POSLEDNÝ NÁDYCH

POSLEDNÝ NÁDYCH

6.0

Filmová recenzia



Skutočné príbehy majú diváci radi. A tým pádom ich majú radi aj producenti. Stále sú však pre svojich tvorcov kreatívnou výzvou. Život nie je film a reálne osudy sa málokedy riadia prísnou filmovou dramaturgiou. Od témy je potrebný odstup a prispôsobiť skutočnosť požiadavkám filmového plátna. Či už po formálnej alebo obsahovej stránke.

Skúsený dokumentarista Alex Parkinson je na poli hranej produkcie nováčikom. Navyše sa už rovnakej téme venoval vo svojom rovnomennom dokumente. Takže bolo otázkou ako si poradí s hranou podobou udalostí. Odpoveď je - so cťou. No mohlo to byť omnoho lepšie. A o čo vlastne ide?

Skupina potápačov má za úlohu opraviť pokazenú technológiu v 90 metrovej hĺbke. Niečo sa však pokazí a jeden z nich uviazne na dne. Jeho záchrana musí byť vykonaná čo najrýchlejšie.

Posledný nádych je o toľko napínavejší, čím menej o jeho príbehu viete. Takže aj keď ide o adaptáciu skutočných udalostí, nebudem spoilerovať. Pretože nejde o nejakú masívne známu akciu a pravdepodobne ste o nej nepočuli. Môžete sa teda v kine nechať slobodne prekvapovať a držať hrdinom palce. Teda taký bol evidentne zámer tvorcov.

Problém celého projektu tkvie v tom, že jeho autori sa evidentne nechceli príliš odviazať a mali zámer udalosti preniesť na plátna bez dramaturgických vylepšení a dejových pozlátok. A to, čo sa v skutočnosti dialo bohužiaľ na hutný celovečerák nestačí. Minimálne pri tomto uchopení.

Posledný nádych

S podobným handicapom bojoval napríklad Sully. Clint Eastwood však našiel správny kľúč na to, aby dokázal síce z napínavej, ale v podstate banálne sa odohrávajúcej udalosti urobiť strhujúci kúsok. Nie každý má pri výbere témy tak šťastnú ruku ako Ron Howard pri svojich parádnych kúskoch ako Apollo 13 alebo Trinásť životov (na ktoré si pravdepodobne pri sledované spomeniete). Tam mu život priniesol všetko, čo dobrý príbeh potrebuje.

Pôvodný Parkinsonov dokument som síce nevidel, no odvažujem sa tvrdiť, že to čo sa v ňo odohráva je z veľkej časti totožné s tým, čo prichádza do našej distribúcie. A je to škoda. Príklon k čo najpresnejšiemu zobrazeniu reality je na škodu. Východisková situácia, niektoré riešenia alebo výsledok akcie majú v sebe silný potenciál. No bolo s nimi potrebné naložiť inak.

Posledný nádych

A vzhľadom na to, že sa nechcem zamotať v pavučine spoilerov, si to nevieme ukázať ani na konkrétnych príkladoch. Čo nám okrem toho ostalo? Remeselne adekvátna rekonštrukcia, ktorá nenadchne ale ani neurazí. Vo svojich najlepších momentoch vie byť dojemná, napínavá aj nepríjemná. Ale aj vyvolávajúca pocit, že nejde o ideálny materiál na hraný celovečerák. Verím, že Parkinsonov dokument musí byť skvelou záležitosťou.

Herci su obstojní, ale nemajú šancu sa príliš realizovať. Čo zamrzí, najmä pri Woody Harrelsonovi. Na jeho postave najviac vidieť nevyužitosť v kontexte k čo najväčšiemu priblíženiu sa realite. Nuda ale nehrozí, kvôli slušnej technickej stránke a hlavne krátkej stopáži. Kamera je správne klaustrofobická, hudba dostatočne tvrdí tempo a digitálne vlny sú dostatočne realistické. Všetko je to ale bez tej správnej vízie. Spomeňme si aké zázraky dokázal vyčarovať Alfonso Cuarón pri podobne dejovo nedejovej Gravitácii.

Posledný nádych

Takisto zamrzí absencia nejakých druhých plánov a myšlienkových podnetov. Tvorcovia sa snažia o priamočiary dychberúci thriller na zážitkovej úrovni typu Letu č. 93, Dunkirku alebo spomenutej Gravitácie. Tieto kúsky však však mali jasnú naratívnu aj režijnú víziu. Navyše nasiaknutú koňskou dávkou adrenalínu a nejakým tým presahom

Aj napriek tomu vám odporučím vydať sa do kina. Zobrazované udalosti majú svoje silné dramatické vrcholy a všetko to príjemne utečie. Aj napriek mojim výčitkám ide o niečo, čo stojí za to rozprávať. Len to chcelo trochu odvahy buď po scenáristickej alebo režijnej stránke.

Posledný nádych je nadpriemerný titul. Nechýbalo však veľa a mohol byť skvelým až úžasným. Film nie je realita a cestičky rozprávania na striebornom plátne majú iné pravidlá, ako tie v skutočnom živote.


Last Breath (USA/UK, 2025, 93 min.)
Réžia: Alex Parkinson. Scenár: Mitchell LaFortune, Alex Parkinson, David Brooks. Hrajú: Woody Harrelson, Simu Liu, Finn Cole, Cliff Curtis, Mark Bonnar, MyAnna Buring, Josef Altin, Bobby Rainsbury


autor Peter Pavlík 21.3.2025
6.0
POSLEDNÝ NÁDYCH
+ Technická stránka
+ Niekoľko silných scén
- Prílišný príklon k reálnym udalostiam
- Chýbajúca odvaha na okorenenie fiktívnymi dramatickými prísadami
Kinema
6.0
Metascore
6.6
Diváci
6.0
Ohodnotiť

Žner: Triler/Dráma
Minutáž˝: 93 min
Krajina: USA UK
Rok výroby: 2025

Premiéra:
Premiéra SK: 20.3.2025
DIEVČA S IHLOU
[RECENZIA ]
NA PLECH
[RECENZIA ]
1
More na dvore
MORE NA DVORE
[RECENZIA ]
3
Mníchov 1972
MNÍCHOV 1972
[RECENZIA ]
1
Raketa
RAKETA
[RECENZIA ]
PANEBOŽE!
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Metascore
6.6
Diváci
6.0
Ohodnotiť

Žáner: Triler/Dráma
Minutáż˝: 93 min
Krajina: USA UK
Rok výroby: 2025

Premiéra:
Premiéra SK: 20.3.2025
0 z 10
0 z 10
7 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|MICKEY 17
0
hodnotenie 7/10
|OPICA
0
hodnotenie 5/10
|MOSTY
0
hodnotenie 7/10
|PANEBOŽE!
0
hodnotenie 7/10
|ALPHA.
0
hodnotenie 7/10
|RAKETA
1
hodnotenie 8/10
|THE ELECTRIC STATE
0
hodnotenie 4/10
|STÁLE SOM TU
0
hodnotenie 8/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 46215
02 |
návšt. 13970
03 |
návšt. 6357
04 |
návšt. 5428
05 |
návšt. 4442
06 |
návšt. 4119
07 |
návšt. 3608
08 |
návšt. 3341
09 |
návšt. 2583
10 |
návšt. 2040
REBRÍČEK US
01 |
$8,8 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$7,4 mil.
04 |
$5,7 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,8 mil.
07 |
$2,7 mil.
08 |
$2,5 mil.
09 |
$2,5 mil.
10 |
$2,3 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.