Surrealistická prechádza zvláštnym svetom |
Herný dizajnér Éric Chahi sa rád hra na boha. Niežeby som mu v tom chcel brániť, to vôbec nie. Je to len zjavne ...
Herný dizajnér Éric Chahi sa rád hra na boha. Niežeby som mu v tom chcel brániť, to vôbec nie. Je to len zjavne fakt o tejto francúzskej hernej legende. Na druhej strane na to má plné právo a keď už nie na boha, tak aspoň na nejakého menšieho bôžika by sa hrať pokojne mohol už len kvôli tomu, aké parádne hry nám kedysi priniesol. Má toho na konte síce viac, no stačí menovať dve hry – Another World a Heart of Darkness. Po nich si dal na nejakú dobu pauzu a vrátil sa už s tým hraním na boha v titule From Dust od Ubisoftu z roku 2011. Nasledovala ďalšia pauza a teraz je späť s novou hrou. Jeho hry sú unikátne, nápadité a nedajú sa interpretovať len v jednej rovine. Novinka Paper Beast na tom nie je inak. Je tu síce čiastočne spoločná téma s hraním sa na boha ako vo From Dust, no Paper Beast si razí cestu herným svetom. Už len tým, že oproti predchádzajúcim pomerne konvenčným hrám sa sústredí na stále relatívne niche perifériu – virtuálnu realitu. A aby toho nebolo málo, aj na tomto malom VR trhu sa zameriava exkluzívne len na jednu platformu – PSVR. A tam sa zameriava jednak na alegórie, ale tiež na tému big data, ktorú Chahi uchopil naozaj netradičným spôsobom. Dalo by sa takto pokračovať donekonečna, ako si sám v niche vybral ešte viac okrajové prvky. Hra a ani recenzia ale nie je o tom. Alebo možno aj hej, lebo sa hneď takto v úvode dozviete, že ak máte zo všetkých hier najradšej Call of Duty a z netradičných tém aj prvkov máte husiu kožu, toto nie je úplne hra pre vás. Vyžíva sa v tom, že necháva hráča tápať, samého objavovať, ale aj interpretovať veci pred ním. Čakáte, že vám hra vysvetlí, čo je to vlastne pred vami a čo s tým máte robiť? Ste na zlej adrese. Neženie vás vpred nejaký ukazovateľ na mape, za ktorým sa naháňate. Ženie vás vpred vaša zvedavosť, lebo chcete vedieť, čo sa skrýva za červeným závesom. A možno nakoniec ani nevadí, ak sa na jednom divnom mieste za jednej divnej situácie pozeráte na záverečné titulky a neviete, o čom to vlastne celé bolo. Táto hra je o sebe samej, o jej dizajnérovi, no rovnako tiež o vás. Chcete žáner? Dajme tomu, že to je puzzle adventúra z first person perspektívy vo virtuálnej realite, v ktorej sa stanete postavou skúmajúcou podivnú simuláciu. Alebo že by to nebola simulácia? Prípadne by som ju žánrovo možno zaradil aj ako surrealistický simulátor obskurnej fauny a flóry vo svete vytvorenom z papiera a dát. Vyberte si, čo sa vám viac hodí, no ak si tie dve veci spojíte, získate pravdepodobne najlepší obraz o škatuľke, kam hra patrí. K tomu si pripočítajte procedurálne správanie NPC a dokonalý guláš je hotový. |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Vertigo 96: Prečo Snehulienka nahnevala divákov a má ju zmysel vidieť? Odporúčame
- Druhá séria Severance prekonala očakávania, predčila jednotku a stala sa najsledov
- Do kín prichádza novinka Stevena Soderbergha Operácia Black Bag s Cate Blanchett a
- Vysoko aktuálny pohľad na svet očami dalajlámu ponúkne film Múdrosť šťastia / Wisd
- Jason Statham opäť v kinách – akčný film Working Man mu napísal Sylvester Stallone
- Návrat slávy do Ríma prichádza 16. mája, keď bude Gladiátor II exkluzívne dostupný
- Streamovacie novinky: Dying for Sex, MobLand, Architektúra ČSSR 58-89, Nosferatu,
- Mrazivý portrét Quisling – Posledné dni prichádza do kín. Ideálny titul na rozvíja
- Rozvláčnosť a scenáristické vajatanie robí z nového Williama Tella ťažko stráviteľ
- Novokain posúva hranice brutálnej akcie skoro až na úroveň videohier. Akčný Nobody