Filmová škola - Začiatky subjektívnej kamery |
So subjektívnou kamerou, alebo ak chcete perspektívou prvej osoby (tzv. POV shot: Point-of-View shot) sa v kinematografii ...
So subjektívnou kamerou, alebo ak chcete perspektívou prvej osoby (tzv. POV shot: Point-of-View shot) sa v kinematografii stretávame už od druhej polovice 20tych rokov 20.storočia. Záber optikou hlavnej postavy použili už v epickom historickom míľniku Napoléon (1927) a krátko na to napríklad aj v žánrových klasikách ako Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1931) či Little Caeasar (1931). Skutočný rozmach POV záberov však prišiel až v druhej polovici 40tych rokov. Pohľad z perspektívy prvej osoby patrí k špecifikám noirovej kamery. Tá okrem klaustrofobických podhľadov, „výškových“ nadhľadov či skosených kompozícii často pracuje aj so subjektívnym pohľadom, aby sa podčiarkla dôležitosť rozprávača. Väčšinou ide o príležitostný, chvíľkový postup, ktorý má imitovať optickú perspektívu danej postavy. Teraz sa pozrieme na to, keď tento postup rozhodne nie je príležitostný. Priekopnícku prácu s POV scénami priniesla v roku 1947 hneď dvojica filmov noir: Dáma v jazere (Lady in the Lake) a Temná pasáž (Dark Passage). Adaptácia Raymonda Chandlera priniesla nevídaný experiment: Dámu v jazere totiž celú nakrútili skrz pohľad hlavnej postavy – súkromného detektíva Philipa Marlowea, ktorého divák vidí len príležitostne, a to napríklad pri jeho pohľade do zrkadla. Súčasnému divákovi môže táto kamera pripadať miestami ťarbavo a staticky, ale je potrebné si uvedomiť, že toto boli začiatky POV, ktoré sa už len zdokonaľovali. Už v prípade Temnej pasáže, uvedenej len osem mesiacov po Dáme v jazere, sme svedkami oveľa dynamickejšej subjektívnej kamery a z interiérov ideme aj do terénu: takmer celých prvých 37 minút, kedy je hrdina na úteku pred políciou a podstupuje plastickú operáciu tváre, sledujeme dianie očami Humphreyho Bogarta (pričom jeho tvár zbadáme až po operácii). Táto technika pridáva na tajomnej až mysterióznej atmosfére, príznačnej pre filmy noir všeobecne. Medzi vrcholy subjektívnej kamery patria z ostatných rokov kameramanské počiny v tituloch ako Enter the Void (2009), Hardcore Henry (2015) či Pandemic (2016). Aký je váš obľúbený film s použitím POV zábermi? |
NAJČÍTANEJŠIE |
- Od dnes je možné hlasovať v diváckom hlasovaní národných filmových cien Slnko v si
- Mimoriadny britský seriál Adolescence je postavený na dôležitej téme a jednozábero
- Vertigo 95: Urobte niečo pre seba a pozrite si britský seriál Adolescent a dánsky
- Podporte svoj festival Cinematik % z daní a získajte 50% zľavu na akreditácie. Čak
- Začína sa 12. ročník Visegrad Film Forum a filmárskej obci ponúkne nezabudnuteľné
- Soundtrack vášho detstva: Vince DiCola o tvorbe hudby k filmom a videohrám
- Príbeh služobníčky končí svoju cestu: Posledná séria seriálu oceneného cenou Emmy
- Hollywoodsky herec Bill Skarsgård príde do Prahy uviesť triler V pasci / Lock
- Vo veku 90 rokov nás opustil význámný slovenský herec Štefan Kvietik
- Film Černák si v kinách pozrelo už viac ako 400.000 divákov