na vine všetkému je Kevin? Už od narodenia bol problémový, vykazoval agresívne správanie, bol nespoločenský a zákerný – vyslovene zlý. Možno keby ju jej manžel Franklin viac počúval. Keby bola predvídavejšia. Keby...

Musíme si pohovoriť o Kevinovi Musíme si pohovoriť o Kevinovi

Príčiny a následky

Film sa odohráva v dvoch dejových - časových líniách. Sústredia sa okolo udalosti, ktorú divák hmlisto tuší a predpokladá. Jedna k nej smeruje, druhej je východiskom. Príčiny a následky. Táto tragédia, niekoľkokrát počas priebehu filmu naznačená, slúži ako záver. Jeho režisérka a scenáristka, Lynne Ramsey, je považovaná za veľký talent súčasnej britskej kinematografie – pred štyrmi rokmi intenzívne pracovala na adaptácii románu Pevné puto, kým pozíciu na výrobe stratila v prospech Petera Jacksona. Jej filmy sa nezaoberajú jednoduchými témami, skôr náročnými psychologickými – vyrovnávanie sa so samovraždou priateľa, heroínová závislosť. Jej najnovší počin, Musíme si pohovoriť o Kevinovi nesie fascinujúci vizuálny štýl. Otvára ho napríklad scéna zo španielskeho festivalu El Tomatino – ľudia sa kúpu v sýto-červenej rajčinovej šťave. Dozvedáme sa, že ide o sen, Eva sa zobúdza v dome postriekanom krvou.

Matka a syn

(Nasledujúce odseky môžu obsahovať spoilery!) Napriek tomu, že je film štylizovaný ako triler, jeho jadrom je krehký vzťah matky a syna. Je rodič zodpovedný za činy svojich detí, je matka povinná bezpodmienečne milovať? Kevin je vo filme prezentovaný ako číre zlo, dieťa, ktoré sa narodilo bez empatie, ľútosti a je celkom ťažké pochopiť motívy jeho správania. Scenár ho nepríjemne stavia do podobnej pozície ako pekelné deti v komerčných hororoch (American horror story, Kruh, Satan prichádza). SPOILER - Nedokážeme s ním súcitiť, koná filmovo, nereálne. Ak bol nemilovaným dieťaťom, odvrhnutým od rodičovskej lásky a túžil iba po uznaní a pochopení od matky, prečo zabil svojho otca a sestru – aby Eve ublížil? Knižná predloha je rozprávaná z pohľadu Evy (píše ich ako listy svojmu mŕtvemu manželovi). Možno predpokladať, že táto zaujatá optika zobrazuje Kevina ako monštrum, nemilosrdného psychopata zámerne – tak ako ho videla matka. Ide o ďalší – úspešný pokus – zobraziť v rámci kinematografie fenomém „nespoľahlivého rozprávača“.

Musíme si pohovoriť o Kevinovi Musíme si pohovoriť o Kevinovi

Horor a dráma

Musíme si pohovoriť o Kevinovi nie je príjemným filmovým zážitkom, navodzuje úzkosť z nevypočítateľnej ľudskej temnoty, strach z tragédií, ktoré si nevedome môžeme spôsobiť sami. Vzťahy s rodičmi zjednodušujú, prípadne poznačujú celý náš život. Často sme slepí k následkom nášho konania, krehkosti najbližších. Bojíme sa nezadržateľnej schémy udalostí, ktorú spúšťame – film o Kevinovi znázorňuje najtragickejšiu formu týchto kauzalít – je to horor pre rodičov a deti z harmonických rodín. Umocnený o strašidelnú, kvílivú hudbu člena skupiny Radiohead, Jonnyho Greenwooda. Moderná verzia Polanského Rosemary má dieťatko, dráma o strachu, horor o tragédii. Napriek trpkosti a zimo-mriavkovému chladu, ktoré v závere vyvoláva, však obsahuje aj odtieň nežnosti a odpustenia.

„Prečo?“
„Kedysi som to vedel, ..., už si nie som istý.“


We Need to Talk About Kevin (Veľká Británia/USA, 2011, 112 min.)
Réžia: Lynne Ramsay. Námet: Lionel Shriver – rovnomenný román (2003). Scenár: Lynne Ramsay, Rory Kinnear. Kamera: Seamus McGarvey. Strih: Joe Bini. Hudba: Johnny Greenwood. Hrajú: Tilda Swinton, John C. Reilly, Ezra Miller, Siobhan Fallon, Alex Manette, Kimberley Drummond, J. Mallory-McCree


autor Marek Hudec 18.10.2012
Kinema
8.0
Metascore
6.8
Diváci
9.0
Ohodnotiť

Žner: Dráma/Triler
Minutáž˝: 112 min
Krajina: UK USA
Rok výroby: 2011

Premiéra: 12.5. 2011
Premiéra SK: 18.10. 2012
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Metascore
6.8
Diváci
9.0
Ohodnotiť

Žáner: Dráma/Triler
Minutáż˝: 112 min
Krajina: UK USA
Rok výroby: 2011

Premiéra: 12.5. 2011
Premiéra SK: 18.10. 2012
0 z 10
0 z 10
7 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|LÓVE 2
4
hodnotenie 4/10
|PREZIDENTKA
1
hodnotenie 8/10
|GLADIÁTOR II
2
hodnotenie 6/10
|ANORA
2
hodnotenie 9/10
|TATAMI
0
hodnotenie 9/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|VENOM: POSLEDNÝ TANEC
1
hodnotenie 6/10
|TEÓRIA VŠETKÉHO
0
hodnotenie 7/10
|BAMBI
0
hodnotenie 6/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.