Ohliadnutie za filmovou kritikou v roku 2019 v Týždni slovenského filmu

Týždeň slovenského filmu sa odohral netradične na sklonku roka 2020, na čom by nebolo nič prekvapivé ...

pridal Erik Binder 22.12.2020 o 16:36
Ohliadnutie za filmovou kritikou v roku 2019 v Týždni slovenského filmu


Týždeň slovenského filmu sa odohral netradične na sklonku roka 2020, na čom by nebolo nič prekvapivé, ak by šlo o ohliadnutie sa za rokom 2020. Išlo však o ročník niekoľkokrát behom roka presunutý, pretože korona si žije vlastným životom a ľudia sa musia prispôsobovať jej a nie naopak. Každopádne týždeň venovaný slovenskej hranej, dokumentárnej a animovanej tvorbe, ale aj slovenskej filmovej kritike, sa uskutočnil za účasti publika v priestoroch „artového multiplexu“ Lumiére v Bratislave.

V týchto časoch sa nedala očakávať vysoká návštevnosť, podstatné však je, že do kinosály číslo 2 si našlo 9. decembra cestu dostatočné množstvo divákov z radov odbornej obce, ale aj verejnosti, aby mohlo spoločne s organizátormi o čom diskutovať. Moderátorkou panelu s názvom Panelová diskusia o slovenskej filmovej vede a kritike 2019 bola profesorka Jelena Paštéková, dlhoročná pedagogička na FTF VŠMU. Za okrúhlym (v skutočnosti obdĺžnikovým) stolom sedeli Martin Kaňuch, Jana Dudková, Petra Hanáková a Matej Sotník. Posledný menovaný, študent magisterského stupňa filmových štúdií na FTF VŠMU, pripravil aj rozsiahlejší príspevok k téme slovenskej filmovej kritiky za rok 2019.

Matej Sotník vyzdvihol úlohy viacerých slovenských internetových portálov venujúcich sa reflexii filmu. Medzi tými najdôležitejšími bola opäť Kinema, prinášajúca reflexiu všetkých filmov prichádzajúcich týždeň čo týždeň do slovenských kín. Ďalej každodenný príval noviniek zo sveta filmu alebo televíznych tipov. Dôležité miesto v texte patrilo aj stránke kinečko.com, ktoré sa profiluje ako portál zaoberajúci sa viac súčasnými trendami, pravidelnými rubrikami a neponúka reflexiu všetkého, ale len toho, čo sa zmestí do jeho špecifickej profilácie. Ďalšou témou bolo porovnanie filmovej reflexie v denníkoch SME a Denník N, kde sa autor príspevku viac priklonil k umeleckejšiemu zameraniu druhého spomínaného „plátku“, pretože SME sa podľa jeho názoru stalo časom viac komerčným a takpovediac povrchnejším v hodnotení titulov. Respektíve výber pre texty sa zužuje viac na komerčnejšiu tvorbu. Škoda, že sme nespoznali aj názory na ďalšie denníky, povedzme že s iným názorovým rozhraním.

Dúfajme, že ďalší ročník TSF sa uskutoční už v pravidelnom čase na jar budúceho roka. Reflexia a kritika sa totiž tento rok museli prispôsobiť absolútne novým a bezprecedentným podmienkam v kinematografickom priemysle. Väčšina očakávaných premiér prebehla cez VOD (v lepšom prípade, mnohé dátumy premiér boli presunuté na rok 2021), do kina sa chodilo málo, navyše za prísnych bezpečnostných opatrení a vždy len v kratších časových úsekoch. To ale znamenalo, že do ponuky sa dostalo množstvo takpovediac televíznych filmov s tenšími rozpočtami (samozrejme nie vždy to platí, najmä čo sa týka ponuky Netflixu alebo HBO), čo sa mohlo odraziť aj na celkovej zmene prístupu k hodnoteniu celovečernej komerčnej tvorby. Ako aj tento faktor zhodnotí slovenská kritická obec sa dozvieme snáď už o niekoľko mesiacov, na tom istom mieste ako tento rok.





Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.