Nedeľa na MFF BA: iránske Zmiznutie i očakávaná Podoba vody |
Niektorí v nedeľu dokončili prehliadku ôsmich súťažných filmov, iní sa vrhli na ďalšie dokumenty a plné kino zažil očakávaný víťaz z Benátok – najnovšie fantasy
Niektorí v nedeľu dokončili prehliadku ôsmich súťažných filmov, iní sa vrhli na ďalšie dokumenty a plné kino zažil očakávaný víťaz z Benátok – najnovšie fantasy Guillerma del Tora, Podoba vody. Zmiznutie (Irán) Ošúchaný názov na lokálne pomery prináša iránsky titul, ktorý sa odohráva počas jedinej noci a má dobrú premisu. Mladý pár sa túla naprieč nemocnicami, kamarátmi a lokalitami, pričom divák vie iba jediné – že niečo sa stalo, je potrebný medicínsky zákrok, no málokto tuší aký a prečo. Nepomáha ani úvodný záber, uháňajúce auto naprieč mestom či blúdiaca slečna na prvej klinike. Falošné cestičky sa striedajú s reálnymi požiadavkami a sme svedkami tejto nočnej odysey, kedy sa skúša trpezlivosť či neoblomnosť úradných procedúr. Hrdinov spoznávame iba postupne a nad nimi sa vznáša konvencia krajiny, ktorú nearabský divák nepozná, ale možno niekde vnútri tuší. Dá sa odčítať z dialógov, pár telefonátov a je azda prísnejšia ako kultúrne zvyky, na ktoré sme zvyknutí v našej spoločnosti. Napriek tomu je Zmiznutie skôr dobrý festivalový štandard, lebo približne po hodine už bude nejeden divák tápať v monotónnej skladbe scén a ďalšieho postupu hrdinov. Posledná tretina prináša vypäté momenty a možné uspokojivé riešenie, no súčasne aj vyhrotené emócie, ktoré môžu vyústiť do úplne iného finišu. Azda zamáva časťou publika, ostatní si skôr vydýchnu, že táto noc skončí a obe postavy môžu ďalej žiť svoje púte. Otázka zostáva rovnaká – ako ich toto počínanie poznačí na celý život. Je tu však dobrá minimalistická výprava, kamera väčšinu času na pleci či pred tvárou hrdinov, autentický zvuk a Zmiznutie pôsobí ako dôkaz, že s niekoľkými hercami sa dá natočiť solídnych 88 minút. Pár divákom môže zážitok umocniť aj absencia hudby, nielen v celom filme, aj pri záverečných titulkoch. Podoba vody (USA) Benátsky víťaz! Miláčik kritikov z Telluride! Guillermo del Toro má nový fantasy kalibru Faunovho labyrintu a vypredané Kino Lumiére ho na Slovensku ponúklo prvým divákom, ktorí boli neraz veľmi rozčarovaní, občas dojatí a názory budú stopercentne rozmanité. Je to film, ktorý potvrdzuje prvotné reakcie z Benátok („pripravte sa na veľmi silnú romantiku a poetiku“), má výborné herecké výkony, parádnu malebnú hudbu Alexandra Desplata a mieša muzikálové vložky s istou mierou brutality. Podoba vody krásne zobrazuje svoju hrdinku (výborná Sally Hawkins v nemej roli) a jej usporiadaný život, ktorý vyruší dovezený experimentálny tvor z Južnej Ameriky. Spolu s ním sa do jej zamestnania dostáva aj krutý chlapík Strickland, ktorý sa snaží vymlátiť z potvory dušu. Okolo nováčika sa motá aj doktor Hoffstetler, ktorý by tiež radšej chránil ako ničil. Príbeh sa odohráva v roku 1962, kedy sa USA ešte motajú medzi nevyjasnenými právami a rasistickými poznámkami na adresu černochov a súčasne sa zmieta v hrozbe Studenej vojny, zrejme aj s nejakými Rusmi v neďalekej blízkosti. Scenár sa snaží miešať veľa prvkov a nechýbajú ani tie osvedčené: gay priateľ či ukecaná kamoška sú jasné archetypy, no aspoň dajú vyniknúť herectvu Richarda Jenkinsa i Octavii Spencer. Príliš krutý Michael Shannon je správne odporný, lezie z neho odpor a strach. Del Toro je tradične istý pri monštre, všetkých scénach s ním, či ide o objavovanie alebo ďalší dej. Podľa očakávaní vzniká špeciálne puto medzi ním a nemou Elisou, ktorá dostáva nečakaného spojenca do svojej samoty. Del Toro je aj krutý a neváha použiť prvky násilia, nečakane aj pár nahých scén. No čo prekvapí mnohých, to je jeho nečakane jemná práca s americkými muzikálmi a filmovou hudbou, ktorej neskladá poctu, ale pekne si ju vypožičia pre vyznenie niektorých scén. Niežeby Alexandre Desplat nemal kde vyniknúť, no spojenie starostlivo vybraných piesní s ním má neuveriteľný efekt. V konečnom zúčtovaní sa môže Podoba vody najviac páčiť cinefilom, ktorí ocenia jeho mnohé tváre. Menej asi bežnému divákovi, pre ktorého bude dosť romantický a festivalový zase mávne rukou, že je príliš komerčný. No Guillermo del Toro vie, čo točí a nie je to iba pocta Netvorovi z Čiernej lagúny. V jeho filmografii ide o veľmi pestrý celok, ktorým bude smelo bojovať o Oscara – za Najlepší film, réžiu, najlepšiu herečku, azda jedného vedľajšieho herca či herečku, hudbu, efekty, masky a iné. |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Otázka budúcnosti, Dahomey, Gladiátor 2, Hranica prežitia. Podcast Vertigo
- Skylink uvádza filmovú sériu Paris Has Fallen a premiéru nového seriálu Pád Paríža
- Kiná sa o mesiac ponoria do bojov v Stredozemi – na plátna príde Pán prsteňov: Voj
- Krehkosť a intimita Ženy z...
- Slovenská kultúrna pochodeň sa rozhorí na výročie Nežnej revolúcie. Z Humenného po
- Na Disney+ prichádza nový pôvodný dramatický seriál Raj
- Do kín mieri drsná komédia Na plech v réžii rapera Řezníka
- Kino Lumiere uvedie v cykle Music & Film kultový film Zamatová extáza / Velvet Gol
- Na DAFilms.sk si môžete pozrieť tri filmy Agnieszky Holland, ktorá je spätá s praž
- Film o československej architektúre a jej tvorcoch príde do kín už v októbri - Arc