DIEVČA S IHLOU

DIEVČA S IHLOU

8.5

Filmová recenzia



Švédsky režisér Magnus von Horn priniesol po festivalovkách Tu a potom (Efterskalv, 2015) a Pot (Sweat / 2020) svoj doteraz najambicióznejší projekt podľa skutočných udalostí z rokov 1913 - 1921, ktoré predstavujú najväčší kriminálny prípad v novodobých dejinách Dánska.

Po tom, ako sa jeho Dievča s ihlou uchádzalo v Cannes o prestížnu Zlatú palmu, bolo uvedené na košickom Art Filme, ďalej na festivaloch v Karlových Varoch a v Toronte a získalo tiež napokon nomináciu na Zlatý glóbus i Oscara v kategórii Najlepší cudzojazyčný film ako dánsky národný zástupca.

Kodaň, rok 1918. Nadšenie z konca prvej svetovej vojny rýchlo vymizlo a krajina čelí povojnovej realite neúplných rodín, chudoby a priepastnej sociálnej nerovnosti. Bolesť sa nesie celou spoločnosťou: následky vojny u preživších chlapov predstavujú v lepšom prípade post-traumatický šok, v tom horšom zmrzačenie, u vyčerpaných žien zasa okrem iného aj zvýšené množstvo umelých potratov.

Našou hrdinkou je Karoline (Victoria Carmen Sonne), chudobná pracovníčka v textilnej továrni na uniformy, ktorá nestíha platiť nájomné. Jej manžel sa stratil na vojnovom fronte, prešiel už rok od ich posledného kontaktu a nakoľko sa jeho telo nenašlo a nie je vystavený úmrtný list, nemá ani nárok na vdovský dôchodok.

Východisko skúša nájsť v kratučkom romániku s vedúcim fabriky. Keď však otehotnie a neprejde schválením jeho matky, zostáva sama s dieťaťom na ceste. Potrebuje sa zbaviť plodu a po neúspešnom drastickom pokuse o vyvolanie potratu nachádza svoje ďalšie útočisko u Dagmar (Trine Dyrholm), prevádzkujúcej cukráreň a zároveň nelegálnu adopčnú agentúru. Ženy si vzájomne pomôžu a Karoline – keďže nemá dostatok peňazí – jej poslúži ako dojka zrieknutých detí na obdobie, kým si pre nich príde nová rodina.

Dievča s ihlou

Scenár je historickou, sociálno-kritickou drámou s občasnou hororovou štylizáciou, ktorá na seba upozorní hneď halucinačným úvodom. Rušivé zvuky, ponurá hudba, znepokojivé dvojexpozície – to všetko akcentuje morbídnosť doby a podporuje príbeh. Ten tematizuje reprodukčné právo ženy (nechcené tehotenstvo a potrat) v čase vojny, kedy sa ženy stávajú kľúčovou pracovnou silou ekonomiky a zároveň je nežné pohlavie v domácnostiach na všetko samé.

Ústredné predstaviteľky sú mimoriadne sústredené, najmä ak ide o mimické herectvo. Typovo presná Victoria Carmen Sonne predstavuje bežnú jednoduchú ženu tej doby: tichú, no vnútorne odhodlanú, manuálne pracujúcu a naivnú až do tej miery, že by sa ju dalo označiť za intelektuálne obmedzenú. A vždy skvelá škandinávska stálica – Trine Dyrholm (Srdcová kráľovná, Margrete - kráľovná severu) v úlohe „sprostredkovateľky“ novorodencov je už len svojim hlbokým, prenikavým pohľadom desivá a jej záverečný monológ na súde vás rozhodne nenechá chladnými.

Dievča s ihlou

Čiernobiela kamera verne evokuje expresionistickú náladu. Pracuje s kontrastným svietením a jej kompozície používajú viaceré vydarené postupy (znepokojivé dvojexpozície, dvojité rámovanie obrazu a nápadité reflexie v zrkadlách) podčiarkujúce nejednoznačnosť a neistotu. Zaujmú tiež pôsobivé uhly kamery ako z diel Orsona Wellesa či Alfreda Hitchcocka: zakrivená ulička je snímaná z vtáčieho uhla, úzke schodisko zasa z výrazného podhľadu.

Tvorcovia si navyše popri voľbe čiernobieleho materiálu takticky zvolili aj sužujúci obrazový formát 3 : 2. Záverom, estetické cítenie filmového smeru, ktorý v Nemecku nastúpil práve v dobe, kedy sa snímka odohráva, funkčne slúži temnému a smutnému príbehu.

Dievča s ihlou

Dievča s ihlou je precízne utkanou sociálnou drámou v dobových kulisách so sugestívnym presahom do expresionistického hororu, otvárajúcou morálnu úvahu, ako krehko sú v neľahkých dobách postavené hranice dobra a zla. Zároveň v období vojny nachádza paralelu medzi vojnovým zmrzačením a nechceným tehotenstvom a odvážne polemizuje nad možnosťou, za akých okolností a či vôbec možno fatálne rozhodnúť o druhom živote. Zúfalé časy produkujú zúfalé situácie a zúfalí ľudia konajú zúfalé činy...


Pigen med nålen (Dánsko / Švédsko / Poľsko, 2024, 115 min.)
Réžia: Magnus von Horn. Scenár: Magnus von Horn, Line Langebek. Kamera: Michał Dymek. Hudba: Frederikke Hoffmeier. Hrajú: Victoria Carmen Sonne, Trine Dyrholm, Besir Zeciri, Joachim Fjelstrup, Tessa Hoder, Ava Knox Martin, Ariuys Alexander a ďalší.


autor Michal Šmajda 20.3.2025
8.5
DIEVČA S IHLOU
+ mimoriadne silná téma
+ ústredné herečky
+ expresionistický vizuál
+ forma slúži obsahu
+ evokuje Lynchovho Slonieho muža
- miestami pomalšie tempo (môže byť aj plus)
Kinema
8.5
Metascore
8.2
Diváci
9.0
Ohodnotiť

Žner: Dráma
Minutáž˝: 123 min
Krajina: Dánsko Poľsko Švédsko Francúzsko
Rok výroby: 2024

Premiéra:
Premiéra SK: 20.3.2025
1
Posledný nádych
POSLEDNÝ NÁDYCH
[RECENZIA ]
NA PLECH
[RECENZIA ]
1
More na dvore
MORE NA DVORE
[RECENZIA ]
3
Mníchov 1972
MNÍCHOV 1972
[RECENZIA ]
1
Raketa
RAKETA
[RECENZIA ]
PANEBOŽE!
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Metascore
8.2
Diváci
9.0
Ohodnotiť

Žáner: Dráma
Minutáż˝: 123 min
Krajina: Dánsko Poľsko Švédsko Francúzsko
Rok výroby: 2024

Premiéra:
Premiéra SK: 20.3.2025
0 z 10
0 z 10
8 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|MICKEY 17
0
hodnotenie 7/10
|OPICA
0
hodnotenie 5/10
|MOSTY
0
hodnotenie 7/10
|PANEBOŽE!
0
hodnotenie 7/10
|ALPHA.
0
hodnotenie 7/10
|RAKETA
1
hodnotenie 8/10
|THE ELECTRIC STATE
0
hodnotenie 4/10
|STÁLE SOM TU
0
hodnotenie 8/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 46215
02 |
návšt. 13970
03 |
návšt. 6357
04 |
návšt. 5428
05 |
návšt. 4442
06 |
návšt. 4119
07 |
návšt. 3608
08 |
návšt. 3341
09 |
návšt. 2583
10 |
návšt. 2040
REBRÍČEK US
01 |
$8,8 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$7,4 mil.
04 |
$5,7 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,8 mil.
07 |
$2,7 mil.
08 |
$2,5 mil.
09 |
$2,5 mil.
10 |
$2,3 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.