Nedeľa na MFF BA: iránske Zmiznutie i očakávaná Podoba vody

Niektorí v nedeľu dokončili prehliadku ôsmich súťažných filmov, iní sa vrhli na ďalšie dokumenty a plné kino zažil očakávaný víťaz z Benátok – najnovšie fantasy

pridal Michal Korec 13.11.2017 o 17:35

Nedeľa na MFF BA: iránske Zmiznutie i očakávaná Podoba vody


Niektorí v nedeľu dokončili prehliadku ôsmich súťažných filmov, iní sa vrhli na ďalšie dokumenty a plné kino zažil očakávaný víťaz z Benátok – najnovšie fantasy Guillerma del Tora, Podoba vody.

Zmiznutie (Irán)

Ošúchaný názov na lokálne pomery prináša iránsky titul, ktorý sa odohráva počas jedinej noci a má dobrú premisu. Mladý pár sa túla naprieč nemocnicami, kamarátmi a lokalitami, pričom divák vie iba jediné – že niečo sa stalo, je potrebný medicínsky zákrok, no málokto tuší aký a prečo. Nepomáha ani úvodný záber, uháňajúce auto naprieč mestom či blúdiaca slečna na prvej klinike. Falošné cestičky sa striedajú s reálnymi požiadavkami a sme svedkami tejto nočnej odysey, kedy sa skúša trpezlivosť či neoblomnosť úradných procedúr. Hrdinov spoznávame iba postupne a nad nimi sa vznáša konvencia krajiny, ktorú nearabský divák nepozná, ale možno niekde vnútri tuší. Dá sa odčítať z dialógov, pár telefonátov a je azda prísnejšia ako kultúrne zvyky, na ktoré sme zvyknutí v našej spoločnosti.

Napriek tomu je Zmiznutie skôr dobrý festivalový štandard, lebo približne po hodine už bude nejeden divák tápať v monotónnej skladbe scén a ďalšieho postupu hrdinov. Posledná tretina prináša vypäté momenty a možné uspokojivé riešenie, no súčasne aj vyhrotené emócie, ktoré môžu vyústiť do úplne iného finišu. Azda zamáva časťou publika, ostatní si skôr vydýchnu, že táto noc skončí a obe postavy môžu ďalej žiť svoje púte. Otázka zostáva rovnaká – ako ich toto počínanie poznačí na celý život. Je tu však dobrá minimalistická výprava, kamera väčšinu času na pleci či pred tvárou hrdinov, autentický zvuk a Zmiznutie pôsobí ako dôkaz, že s niekoľkými hercami sa dá natočiť solídnych 88 minút. Pár divákom môže zážitok umocniť aj absencia hudby, nielen v celom filme, aj pri záverečných titulkoch.

Podoba vody (USA)

Benátsky víťaz! Miláčik kritikov z Telluride! Guillermo del Toro má nový fantasy kalibru Faunovho labyrintu a vypredané Kino Lumiére ho na Slovensku ponúklo prvým divákom, ktorí boli neraz veľmi rozčarovaní, občas dojatí a názory budú stopercentne rozmanité. Je to film, ktorý potvrdzuje prvotné reakcie z Benátok („pripravte sa na veľmi silnú romantiku a poetiku“), má výborné herecké výkony, parádnu malebnú hudbu Alexandra Desplata a mieša muzikálové vložky s istou mierou brutality.

Podoba vody krásne zobrazuje svoju hrdinku (výborná Sally Hawkins v nemej roli) a jej usporiadaný život, ktorý vyruší dovezený experimentálny tvor z Južnej Ameriky. Spolu s ním sa do jej zamestnania dostáva aj krutý chlapík Strickland, ktorý sa snaží vymlátiť z potvory dušu. Okolo nováčika sa motá aj doktor Hoffstetler, ktorý by tiež radšej chránil ako ničil. Príbeh sa odohráva v roku 1962, kedy sa USA ešte motajú medzi nevyjasnenými právami a rasistickými poznámkami na adresu černochov a súčasne sa zmieta v hrozbe Studenej vojny, zrejme aj s nejakými Rusmi v neďalekej blízkosti. Scenár sa snaží miešať veľa prvkov a nechýbajú ani tie osvedčené: gay priateľ či ukecaná kamoška sú jasné archetypy, no aspoň dajú vyniknúť herectvu Richarda Jenkinsa i Octavii Spencer. Príliš krutý Michael Shannon je správne odporný, lezie z neho odpor a strach.

Del Toro je tradične istý pri monštre, všetkých scénach s ním, či ide o objavovanie alebo ďalší dej. Podľa očakávaní vzniká špeciálne puto medzi ním a nemou Elisou, ktorá dostáva nečakaného spojenca do svojej samoty. Del Toro je aj krutý a neváha použiť prvky násilia, nečakane aj pár nahých scén. No čo prekvapí mnohých, to je jeho nečakane jemná práca s americkými muzikálmi a filmovou hudbou, ktorej neskladá poctu, ale pekne si ju vypožičia pre vyznenie niektorých scén. Niežeby Alexandre Desplat nemal kde vyniknúť, no spojenie starostlivo vybraných piesní s ním má neuveriteľný efekt.

V konečnom zúčtovaní sa môže Podoba vody najviac páčiť cinefilom, ktorí ocenia jeho mnohé tváre. Menej asi bežnému divákovi, pre ktorého bude dosť romantický a festivalový zase mávne rukou, že je príliš komerčný. No Guillermo del Toro vie, čo točí a nie je to iba pocta Netvorovi z Čiernej lagúny. V jeho filmografii ide o veľmi pestrý celok, ktorým bude smelo bojovať o Oscara – za Najlepší film, réžiu, najlepšiu herečku, azda jedného vedľajšieho herca či herečku, hudbu, efekty, masky a iné.





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.