ÚPLNÍ CUDZINCI |
ÚPLNÍ CUDZINCI |
Sme si s našimi najbližšími skutočne takí blízki, ako sa tvárime? Koľko úprimnosti sú naše vzťahy schopné ustáť? A stojíme vôbec o celú pravdu...? Ľahučká, hoci chvíľami poriadne dusná talianska konverzačka Úplní cudzinci dokáže medzi niekoľkými pohárikmi bieleho a sústami gnocchi poriadne rozvíriť vzduch medzi partiou starých známych, ktorí o sebe, naoko, všetko vedia.
Okrem konkrétnych tajomstiev svojich fiktívnych postáv však film nepríjemne načne aj celkom univerzálne témy. Je o našom blahosklonnom pokrytectve, falošnom pocite súznenia a naivných očakávaniach, že tí druhí sa k nám budú správať lepšie, než sa my správame k nim. Ale aj o tom, ako málo si niekedy uvedomujeme krehkosť svojho vlastného ega...
Šestica starých priateľov sa stretne pri spoločnej večeri a nedočkavo očakávajú siedmeho, ktorý má medzi nich po prvýkrát priviesť svoju novú priateľku. Tá síce nakoniec nedorazí, z nasledujúcej živej debaty o partnerských vzťahoch a vzájomnej dôvere ale vyplynie nápad na originálnu, no zároveň poriadne nebezpečnú hru. Počas spoločnej večere nechajú všetci svoje mobilné telefóny na stole a všetky hovory, správy i fotografie, ktoré im na ne prídu, budú bez okolkov zdieľať s ostatnými.
Niektorým sa do hry chce viac, iným menej. Stačí však trochu provokácie v zmysle „máš snáď predo mnou nejaké tajomstvá, miláčik?“ a napokon sa do hry nechajú vtiahnuť všetci. Ustarostená psychologička a matka strečkujúcej tinedžerky Eva aj jej stoický manžel Rocco, právnik Lele a jeho žena Carlotta, ktorých vzťah naštrbuje spolužitie so svokrou, o prvého potomka sa pokúšajúci mladomanželia Bianca a Cosimo aj tichý telocvikár Peppe, ktorý vraj záhadnú novú priateľku nechal doma pre chorobu.
Nevinná zábava sa čoskoro zvrhne na tvrdú skúšku ich partnerstiev, ale aj priateľstiev. Každý z prítomných totiž má čo skrývať. Tie najhoršie konflikty však, paradoxne, vznikajú, keď sa svojmu odhaleniu začnú zubami-nechtami brániť...
Úplní cudzinci je svieža a vtipná konverzačná dráma Paola Genoveseho - talianskeho filmára, ktorého slovenský divák môže poznať najmä vďaka komédií Nedospelí, kde si pod jeho réžiou v roku 2011 zahrala aj najznámejšia talianska Slovenka, Barbora Bobuľová. Samotný námet – teda hra na pravdu podtrhnutá chimérou sociálnych sietí a frenetickej elektronickej komunikácie – nie je závratne originálny ani nepredvídateľný. Film ho ale vyobracia zo všetkých strán naozaj poctivo a dôkladne.
Nečakajte pri tom žiadne výrazné vybočenie z východiskového žánru – film sa nezvrhne na psychologický triler ani kriminálku a po celý čas ostáva v rovine vzťahovej konverzačky. I tak však môže uspokojiť aj tých, ktorým len samotné „kto s kým a kto proti komu“ k diváckej spokojnosti nestačí.
Viac, než o odhaľovaní samotných lží a intríg, tu totiž ide o obnažovanie ľudského pokrytectva. Falošného pocitu spriaznenosti, ktorý medzi sebou budujeme na vratkých základoch poloprávd a bielych lží. Zdanlivej hĺbky našich priateľstiev, ktoré sa ale totálne zosypú pri prvom vybočení zo stereotypov. V podaní spevavo štebotajúcich talianskych herečiek a hercov sa aj takéto nepríjemné myšlienky trávia celkom ľahko a príjemne a scenáru, ktorý, napríklad, ocenili aj na festivale Tribeca, nie je veľmi čo vytknúť. Hádam až do finálneho vyvrcholenia, kedy už predsa len začína tlačiť na pílu nečakaných tajomstiev a prekvapení - trochu pri okato... ale to už samozrejme posúďťe sami.
Ak patríte k fanúšikom vzťahových drám, ale pokojne sa zaobídete bez predpony melo-, ba dokonca vám vôbec nevadí, ak sa do toho pridá aj kus vtipu a južanského temperamentu, Úplní cudzinci sú pre vás v aktuálnej ponuke kín jasnou voľbou.
Perfetti sconosciuti (Taliansko, 2016, 93 min.)
Réžia: Paolo Genovese. Hrajú: Alba Rohrwacher, Kasia Smutniak, Valerio Mastandrea, Marco Giallini, Anna Foglietta