OCKO JE DOMA |
OCKO JE DOMA |
Komédie s Willom Ferrellom majú špecifický humor – buď ho akceptujete alebo nie. S výnimkou ako nedávny Zoolander 2 dokáže trafiť do čierneho, stvárniť bláznivé postavy a často si vystačí sám – ešte lepšie je dať mu šikovného parťáka i dobre zvolenému tému ako pri Ockovi.
Sára mala kedysi dilemu pri partneroch: najprv stavila na Dustyho z kategórie zlých chlapcov, ale keď sa mal stať zodpovedným otcom, preladila radšej na staromódnu klasiku v podobe Brada. Lenže deti ho vnímajú inak a čím sú staršie, tým viac sa im páči bezstarostný Dustyho štýl (motorka, švanda) ako seriózny Brad s pravidlami. Keď sa Dusty začne okolo famílie obšmietať čoraz častejšie, Brad musí nasadiť nové triky, aby si dokázal Sáru i deti udržať.
Ocko je doma je vianočná komédia Paramountu a hoci prichádza s trojmesačným oneskorením, núka dobrého zástupcu žánru. Premisa i situácia v ringu sú vopred jasné a : tatko-ťuťko vs. tato-geroj. Obaja herci sú vhodne obsadení do svojich rolí, majú napísané dobré gagy a s istou dávkou improvizácie vytvárajú potešiteľný celok. Netreba čakať hlboký dej, veľké momenty otáčajúce dej, ani grandiózne finále – Sean Anders s dvojicou ďalších scenáristov vytvoril nutnú kostru a na ňu navešali dobré gagy. Prediktívne vtipy, očakávané scény, jasné nahrávky na vtipné smeče, dočkáte sa všetkého.
Sean Anders je chlapík, čo má pod palcom zväčša neprístupné komédie ako Sex Drive či Millerovci, preladenie na prístupnú rodinnú nôtu je u neho vlastná výzva. Zbehne u neho celkom úspešne, dokáže vytvoriť dobrú idylku famílie, ktorá bude následne skúšaná ťažkým súbojom a sériou absurdných scén dvoch bojujúcich tatkov. Že sa sem podarilo prepašovať esenciálnu otázku a hľadanie kvalít dobrého ocka, je jasné plus. Už z plagátu tušíme, že deťom by prospelo mať oboch otcov súčasne čo získať genetický unikát, že v jednej osobe sú v skutočnosti dvaja.
Lenže to nejde, takže absolvujeme súboje a hádzanie tatkov do opačných situácií. Schytá to najmä Will Ferrell štylizovaný do toho pokojnejšieho chlapíka. Musí vyjsť zo zóny komfortu, dostať v teréne na držku: v skejtboardovom parku či inej forme klčkovania. Je tu priestor pre situačné gagy, dominujú viacerým scénam v silnejšej miere ako verbálne gagy, lebo pri absencii F-bômb sa Will i Mark musia krotiť a nemôžu si toľko naložiť. Klasika v podaní meniaceho sa Brada zo zakríknutého Ferrella na vystrájajúci živel však zaberá. Navyše Ocko je doma si ponechá dobrý pocit z rodiny a starostlivosti či istú mieru poučovania. Nie je to krutá komédia, kde by sa sekali iba pasce a trable.
Paradoxne, aj utiahnutý Will Ferrell dokáže nastoknúť komédii dobrý atribút: srdce dobráka. Že sa vydá do nevídaných zemí športov či podpásoviek je očakávané a vhodne zahrané. Navyše je tu Mark Wahlberg s rolou drsniaka (aspoň na pohľad, reálne nie je taký tvrďák). Ich symbióza funguje celkom dobre, hoci tento solídny reunion nedokáže naplno zopakovať parádny výkon Fízlov zo zálohy. Ale za tým stojí aj kvalita scenára a možností – niežeby nemohli Will a Mark improvizovať, ale civilný svet im nedal toľko príležitosti ako akčné vyšetrovanie v roku 2010.
Ak máte radi Willa Ferrella, ktorý dostáva na hubu a odhodlane berie osud do rúk, aby nakopal zadok svojho soka, toto je presne ten funkčný zástupca komédií, kde sa pobavíte tak akurát. Nie je to síce nezabudnuteľný celok, ale 96 minút zábavy doručí.
Daddy's Home (USA, 2015, 96 min.)
Réžia: Sean Anders. Hrajú: Will Ferrell, Mark Wahlberg, Linda Cardellini