MAVERICKS: NA DIVOKEJ VLNE |
MAVERICKS: NA DIVOKEJ VLNE |
Tento týždeň majú premiéru v komerčných kinách minimálne dve zaujímavé novinky – Cloud Atlas a Chasing Mavericks – ktoré sa v amerických kinách začali hrať pred štyrmi týždňami a ich spoločným menovateľom je, že riadne prepadli v návštevnosti. Pri Cloud Atlas je azda na vine prílišná chuť experimentovať, pri naháňaní divokých vĺn s Gerardom Butlerom ide presne o opačný prípad – nenápadný, až obyčajný nápad.
Toto je údajne skutočný príbeh o chlapíkovi menom Jay Moriarty, ktorý ako 15-ročný strašne túžil začať surfovať a zdolávať vlny. Bol ochotný obetovať veľa: voľný čas, aj školu, aby naplnil veľký sen o zvládnutí legendárnej vlny. Celkom príhodne sa začína objavovať pár kilometrov od jeho domova. Sám si uvedomí, že na takú obrovskú masu vody nemá a presvedčí lokálneho patriota Rickyho Hessona (surfera, plavca a záchranára), aby mu pomohol s prípravou. A Rickymu netreba veľa – keď sa ukáže mladík v dobrom svetle, začne sa mu venovať a vytvorí sa medzi nimi chlapské puto ideálne pre napĺňanie životných snov.
Mavericks mi vo veľkej miere pripomína aprílovú premiéru Štastlivca. V úvodnej tretine ukáže pár sviežich scén, no veľmi rýchlo sa presunie do totálne priemernej mustry, kde všetko funguje má a môžete si hneď po 20 minútach natipovať všetky potrebné osudové momenty, ktoré sa musia vo filme stať – a ony skutočne prídu. Začiatočná idylka, veľký sen, tréning, vzostup i menší pád. A odkrývanie minulosti muža, ktorý mal kedysi tiež sen, prišiel oň a teraz ho presunie na ďalšiu generáciu. To, že nie je Gerard Butler otcom hrdinu, ale spočiatku cudzinec, je dobrý element a pomáha budovaniu očakávaného vzťahu.
Kedy funguje film najlepšie, v akčnejších scénach či dramatických? Ťažko povedať. Nie príliš rýchlym tempom (keď má 116 minút, čo je na tento príbeh skutočne veľa) sa posúva od jedného predvídaného bodu k druhému. Zrejme bude uspokojivejšia prvá polovica, kde si pekne vyhliadnete jednotlivé postavy, ktoré budú spadať do určitej škatuľky. Druhá polovica, kde sa majú všetky klišé naplniť, je už skutočne iba povinnou jazdou. A pomohli by jej ráznejšie nožnice strihača.
Film režíroval najprv Curtis Hanson, šikovný tvorca viacerých drám, no zo zdravotných dôvodov ho potom vystriedal Michael Apted, čo je už horšia voľba, keďže od bondovky Jeden svet nestačí nakrúcal iba bežné priemerné kúsky. Na výsledku je to sčasti cítiť – chýba mu určitá gradácia a silné momenty. Všetko síce má svoje miesto v scenári, ale prejde to príliš obyčajne. Divákovi-znalcovi bude chýbať viac emócií, kedy by sa skutočne nadchol na to, čo sa deje na plátne. Škoda.
Obsadenie nie je tiež veľmi výrazne a hoci má stavať na Gerardovi Butlerovi, prvú polovicu filmu to platí. No keď má Butler začať hrať a tlačiť na pílu, nie je to príliš uveriteľný výkon. Podobne ako ukázal Kazateľ Kalašinkov, sú momenty, kedy Butlerove dramatické roly už prestanú fungovať. Jonny Weston má výhodu, že nie je príliš opozeraný, no svoje dve hodiny zvláda len tak-tak.
Mavericks: Na divokej vlne je tradičný priemerný film, ktorý príde a po východe z kina vám vyšumí z hlavy. Ak máte radi žánrové kúsky, užijete si s ním dve hodiny podľa x-krát videného vzorca. Ak viete do čoho idete, nemusíte byť sklamaný. A môžete aspoň podporiť distribútora, ktorý tento film uviedol aj po tom, čo v USA skončil dosť neslávne.
Chasing Mavericks (USA, 2012, 116 min.)
Réžia: Michael Apted, Curtis Hanson. Námet: Jim Meenaghan, Brandon Hooper. Scenár: Kario Salem. Kamera: Oliver Euclid, Bill Pope. Strih: John Gilbert. Hudba: Chad Fischer. Hrajú: Jonny Weston, Gerard Butler, Elisabeth Shue