DOMINO |
DOMINO |
Keira Knightley si v tomto filme poriadne zastrieľa, vydá sa na lov ľudí, strihne si striptíz a vy sa zamyslíte, prečo sa to všetko tak stalo...
Svet modelingu je veru pekne neľútostný a nie každá krehká slečna na móle vydrží so svojimi nervami až do konca kariéry, keď sa ešte chvíľu objavuje na stránkach bulvárov a potom poputuje do chomúta s nemenej známou celebritou, založí si rodinku a postupne sa objavuje už len brífne v stĺpčekoch noviniek. Pekná tvárička Domino Harvey možno vycítila, že týmto štýlom to ďaleko nedotiahne a tak rýchlo prešaltovala na iný odbor. Namiesto cvakania fotoaparátov tu cvakajú spúšte ťažkých kalibrov a kto zabíja spoľahlivo, dočká sa slušného života. Ťažko povedať, či to bolo práve to pravé orechové pre Domino, každopádne z tohto rozhodnutia sa už len tak ľahko vycúvať nedá, najmä keď je sprevádzané drogovým raušom a životnosť pracovníkov tejto brandže dosahuje miestami pekelne nízke skóre. A tento dvojhodinový film nám chce ukázať, ako vlastne Domino žila a zároveň aj o nepodarenom zásahu a niekoľkonásobnej zrade, ktorá sa vo fachu občas udeje, najmä keď niektorých už omrzí hra podľa zavedených pravidiel a chcú si zamiešať karty nedbajúc na nadchádzajúci masaker.
Písať dej filmu Domino je dosť ťažký orech, pretože toto je svetlý exemplár projektu, kde forma jasne prebila obsah a navyše na viacerých frontoch. Po prvé, scenár písal Richard Kelly, ktorému budete márne prisudzovať hocijaké známe filmy či blockbustre. S výnimkou známeho Donnie Darka nenapísal nič tradičné a práve preto ho vybrali pre (ťažko povedať či obyčajné) napísanie trileru Domino. Resp. nie je mi známe, koľko života Domino sa vo filme objaví, hoci sa všade hovorí o tom, že príbeh je natočený podľa skutočných udalostí. Ale samotný štýl ich predkladania by mohol byť dosť presný – už len preto, že Domino to očividne nemala v hlave všetko úplne v poriadku resp. bola taká vyšinutá, že tento film nemohol dopadnúť ako bežné životopisy. Zvoliť šialený spôsob rozprávania, v ktorom sa niektoré scény vôbec neudejú v skutočnosti resp. filmovom živote, ale sú iba vymyslené, to je úplne bežné. Rovnako sa pripravte na to, že film niekedy uháňa viac dozadu (t.j. je prepletený flashbackmi) a aby toho nebolo málo, občas sa tu ukážu aj scény z ďalšieho, t.j. budúceho diania. Niečo je prekrútené, niečo nepovedané a podobne. Ale sedí to názvu filmu i hlavnej postave Domino.
Kto sa s týmto faktom zmieri, spolovice už pred predstavením vyhral a je pripravený na to, čo ho čaká. Lenže Richard Kelly asi tiež nie je úplne normálny tvorca, lebo do filmu narval strašne veľa vedľajších pasáží, ktoré s hlavnou líniou nemajú spoločné vôbec nič a ostrú chuť gulášu ešte stupňujú. Či už ide o päťminútovú zabávačku s Jerry Springerom alebo atypické role niektorých hercov. To najlepšie obsadenie majú asi Ian Ziering a Brian Austin Green ako bývalé hviezdy Beverly Hills 902 10. Začína to znieť šialene, ale predstavte si, že práve táto dvojica do filmu pasuje najlepšie (spolu s Jerry Springerom). Ba čo viac, počkajte až si po 30-40 minútach začnete tento guláš vychutnávať a miestami sa na ňom budete dobre baviť. Pravda, pri takej dlhej stopáži sa nedalo čakať, že vydrží zábava do konca, takže posledných 30 minút už budete sedieť s väčšou dávkou nutnosti ako ste si mohli myslieť pri tých zábavných kúskoch...
Dlho som považoval Domino za Pravdivú romancu novej dekády, ale na to jej chýba jeden potrebný element. Quentin Tarantino sekundoval v roku 1993 pri Pravdivej romanci a preto je taká dobrá a aj Tony Scott s celou hereckou kompániou sa mohol na nej vybúriť a nalákať divákov, ktorí sa správne bavili. Tento element projektu Domino chýba – niežeby Richard Kelly nevedel čo píše, ale toto je predsa len iný žáner a treba ho písať trošku iným spôsobom. Kelly to buď ešte nevie alebo schválne nechce. Len sa potom nemožno čudovať, prečo sa po troch štvrtinách film rozflákal na totálne epizódne diania, ktoré spolu jednoducho súvisieť nemôžu, keď ich drží v podstate len Domino resp. pár ústredných postáv. Film neupaľuje vpred, ale miestami máte dojem, že sa už začína recyklovať, niektoré veci sa opakujú, originálnych nápadov je čoraz menej a toľko odhadovaná forma sa napokon nenaplní.
A do akej miery je zodpovedný za dielo Tony Scott na režisérskej stoličke? Je nutné povedať, že namiesto toho, aby pod svojou taktovkou ešte čo-to zachránil, sa vrhol do šialeného diania spolu s ostatnými. Majster zbesilej techniky však po špionážnych trileroch a mexickej akčnej dráme dokázal ešte neuveriteľne zdrsnieť a výsledkom je miestami ťažko pozerateľná skrumáž niekoľkosekundových záberov. Pokiaľ nemáte tento štýl radi, radšej na Domino ani nechoďte, aby ste sa vyvarovali epileptických záchvatov. Pri tomto filme už môžu nastať, pretože Scott nevyužíva rýchle zábery ako určitý prostriedok, akcelerátor diania či na občasný efekt, ale komplexnú formu príbehu. Akoby nestačilo, že už je dosť roztrieskaný pohľadom Domino a scenárom, tak drsný Tony vám ešte všetko pochopené rozhodí na márne kúsky svojou réžiou.
Osobne som tento štýl zvládol, lebo som už v prvých minútach celý štýl filmu akceptoval, ale dokážem si predstaviť, že niektorým divákom to bude liezť na nervy, hoci doteraz mali Tonyho radi. Teraz je už len otázne, či Scott opraty efektnej réžie neudržal na uzde naschvál alebo mu už štýl prerástol cez hlavu. Z Domino sa to ťažko určuje, uvidíme pri ďalšom filme.
Napokon je tu herecké obsadenie, ktoré sa tu liezlo z rôznych kútov. Pri Keire Knightley možno povedať, že rola Domino jej sedí a bez výhrad ju budete akceptovať od začiatku do konca. Osvedčení spolupracovníci Mickey Rourke, Christopher Walken tiež nezahrajú zle a aj novšie tváre v Scottovom svete (Delroy Lindo, Jacqueline Bisset, Mena Suvari a iní) sú vlastne celkom dobre obsadení. Takže z trefného hereckého obsadenia napokon vyplynie, že za celým projektom stálo pár ľudí, čo malo výrobu pod kontrolou a s veľkou pravdepodobnosťou chceli mať na konci práve taký produkt. Mno, fantázii sa medze nekladú, ale súdiac podľa obľuby kritiky a tržieb, divákom sa veľmi tento štýl nepáči...
Ísť či neísť? Ak chcete vidieť každý film s Keirou Knightley alebo máte radi Tony Scotta, tak rozhodne choďte, v zbierke videných vám nesmie chýbať a na veľkom plátne sa Tony predsa len lepšie pozerá. Vy všetci ostatní máte pred sebou jeden z najzvláštnejších filmov minulého roka. Bizarný triler, proti ktorému je Pravdivá romanca bežnou filmovou rozprávkou. Je zrejmé, že niektorým z vás sa bude pozdávať a asi väčšej časti nie. Každopádne, je to niečo netradičné a osobne hodnotím trošku vyššie, pretože som sa dokonca aj bavil a na celú veľkú recesiu som bez veľkých problémov pristúpil. Tak skúste, či budete na tom podobne...
Domino (USA/Francúzsko, 2005, 128 min.)
Réžia: Tony Scott. Scenár: Richard Kelly. Kamera: Daniel Mindel. Hudba: Harry Gregson-Williams, Toby Chu. Hrajú: Keira Knightley, Mickey Rourke, Mena Suvari, Lucy Liu, Jacqueline Bisset, Christopher Walken