Podľa Miša Korca je Ján Hřebejk späť vo forme |
Viac ako dekádu od svojich najlepších kúskov a opäť si berie na pomoc scenár Petra Jarchovského a jednu zo silných dekád 20. storočia. Nie
Ján Hřebejk je späť vo forme! Viac ako dekádu od svojich najlepších kúskov a opäť si berie na pomoc scenár Petra Jarchovského a jednu zo silných dekád 20. storočia. Nie samoúčelne, ale veľmi umne kombinujú roky osemdesiate s dnešným pálčivým problémom pozície učiteľov v spoločnosti. V roku 1983 učí na istej základnej škole Mária Drazdechová. Vdova po ruskom vojakovi štartuje školský rok rovnakými otázkami: predstavením detí a povolaním ich rodičov. Tesne po Novom roku 1984 sa odohrá nepríjemné rodičovské združenie, kedy v triede žiada niekoľko rodičov odstúpenie učiteľky kvôli istým nepríjemnostiam či incidentu, ktorý sa v dôsledku konania Drazdechovej odohral. Tlak v triede sa stupňuje a divák sa postupne dozvedá o spôsoboch, ktoré žena pri výchove i výučbe žiakov používa. Nie každý rodič sa s nimi stotožní, čím vzniká rozkol reflektujúci celú spoločnosť... Ak sa radíte k divákom, ktorí Janovi Hřebejkovi uznávajú pár filmov a potom na neho zanevreli, môže vás Učiteľka milo prekvapiť. Všetko, čo ste o nej počuli, je pravda. A čím menej budete vedieť, tým lepšie. Vzácne napísaný i zrežírovaný kúsok prekvapí štruktúrou, od prvých chvíľ servíruje fantastické atmosférické scény a neustále graduje. Nelineárna narácia vás od začiatku drží v napätí a odmieta vám povedať, čo sa deje a prečo je titulná učiteľka v hľadáčiku rodičov, ako to že nesedí na rodičovskom združení a niekedy len dátumy na školskej tabuli vám pomáhajú orientovať sa v deji. KINEMAVIDEO3966. Voľba podania jednotlivých faktov, momentov a nadväznosti scén, je však vynikajúca. Tie prepojenia si nachádzate sami a niekedy ležia v malých detailoch. Ako skáčeme zo začiatku školského roka do jeho polovice na rodičovskom, spoznávame jednotlivé rodiny a ich deti. Postáv v scenári je pomerne veľa, postupne si oddeľujete hlavné a vedľajšie. Autori núkajú dve zaujímavé pomôcky: rovnaký zasadací poriadok na hodine i ZRPŠ, resp. excelentný casting, ktorý už na prvý pohľad rozlišuje kto ladí s kým – deti sa náramne podobajú na rodičov, čo umocňuje spolupatričnosť k postavám. Rozpletávanie uplynulého konania vám najprv odhalí praktiky Učiteľky, jej charakter i pozíciu v celej spoločnosti. Paralelne si k nej hľadáte vzťah a zvažujete morálnosť konania – je to, čo koná, skutočne také zlé alebo by ste sa dokázali postaviť na jej stranu? Kým sa stihnete sami rozhodnú, atmosféra na rodičovskom združení začína vrieť a rovnako aj tam sa vytvárajú dva tábory – ako diváci ste pozvaní, aby ste sa priklonili... Je to absolútne výborný ťah – ako by ste sami sedeli na tom ZRPŠ a váhali čo urobiť. Nebojte sa, že ani spočiatku netušíte, čo Drazdechová rieši, hoci môžete byť azda aj v menšine. Vlastné dilemy sa derú na povrch pomerne rýchlo a nie iba pri posudzovaní triednej učiteľky. Ďalšou je súvislosť konania a budúcnosti detí, ktoré sú hlavnými hrdinami (či obeťami?) a rodičia z rôznych pomerov a výchovných schém zastávajú odlišný postoj k situácii. V neposlednom rade je Učiteľka aj pálčivou reflexiou spoločnosti – jednak tej v roku 1983 kvôli prepojenosti na majetkové i politické pomery, ale aj tou súčasnou, kedy rodičia toľko neakceptujú učiteľov a sami zrážajú ich autoritu. V tomto smere je zrejmé, že tento príbeh by sa nemohol odohrať v roku 2016 – dve generácie ubehli... No predsa je dobovosť zachytená veľmi dobrým spôsobom a chválim nielen jej zobrazenie, ale všetky atribúty. Často pri našich filmoch zo socializmu kritizujem ich nahrávanie lokálnym divákom a slabšiu možnosť chápania pre zahraničných – Učiteľka by mohla skĺbiť ich odlišný pôvod a našu minulosť. Ba čo viac, jej zobrazenie je oveľa lepšie a menej nútené ako pri vykričanom Červenom kapitánovi! Výborný pocit a posilnenie vlastného zmýšľania nad situáciou posilňujú aj herecké výkony. Zuzana Mauréry dominuje plátnu a jej postavu môžete chcieť zaškrtiť i empaticky chápať zároveň, veď čo je na tom, prepojiť možnosti v spoločnosti týmto spôsobom. Manipulatívne metódy zahrala bravúrne, ale sekunduje jej Csongor Kassai (konečne v inej úlohe!) i tucet ďalších postáv. Stále platí – tie zo svojho tábora budete mať radi, tie z druhého by ste najradšej zmlátili na školskom vécku... Pri Učiteľke sedí pálčivá téma, ambivalentný žáner drámy i komédie, starostlivá réžia, herecké výkony i autentická atmosféra. Jedine niektoré scény sú trošku natiahnuté. Druhý najlepší lokálny film po Teórii tigra v tomto roku. Hodnotenie: 9/10 |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Otázka budúcnosti, Dahomey, Gladiátor 2, Hranica prežitia. Podcast Vertigo
- Skylink uvádza filmovú sériu Paris Has Fallen a premiéru nového seriálu Pád Paríža
- Kiná sa o mesiac ponoria do bojov v Stredozemi – na plátna príde Pán prsteňov: Voj
- Krehkosť a intimita Ženy z...
- Slovenská kultúrna pochodeň sa rozhorí na výročie Nežnej revolúcie. Z Humenného po
- Do kín mieri drsná komédia Na plech v réžii rapera Řezníka
- Na Disney+ prichádza nový pôvodný dramatický seriál Raj
- Kino Lumiere uvedie v cykle Music & Film kultový film Zamatová extáza / Velvet Gol
- Na DAFilms.sk si môžete pozrieť tri filmy Agnieszky Holland, ktorá je spätá s praž
- Film o československej architektúre a jej tvorcoch príde do kín už v októbri - Arc