Boží uhol našej filmovej školy: špecifický God´s Eye

Popri bežných kamerových uhloch sa dnes po minulom „Tarantinovom“ zábere z kufra pozrieme na ďalšiu ...

pridal Michal Šmajda 13.2.2021 o 20:38
Boží uhol našej filmovej školy: špecifický God´s Eye


Popri bežných kamerových uhloch sa dnes po minulom „Tarantinovom“ zábere z kufra pozrieme na ďalšiu divácky vďačnú špecialitu. (1)

God´s Eye Shot – pohľad z neba

Božie oko, boží pohľad alebo aj „vtáčie oko“ (Bird´s Eye). Záber úplne zhora, keď kamera sníma smerom dole pod uhlom 90º, je špecifickým typom nadhľadu. Jeho použitie je rozmanité. Filmári ho najčastejšie využívajú, aby zvýraznili veľkosť diania (často bitky), dôležitosť postavy, samotu a izoláciu, nejaký pre príbeh dôležitý pohyb (dopravného prostriedku či postavy), scénu umierania alebo naopak vyslobodenia.

Vtáčiu perspektívu efektne a rád používal aj Alfred Hitchcock: Vertigo (pohľady z výšky), Na sever severozápadnou linkou (útek z výškovej budovy), Psycho (bodnutie na schodoch) či Vtáci, kde pohľad z výšky na horiacu čerpaciu stanicu veľmi trefne až doslovne vystihuje význam záberu „Bird´s Eye“.

Nezabudnuteľný boží pohľad priniesol aj Martin Scorsese v krvavom závere Taxikára (1976), kedy mal divák možnosť „predýchať“ výbuch násilia a zrekapitulovať škody. Tieto nadhľady patria aj do rukopisu Wesa Andersona. S uhlom božieho oka pracujú prirodzene aj letecké zábery (napr. Čierny jastrab zostrelený, True Detective 2), ale o tých možno niekedy inokedy.

 

(1) Prečítajte si aj o klaustrofobických podhľadoch, výškových nadhľadoch, vychýlených holandských uhloch či subjektívnych POV záberoch.

Ďalšie časti našej filmovej školy:

Filmová škola: rušivý strih jump-cut a stop trik

Filmová škola tentoraz o rakurzoch: podhľady vs. nadhľady

Filmová škola: hladký asociatívny strih match-cut

Filmová škola - ako rozprávať film bez diálogov len kamerou, hercami a hudbou

Filmová škola – odkiaľ je Tarantinov kufrík z Pulp Fiction?

Filmová škola - Začiatky subjektívnej kamery

Filmová škola – Prvé reálne použitie televízie vo filme?

Filmová škola dnes predstaví tzv. holandský uhol pokrivenej reality

Filmová škola – John Alton a maľovanie svetlom

Filmová škola – Americká noc - spôsob nakrúcania nočných scén

Filmová škola: high-key vs. low-key filmové svietenie

Filmová škola – hlavu vám zakrúti Vertigo efekt 

Filmová škola – obľúbený uhol z kufra: Trunk Shot




BRUTALISTA
[RECENZIA ]
1
Len my dvaja
LEN MY DVAJA
[RECENZIA ]
PARTHENOPE
[RECENZIA ]
BETTER MAN
[RECENZIA ]

Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 8395
02 |
návšt. 6734
03 |
návšt. 5660
04 |
návšt. 5785
05 |
návšt. 4179
06 |
návšt. 3681
07 |
návšt. 3660
08 |
návšt. 3079
09 |
návšt. 2092
10 |
návšt. 1898
REBRÍČEK US
01 |
$12,0 mil.
02 |
$8,7 mil.
03 |
$8,0 mil.
04 |
$5,5 mil.
05 |
$4,3 mil.
06 |
$3,4 mil.
07 |
$3,4 mil.
08 |
$3,1 mil.
09 |
$3,0 mil.
10 |
$2,9 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.