OSTRÝM NOŽOM |
OSTRÝM NOŽOM |
Plačú brehy, biele lode, šaty, čo už nie sú v móde, smutné, šedé paneláky, v diaľke smejúce sa vtáky...
Často sa stáva, že filmári pred svojimi väčšími projektmi natočia krátkometrážne snímky, ktorými sa na svoju dlhometrážnu prvotinu pripravujú. Podobnou cestou sa vybral aj mladý slovenský režisér Teodor Kuhn. Absolvent bratislavskej VŠMU prichádza v snímke Ostrým nožom so silným motívom, ktorý v poslednom roku nabral na ešte tragickejšej aktuálnosti. Teodor Kuhn sa voľne inšpiroval vraždou Daniela Tupého – študenta Filozofickej fakulty UK z roku 2005, ktorá v spoločnosti dodnes rezonuje. Snímka naviac vstupuje do slovenských kín presne v deň prvého výročia ďalšieho brutálneho činu – vraždy novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenice Martiny Kušnírovej, 21. februára 2019.
Premisa príbehu je vo svojej základnej podstate jednoduchá. Sedemnásťročný mladík Dávid (David Hartl) na ceste zo stužkovej domov sa stane terčom bezohľadného útoku neonacistov. Zraneniam priamo na mieste podľahne. Hoci sú páchatelia rýchlo usvedčení a postavení pred súd, pre nedostatok dôkazov a chybné rozhodnutie sudkyne sú prepustení na slobodu. Dávidov otec (presvedčivý Roman Luknár) sa s výsledkom súdneho pojednávania nedokáže uspokojiť. Rozhodne sa pátrať na vlastnú päsť.
Snímka predstavila vedľa známych slovenských a českých hercov (Miroslav Krobot, Ela Lehotská, Marián Mitaš, Jana Oľhová či Táňa Radeva) aj nehercov. Obvinených neonacistov stvárňujú raperi, s ktorými Teodor Kuhn spolupracoval už na svojich študentských filmoch, napríklad Momo (2012). Herecky sú si vyrovnaní. Filmový štáb má mladého ducha, čo vo vážnych momentoch filmu dokazuje existencia humoru a človečiny. Keď sa jeden z právnych zástupcov pýta svojho syna (ktorý chce pomôcť otcovi zavraždeného), či ho poslal študovať na Karlovu univerzitu alebo na sociálnu prácu svätej Alžbety, v hľadisku sa diváci na chvíľu usmejú.
Pôsobivému vizuálu napomáha kamera mladej Denisy Buranovej, ktorá o svojich schopnostiach presvedčila už v minimalistickej Piatej lodi (Iveta Grófová, 2017). Ladenie v prevažne tmavých odtieňov sivej a modrej korešponduje s celkovou ponurou atmosférou snímky. Často sa objavuje záber na detail tváre jednotlivých protagonistov alebo repetetívne zábery na nekonečne plynúci Dunaj a bratislavský most SNP. ... Plačú brehy, biele lode... Titulná skladba filmu Dunaj je naspievaná Janou Kirschner, ktorú si aj sama napísala. Vizuál videoklipu umocnený strohým textom dokonale vystihuje emotívnu náladu a myšlienku drámy. (Réžie sa rovnako ujal Teodor Kuhn.) Hudbu k samotnému filmu skomponoval Michal Nowinski.
Dávidov otec v mene svojho ubitého syna bojuje proti byrokracii. Apeluje na sudkyňu, ktorá nie je ochotná dať spravodlivosti za pravdu. Vo svojom osobnom zápase však zabúda na svoju dcéru a manželku, ktoré ho v týchto smutných chvíľach potrebujú viac. Počas vyšetrovania vyplávajú na povrch i prekvapivé skutočnosti. Ukáže sa, ako málo vieme o tých, o ktorých si myslíme, že ich poznáme. Strata nás robí ľudskejšími.
Výhodou snímky Ostrým nožnom je univerzálnosť témy a vyváženosť medzi realitou a fikciou. Práve tento balans dodáva filmu väčšiu hĺbku než divácky hit Únos (Mariana Čengel-Solčanská, 2017). Sám režisér Teodor Kuhn to vystihol veľmi presne: „Keď sme film začali pripravovať, mysleli sme si, že to bude film o minulosti. Po udalostiach z februára 2018 však zisťujeme, že jeho téma je stále aktuálna.“ Kuhn svojou prvotinou jednoznačne zaujal, hoci posolstvo mierne prevážilo nad formou.
Rozhovor Petra Konečného s režisérom Teodorom Kuhnom nájdete TU
Rozhovor s Romanom Luknárom o nakrúcaní filmu nájdete TU
Rozhovor s kameramankou filmu Denisou Buranovou nájdete TU
Vyjadrenie šéfredaktora Kinemy Petra Konečného:
Je to dôležitý, divácky film. Miestami trocha dialógovo doslovný, s jasnou postavou otca, ktorý naráža na problémy našej krajiny. Ostrý pohľad na situáciu a spoločenskú krízu v ktorej stále žijeme. Treba veriť, že veci sa za 14 rokov niekam posunuli a polícia nebude v nekonečnej rekonštrukcii a sudcovia nebudú mať problémy s krčnou chrbticou. To sú dve významé metafory Kuhnovej drámy. Generačný konflikt je témou kinematografie už dlhé roky. Dnes sa ale spája s konfliktom spravodlivosti a zla. Ostrým nožom nie je filmovým placebom, ale skutočnou správou o stave spoločnosti.
Ostrým nožom (Slovensko, 2018, 89 min.)
Réžia: Teodor Kuhn. Scenár: Teodor Kuhn, Jakub Medvecký. Kamera: Denisa Buranová. Hrajú: Roman Luknár, Ela Lehotská, Miroslav Krobot, Marián Mitaš, David Hartl ...