Na Lucy som išiel nepripravený - iba s info z plagátu, že žena začne využívať 100 percent svojho mozgu. Bolo to dobre. Luc Besson nás hodí do Taipei pred hotel, kde sa klčkuje Lucy s Richardom, je tu záhadný kufrík, ktorý treba odniesť pánu Jangovi. V kufríke je nová droga na posilnenie využívania kapacity mozgu a teraz ju chcú pašeráci dostať do Európy. Lucy je poslíčkom, droga sa dostáva do obehu jej tela a začne využívať mozog inak ako ostatní.
Luc Besson si dal po štyridsiatke režisérsku pauzu a začal chrliť tucty jednohubiek. Akčné, rýchle, niekedy pútave, s dobrým nápadom. V tom tempe pokračuje aj v 55 rokoch a dokonca režíruje viac ako kedysi. Jeden film za tri roky? Teraz zvláda tri-štyri a ešte pripraví scenár pre pár ďalších. Lucy je však určitý zlom, kde Besson nechce iba baviť, ale hádže do diania aj filozofické úvahy a myšlienku uchopil s trošku hlbším presahom.
Scenár veľa inovácii nedostal, divák sa teší na relatívne priamočiaru akciu, kde hrdinka pochoduje z bodu A cez iné miesta do finále. Divák vidí putovanie inak, lebo Besson na pomery letného blockbustru vkladá odlišné scény, ktoré milovník blockbustru nečaká. Prvá pätnásťminútovká je divná: ľudoop sprevádzaný monológom o evolúcii, rozmnožovanie buniek, zrazu sme v Taipei. Vstup do hotela je prekladaný scénami z dokumentu o faune, kde sa naháňa korisť či prejavujú emócie. Tu sa diváci rozdelia do dvoch táborov: jeden bude akceptovať, že film obsahuje čosi navyše a iným bude vadiť, lebo stále neprišla krvavá akcia.
KINEMAVIDEO2134.
Razantný strih Lucy odlíši film od Kuriérov a iných akčných chuťoviek EuropaCorp. Okrem pasáži z dokumentu príde prednáška Morgana Freemana o využívaní mozgu a na záver spleť scén, ktorá by sa nestratila ani v Strome života. Občas som videl tejto spleti vynikajúci cit Bessona pre strih, ktorý ukázal v Johanke z Arku pred 15 rokmi.
Akčné scény sú najprv krátke, skromné, ale so zvyšujúcou sa kapacitou umu rozpúta ScarJo v Taipei či Paríži solídnu paseku. Besson však dravo strihá aj akciu, len aby si ustrážil film pri 90 minútach čistého času, preto bude pripadať mnohým dosť zbrklý. Diváci sa však dočkajú minimálne pár efektných scén boja proti presile či solídnej naháňačky.
Akcia nepoľavuje, no do Lucy sa dostala aj kopa zaujímavých hlbších myšlienok, ktoré však Besson nestačí rozvinúť. Načrtne ako sa menia schopnosti pri využívaní mozgu na 20, 40 i viac percent, ale v bleskovom tempe nám ukáže akurát pár efektných scén nazerania na svet či monológ o tom, čo aktuálne cíti. Správanie Lucy je zaujímavé a idea potláčania humanity i emócií v prospech väčšej mentálnej kapacity vyústila v dobrý výkon Scarlett Johansson. Lucy nehrá iba ako akčnú hrdinku, ale kombinuje v nej aj obeť svojej drogy a nové správanie.
Lenže Lucy je presne film, ktorý na malej ploche otvára príliš veľa otázok - máloktoré však aj zodpovie. Pokiaľ sme v rovine akcie a efektného strihu, je to fajn. Ale Besson si tu nastolil toľko tém, že počas 90 minút je divák fascinovaný, ale po skončení máličko rozčarovaný, že mnohé sa ani nevysvetlia, hoci v scéne vyzerajú super. Svedčí to najmä o schopnostiach Lucy - potenciál človeka s takou kapacitou by hocijaký iný tvorca alebo marvelovský komiks využil na vytvorenie zloducha či Boha, no tu film dorazí do finále, skončí a vy tápete.
Pokiaľ ide o jednorazovú návštevu kina a letný zážitok, je Lucy dobrá alternatíva. Besson je v lepšej forme ako za ostatných päť rokov a má výborný námet so svojským spracovaním. Na 90 minút v kine to bude stačiť, ale na top inteligentnú či zábavnu špičku sezóny nesiaha.
Hodnotenie: 7/10
Lucy (Francúzko, 2014, 89 min.)
Réžia: Luc Besson. Scenár: Luc Besson. Hrajú: Scarlett Johansson, Morgan Freeman, Min-sik Choi