FÉNIX |
FÉNIX |
Tak, ako bájny vták Fénix, pokúša sa aj bývalá spevácka hviezda Nelly po návrate z koncentračného tábora znovu povstať z popola. Jej sen je však, zdá sa, už od začiatku odsúdený na neúspech. Jej berlínsky domov je v ruinách, ona sama po vážnom úraze tváre na nespoznanie a z lásky, ktorá jej pomohla prežiť tie najhoršie útrapy, sa vykľuje zlomyseľná ilúzia. Do hlavnej úlohy drámy, ktorej ani silne vykonštruovaná zápletka neuberá na pôsobivosti, obsadil nemecký režisér Christian Petzold svoju dvornú herečku Ninu Hoss.
Odísť za novým životom v Palestíne, na tom by predsa nemalo byť po návrate z Osvienčimu nič zložité. Nie je sa s kým lúčiť, kam sa vracať, dokonca ani veľmi čo baliť do kufrov. Nelly sa však od priateľka Leny vždy, keď entuziasticky plánuje budúcnosť v Haife či Tel Avive, nepokojne odvracia. Len ťažko sa zmieruje s tým, že po nevyhnutej plastickej operácii už v zrkadle samú seba nespoznáva. Celkom nemožné je potom pre ňu zabudnúť na manžela Johnnyho, ktorý ju tak verne po dlhý čas ukrýval a ochraňoval pred dôsledkami jej židovského pôvodu. Potom ju však predsa len zatkli. Presne v deň, keď Johnnyho prepustili bez jedinej ujmy z niekoľkodňových výsluchov...
Že by ju však láska jej života skutočne zradila? Tomu Nelly uveriť nedokáže a napriek Leninmu varovaniu sa rozhodne Johnnyho vyhľadať. Lenže ten ju nespoznáva. Ba čo viac, rozhodne sa ju pre jej nápadnú podobu zapojiť do dômyselného plánu, ako sa dostať k štedrému dedičstvu po mŕtvej manželke...
Ak ste si pri prečítaní posledných riadkov pomysleli, že niečomu takému predsa nik neuverí, iste nie ste sami. Áno, film pracuje s, mierne povedané, poriadne nadsadenou zápletkou, ktorej by možno väčšmi sedeli divadelné dosky. Dobrá správa je, že vám to pri jeho sledovaní nakoniec zrejme zase až tak veľmi vadiť nebude. Viac, než uveriteľnosť zápletky je totiž v tomto prípade dôležité to, čo takto nastavené okolnosti v hrdinoch filmu odhaľujú, kam ich posúvajú a ako v tejto skúške obstoja. Ak si teda napríklad predstavíme, že ide len o projekciu niekoho, kto po hrôzach holokaustu premýšľa, aké by to asi bolo, ak by sa všetko mohlo vrátiť do starých koľají, ide vlastne o veľmi dobrú a originálnu štúdiu.
Kým spočiatku vás možno Nellina tvrdohlavá naivita bude dráždiť a rozčuľovať, postupne odhalíte, že jej viera v hodnotu života, ktorý kedysi žila, je vlastne formou sebaobrany. Po boku muža, ktorý bol kedysi jej manželom, sa opäť postupne stáva sama sebou, hoci za poriadne bizarných okolností. Čím viac sa však Nelly približuje svojmu niekdajšiemu ja, tým je zrejmejšie, ako veľmi ju prežité hrôzy s jej predchádzajúcim životom odcudzili.
Fénix je pomerne komorným filmom a to najdôležitejšie sa v ňom odohráva kdesi medzi riadkami či replikami. Trochu drámy a väčší dôraz na emócie by mu však uškodiť rozhodne nemusel a získal by si tak zrejme o čosi širšie spektrum divákov. I tak však rozhodne Fénix ponúka nejeden neošúchaný námet na premýšľanie a za pozretie určite stojí.
Phoenix (Nemecko / Poľsko, 2014, 98 min.)
Réžia: Christian Petzold. Hrajú: Nina Hoss, Ronald Zehrfeld, Nina Kunzendorf