Nikdy nie je neskoro nie je veľký oskarový kaliber...

Oscarová sezóna sa nám pomaly začína, z Cannes, Benátok i Telluride sa už črtajú prvé nádejné filmy. A Nikdy nie je neskoro z prvého traileru vyzeral, že by mohol

pridal Michal Korec 16.9.2015 o 23:03

Nikdy nie je neskoro nie je veľký oskarový kaliber...


Oscarová sezóna sa nám pomaly začína, z Cannes, Benátok i Telluride sa už črtajú prvé nádejné filmy. A Nikdy nie je neskoro z prvého traileru vyzeral, že by mohol doručiť do súťaže aspoň Meryl a scenár od Diablo Cody. Tých devíz má viac vrátane réžie Jonathana Demma – výsledok poteší pár fanúšikov, ale nie je taký strhujúci ako sľuboval papierový náčrt.

Ricki je rocková speváčka, vystupuje v jednom malom bare v L.A. a zrejme by takto prežívala ďalších desať rokov, ale zrazu jej volá bývalý manžel Pete s neslávnou novinkou: dcéru Julie opustil manžel a potrebuje pomoc. A tak sa Ricki vracia späť do Indianapolisu, aby sa pokúsila odčiniť minulosť a najmä svoju dlhodobú absenciu. Trable Julie i depresia sú poriadne hlboké, ale aj Ricki má toho na rováši veľa a malé krôčky pomoci Julie môžu pomôcť aj jej. Nehovoriac o ďalších deťoch a iných udalostiach, ktoré sa črtajú v blízkej budúcnosti. Na záchranu rodiny a jej členov nie je nikdy neskoro.

Téma rodinného reunionu je večne živá. Aj návrat márnotratného syna z Biblie v rôznych variáciách Získať do takej roly Meryl Streep je víťazstvo; máte záruku, že hlavný part bude obsadený spoľahlivo a na tejto devíze môžete stavať. A postave Ricki sa venuje dej viac ako Julie, ktorá je síce pôvodným hýbateľom deja, ale keď si poskladáte všetky tretiny filmu, najväčšia čaká rockerku z pódia. Je to part písaný Meryl Streep priamo na telo: dvojrola, kde môže excelovať i nôtiť s kapelou a zároveň sa hádať v backstagei alebo haciende bývalého manžela. Miesi v sebe vážnu tvár, sarkazmus života, odstup od rodiny i derúcu sa túžbu napraviť aspoň niektoré chyby. Občas malými gestami typu šiška na raňajky až po vážne rozhovory v momentoch, keď ich (ne)čakáte. Meryl ťahá gro filmu na svojich pleciach, na oscarovú nomináciu to asi stačiť nebude – ale na Zlatý glóbus zrejme áno. Jej presun do komediálnej polohy vychádza výborne, dokonca je v nej neraz presvedčivejšia ako v tej dramatickej.

KINEMAVIDEO3618.

A pokiaľ ide o jej hudobné vystúpenia, je ich tu dosť – a ona ťahá sóla, duety a rockové vystúpenia sú veľkou porciou filmu, hoci v druhej polovici už trošku samoúčelnou. Pokiaľ sa totiž na pódiu aj deje a prepletáva so vzťahmi hrdinov, je to fajn skĺbenie. Ale ak slúžia iba na efekt a ukážku, ako sa herci dobre bavili na plátne a Jonathan Demme nemal srdce takú scénu vyhodiť, zbytočne natiahli stopáž.

Niežeby bol film jednostranne zameraný. Naopak, z očakávanej postupnosti, že Ricki príde, zachráni Julie a súčasne seba, budete prekvapení, lebo prvú hodinu sa síce tento námet rozvinie, ale potom dej pokračuje ďalej a má iné témy. Akoby aj Diablo Cody pochopila, že nestačí iba pripraviť autentické dialógy polorozpadnutej rodiny, vyhnať niektoré postavy do hraničných bodov a pokúsiť sa o nápravu ich života. Zájde ešte ďalej a správne odpovedá na otázku: čo sa môže stať s hrdinami po prekonávaní vlastnej bažiny smútku? Iste, Julie má výhodu, že nejde ráno do práce, ešte jej priletí mama a možno v živote teraz viac získa ako stratila. Lenže čo nastane, keď sa život má vrátiť do pôvodných koľají? Tento očakávaný scenáristický aspekt Diablo Cody rieši výborne, akurát koniec je sčasti taká klasika...

Jonathan Demme režíruje spoľahlivo najmä v prvej hodine, kedy má niekoľko skvostných scén ako príchod Ricki do domu, spoločná večera bývalých manželov a troch detí i výborný dialóg dvoch mám. Zlom príde hodine – a celkom rázny, kedy sa z dvoch žien sústredime iba na jednu a to nemusí stačiť.

Dve herecké devízy, ktoré treba vyzdvihnúť, sú určite Kevin Kline vo vynikajúcej roli ex-manžela (jeho nálady i dialógy sú špičkové) a sčasti aj ďalšie divácke očakávanie – Streepovej dcéru Annie Gummar. Že sa na seba podobajú, odčítate okamžite – ale Gummar hrá inak a zronenú ratolesť si až užíva. Podoba nezameniteľná, výkon celkom pämatný.

Nikdy nie je neskoro nie je ten veľký oskarový kaliber, ale solídna dráma/komédia o návrate stratenej mamy k dieťatu v trabloch. Silné herecké výkony i kvalitný scenár ťahajú film nahor, téma reunionu je silná, ale posledných 40 minút by si zaslúžilo ešte viac drámy, štipku humoru či veľké emócie.

Hodnotenie: 6/10

Ricki and the Flash (USA, 2015, 101 min.)
Réžia: Jonathan Demme. Scenár: Diablo Cody. Hrajú: Meryl Streep, Kevin Kline, Mamie Gummer




VAIANA 2
[RECENZIA ]
AMERIKÁNKA
[RECENZIA ]
1
Žena z…
ŽENA Z…
[RECENZIA ]
1
Hypnóza
HYPNÓZA
[RECENZIA ]
ROK VDOVY
[RECENZIA ]

Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 74795
02 |
návšt. 5818
03 |
návšt. 2980
04 |
návšt. 2064
05 |
návšt. 1576
06 |
návšt. 1493
07 |
návšt. 1313
08 |
návšt. 1232
09 |
návšt. 1162
10 |
návšt. 1096
REBRÍČEK US
01 |
$140,0 mil.
02 |
$81,0 mil.
03 |
$31,0 mil.
04 |
$13,0 mil.
05 |
$3,2 mil.
06 |
$2,3 mil.
07 |
$2,2 mil.
08 |
$0,957 mil.
09 |
$0,701 mil.
10 |
$0,656 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.