PRAČLOVEK |
PRAČLOVEK |
Ovečka Shaun vo filme bola pred tromi rokmi nečakaným animákom. Osobne som k nej pristúpil trošku neveriaco, ale autori ma odzbrojili príbehom i formou, kde padlo minimum slov a výborne to pôsobilo na detského i dospelého diváka. Ku koncu sa trošku kúzlo už strácalo, ale celkovo sa z mála verbálneho prejavu dokázalo vyťažiť neuveriteľne veľa.
Pračlovek pôsobí v tomto smere opačne – verbálneho humoru a ukecaných postáv má neuveriteľne veľa a miestami už prekáža sledovaniu, lebo by ste skôr privítali silnejšiu zápletku ako iba prehliadku dobrých, no čoraz menej originálnych gagov. Sčasti to platí aj pre ústrednú dvojicu tém, ktorú si berú autori na paškál: súboj dvoch dôb: kamennej a bronzovej, resp. futbalu, na ktorý sa pozerajú autori síce dobrým a neraz trefným spôsobom (veď sú to Briti!), no nezainteresovaného možno toľko nechytí za srdce ako tematika úteku sliepok či pirátov.
Dejový náčrt je nasledovný: hrdina Dug si žije v dobe kamennej s kamošom prasáčikom, no valí sa naň nečakaná hrozba. Na územie im nabehla partia z doby bronzovej s nebezpečným lordom, ktorý si ich chce podmaniť. Dugovi sa aspoň podarí staviť na riziko – naučiť seba a pár kamošov hrať futbal a v jednom dôležitom zápase by si to doba kamenná a bronzová rozdala o časť krajiny. Lord Bafon berie návrh ako silnú šancu a súhlasí – Dug musí presvedčiť prehistorických ťuťmákov, aby to skúsili.
A ďalej sa všetko vyvíja podľa vašich tipov. Čo je na jednej strane dobré pre detské publikum, lebo sa počas hodinky a pol nebudú strácať, no predstavuje to menšiu výzvu pre dospelákov či tínendžerov, ktorým tu ostáva pár vtipov a tie sú nerovnomerne rozmiestnené do stopáže. Prakticky najlepšie vyjde prvá a posledná tretina, lebo v úvodnej sme celkom okúzlení animáciou, prostredím a námetom, v tej poslednej zatíname päste a fandíme ako na skutočnom štadióne. Druhá je taká klasika, kde sa trénuje, mudruje, skúša – a tá už vás za srdce nechytí ako zvyšok filmu.
Pri porovnaní dvojice tém (doba kamenná, futbal) vyjde lepšie tá športová. Scenáristi dokázali pekne pracovať s odkazmi na futbalové dianie, finálny zápas je dobre vygradovaný, postava trénerky vhodne obohacuje dianie, no keď sa potom veľa humoru presúva iba do fyzickej roviny, kde niekto padá na hubu, je to trošku monotónne. A najviac parádnych futbalových momentov príde až vo finále...
Slabšie je využitá doba kamenná vs. bronzová, čo je škoda, lebo námet na prechod v histórii je skvelý, no autori ho príliš nerozvíjajú, slúži im ako pozadie pre futbal. Tam, kde sa pri futbale hráme s témou simulovania, faulovania či iných taktík, tu sa vyťahuje len málo trefných postrehov. Pritom by bolo fakt dobré trošku edukatívne ukázať na rozdiely, nástupe modernej výbavy či nástrojov alebo života človeka, no tu sa všetko zužuje na futbalové archetypy: moderný = silný, starší = slabší.
Najlepšie potom dopadli epizódne postavičky. Je tu čuník z doby kamennej, ktorý má neuveriteľnú charizmu a je zdrojom humoru v každej scéne. Či sa ešte pohybuje vo svojej ére alebo chce fušovať do futbalu, zaberá to parádne a ešte je aj pekne animovaný. Dokonca aj praveký zajac plní dobrú rolu.
Animácia je tradičná aardmanovská, no akosi jej miestami chýba punc vyššej kvality – možno je to aj nižším rozpočtom či kratším časom prípravy, no potrebovala by tu a tam troška vylepšiť a na veľkom plátne sa tento fakt ešte viac zvýrazňuje.
Dva silné nápady si zobralo štúdiou s vervou, no iba jeden dokázalo pretaviť do výsledného celku. Na pomery štúdia ide o jeden zo slabších kúskov, ale na pomery aktuálnej produkcie ide stále o dobrý nadpriemerný kúsok.
Early Man (USA/UK/Francúzsko, 2018, 89 min.)
Réžia: Nick Park. Scenár: Mark Burton, James Higginson.