V rámci prehliadky Créme de la créme nie je problém nájsť dobré filmy, ale ktorý by ste určite nemali minúť? Určite nie Dva dni, jednu noc s Marion Cotillard, ale pokiaľ nepohrdnete sondou do života žien či umelcov a švajčiarskej prírody, kde sa vysporiadavajú s osudmi, treba zamieriť do Sils Maria.
Herečka Maria Enders s asistentkou Valentine mali najprv namierené do Zurichu prebrať cenu v mene Wilhelma Melchiora, no skôr ako sem dorazia, zisťujú nemilú správu: Wilhelm náhle zomrel. Udalosti sa tým pádom menia: na odovzdávanie putujú starí známi, ktorých by Maria radšej ani nevidela a ona sama v živote bojuje s rozvodom. A práve teraz dostáva ponuku od mladého režiséra, aby sa vrátila k jednej z najvýraznejších hier napísanú Melchiorom: vzťahu mladice (hrala ju v minulosti) a ženy v strednom veku, ktorú život doženie k samovražde (tú má hrať teraz). Maria putuje na ďalší deň zo Zurichu práve do mestečka Sils Maria, kde tvoril Melchior, aby tu rozjímala nad životom i tou ďalšou rolou a popritom si upratala svoj život, vzťahy a existenčné otázky.
KINEMAVIDEO3400.
Sils Maria je film rozdelený na tri časti podľa lokalít i pointy – a z každej mám odlišný pocit. Začiatok vo vlaku je skvostne natočený a brilantne zakomponoval mobilné telefóny ako činiteľov deja do cesty dvoch žien. Z niekoľkých hovorov sa toľko dozviete... dianie v kupé či na uličke vozni má vynikajúci spád. Keď dorazíme do Zurichu, trochu opadne, ale ukazuje neľahký život veľkej hereckej hviezdy.
Najväčšia časť odohrávajúca sa v Sils Maria zanechá hviezdne maniere či drahé hotely v prospech bývania v horskom domčeku a najmä sa naplno sústredí na Mariu v jej rozpoložení – a ešte viac na jej vzťah k asistentke, ktorá nechodí po skvelé postrehy ďaleko a je jej protiváhou i zrkadlom.
Scenár sa jednoznačne sústredí na ženy, ich životy a zároveň paralely reálnych postáv a ich knižných, divadelných či filmových verzií. Je skutočne iba otázkou času, kedy diváci začnú vidieť (nielen) pri tréningu dialógov prepojenie vzťahu dámy v strednom veku a mladej žienky v skutočnosti (pri Marii a Valentine) resp. v knižnej predlohe. Niekedy zachádza Olivier Assayas tak ďaleko, že netušíte, či ešte počúvame nácvik hry alebo už prebieha reálna konverzácia dvoch žien v civile. Spracovanie je výborné a ak sa aj pomýlite, nevadí – prekročili ste tenkú hranicu, s ktorou bojuje samotná Maria: či je ešte stále samostatná osoba alebo sa už nadobro vložila do jednej z dvoch hrdiniek.
Malojský had je totiž unikátne dielo a postavy Siegfried-Helena výborne napísané, takže Maria sa vie nájsť v oboch, pričom sleduje zmeny v živote – ako sa z mladej dvadsaťročnej slečny stáva dospelá, no životom frustrovaná žena dohnaná k samovražde. Maria cíti krízu identity, vyhýba sa niektorým rolám, nechce sa posúvať ďalej, čo vidieť vo vzťahu k mladším herečkám či novším druhom filmov – kde sa nenápadne pomrkáva na sci-fi, komiksy či blockbustre, preto film ocenia aj tí, ktorí sledujú radi herecké osudy, premeny či životy obľúbencov v civile. Súčasne je však vidieť, ako ťažko sa dokáže Maria zmieriť, že už nemá dvadsať (hoci rovnako starú dievčinu všade vláči so sebou), ale do novej roly sa nie a nie vžiť. Je to boj – ale aj dobrá ukážka, prečo nebrať hercov do iných rolí v remakoch.
A Malojský had je aj zaujímavý úkaz, silná inšpirácia nielen pre Wilhelma Melchiora a vo filme má veľký part. Švajčiarska príroda vystupuje ako ďalšia postava, ktorá má čo povedať, je upokojujúca, no súčasne opantaná tajomstvom. Trojica častí filmu prospieva: Zurich, Sils Maria i Londýn sú odlišné a dýchajú odlišnou atmosférou, z ktorej ťažia jednotlivé pointy.
Toto je film, kde herecky koncertujú ženy. Juliette Binoche sa zhostila sa mimoriadne ťažkej úlohy, no odovzdáva zo seba všetko na hoteli, horskej turistike i divadelných doskách. Najväčším prekvapením je Kristen Stewart v presnej roli: odovzdaná, vnútorne hľadajúca sa Valentine, nádherne korelujúca s predlohou slečny v knihe. Jej názory, usmernenia Marii sú výborné, no sama musí dozrieť a posunúť sa. Kristen Stewart dostala Cézara za civilný, ale presný výkon. A zaujme aj Chloe Grace Moretz.
Sils Maria je film o ženách, bojovníčkach so svojím postavením v živote či kríze. Je o herečkách, asistentkách, o vzácnych vzťahov medzi nimi. A tenkej hranici medzi svojím ja a rolou, ktorú hráme.
Hodnotenie - 8/10
Clouds of Sils Maria (Francúzsko, Nemecko, Švajčiarsko, 2014, 123 min.)
Réžia: Olivier Assayas. Hrajú: Juliette Binoche, Kristen Stewart, Chloë Grace Moretz, Lars Eidinger, Johnny Flynn, Brady Corbet