Julieta je z veľkej časti premárnená šanca |
Pedro Almodóvar si pred tromi rokmi odskočil do Rozkoše v oblakoch, ale tentokrát je späť so silnou ženskou drámou o stratách, bolesti a nevypovedaných pocitoch. Je to príbeh, ktorý ukazuje koľko
Pedro Almodóvar si pred tromi rokmi odskočil do Rozkoše v oblakoch, ale tentokrát je späť so silnou ženskou drámou o stratách, bolesti a nevypovedaných pocitoch. Je to príbeh, ktorý ukazuje koľko sa dá zniesť bolesti v jednom živote, že niekedy si pripisujeme za odchody väčšiu zodpovednosť ako aj máme alebo že nám priamo pred očami vyrastajú či žijú ľudia, ktorých vlastne vôbec nepoznáme. TEXT OBSAHUJE INFORMÁCIE O DEJI, KTORÉ SÚ PRE NAPÍSANIE RECENZIE POTREBNÉ Julieta má dávno po päťdesiatke a zažila si mnohé. Teraz stretla kamarátku dcéry, ktorá jej v rýchlosti porozprávala, že Antia má tri deti, žije dakde pri jazere a vyzerá krásne. To Julietu primäje rozpamätať sa a začať písať, čo sa stalo. Ako spoznala jej otca Xoana, žili šťastne deväť rokov a potom sa im život obrátil naruby, keď Xoan zomrel. Vtedy Julieta padla do depresie, dcéra ju zachránila – no potom sa odmlčala na viac ako 10 rokov... Dajú sa dobehnúť stratené roky? Prečo Antia odišla? Čo jej Julieta nepovedala a drží v sebe? Padá tu veľa otázok – a iba jedna rozprávajúca žena má na ne odpovede. Na papieri znie zápletka dobre a Pedro svoje drámy o matkách a ženách zvláda. No tentokrát sa borí vrstvami hlbokých spomienok, ťažkým materiálom a hoci povolal dokonca dve herečky na zvládnutie jednej postavy, výsledok nie je úplne uspokojivý. Nejde o neľahké témy – stratu milovaných osôb, či už smrť, zmiznutie alebo odchod zo života spracúvajú tucty drám a stále sa nájdu kúsky prinášajúce dačo nové, odlišné i výborne spracované. No Pedro pracuje najmä v cykloch, akoby ho mátali najmä tie životné deväťročné a prinášal v nich to dobré, zle a ešte horšie. KINEMAVIDEO3979. Nejeden divák si bude musieť hľadať cestu k samotnej Juliete. Je to neľahko uchopiteľná postava, či už v staršom alebo aj mladšom veku. Sála z nej niečo dobré, ale v jej vnútri identifikujete niečo divné, čo vám bráni vytvoriť si k nej vzťah. Je to skôr odcudzená postava, ktorá vás ani neprosí o empatiu, ale súčasne dovolí nazerať na svoje trápenie. Na jej plecia sú postupne naukladané viaceré bremená osudu – najmä straty blízkych v okolí. Zatiaľ čo niektoré si zrejme nahovára, za iné cíti zodpovednosť. Nelineárna štruktúra s veľkými flashbackmi nám postupne dáva odpovede na jednotlivé otázky. Je to dobrá naratívna voľba a niet priestoru na veľké pochybenia: Julieta je úprimná v odhaľovaní minulosti, ale keď po hodine dostaneme všetky kľúčové odpovede (stretnutie, smrť Xoana, odchod a dôvod naň), prichádza vynútená polhodina finišu, ktorá začína mariť dovtedajší úspešný príbeh bolesti. Zrazu sa každých 10 minút musíte pozerať na hodinky a pýtať prečo také zdržanie a naťahovanie? Aj viaceré kroky postáv začínajú byť pomerne nelogické. Do scenára sa prepašovali rozličné náhody či úprava minulých scén. Postavy sú uzatvorené do seba, odmietajú normálne komunikovať, čím sebe i nám privodzujú nemalé komplikácie. To, čo fungovali dovtedy – jednoznačné rozhodnutia a žiadne hry s osudom, sa zrazu mení a otáča v prospech niektorých postáv. Niežeby ste si neželali pozitívne správy na koniec, ale finále zbytočne využíva darčeky pre hrdinku a vytvára bizarní poučenie pre divákov: Aha, keď budete aspoň 20 rokov trúchliť a trpieť, získate šancu dostať niečo späť. To nútené prepojenie a silené vysvetlenie na konci sem vpadlo asi náhodou pri dosiahnutí 90. minúty v stopáži... A je to škoda. Budovať si hodinu príbeh, solídnu mozaiku správania a osudov niekoľkých žien – a za ďalších 30 minút ju posunúť do inej roviny a stratiť priazeň diváka, ktorý by bol ochotný aj zdieľať svoje bolesti, je taká otočka, že uberá celé body nadol. Strácate dôveru, pozornosť a už si želáte finiš. Herecké výkony sa rovnako stratia v poslednej tretine. Obe herečky stvárňujúce Julietu sú dlho na zhodnej úrovni: Emma Suaréz drží prím na začiatku, ale postupne si nájdete väčšie sympatie k výkonu mladšej Adriane Ugarte. Paradoxne, vedľajšie úlohy vyznejú lepšie – majú adekvátny priestor. Julieta je z veľkej časti premárnená šanca. Čo najprv funguje a divák akceptuje, sa rozpadne do konca. Bolestivá téma a budovanie mozaiky zaberá, ale jej vyústenie a finálna katarzia, žiaľ, nie. Hodnotenie: 5/10 |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Otázka budúcnosti, Dahomey, Gladiátor 2, Hranica prežitia. Podcast Vertigo
- Skylink uvádza filmovú sériu Paris Has Fallen a premiéru nového seriálu Pád Paríža
- Kiná sa o mesiac ponoria do bojov v Stredozemi – na plátna príde Pán prsteňov: Voj
- Krehkosť a intimita Ženy z...
- Slovenská kultúrna pochodeň sa rozhorí na výročie Nežnej revolúcie. Z Humenného po
- Na Disney+ prichádza nový pôvodný dramatický seriál Raj
- Do kín mieri drsná komédia Na plech v réžii rapera Řezníka
- Kino Lumiere uvedie v cykle Music & Film kultový film Zamatová extáza / Velvet Gol
- Na DAFilms.sk si môžete pozrieť tri filmy Agnieszky Holland, ktorá je spätá s praž
- Film o československej architektúre a jej tvorcoch príde do kín už v októbri - Arc